Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak se vyhnout koupi nespolehlivého auta? Spotřebitelská organizace dává tři rady
26.6.2018 | Petr Miler
Koupit spolehlivý vůz chce snad každý, ať už vybírá nový nebo ojetý. Existují přehledy více a méně spolehlivých modelů či značek, řídit se ale také lze těmito obecnými radami.
Nespolehlivá auta jsou otravná a drahá na provoz, proto se jim každý chce vyhnout. Pravidelně proto publikujeme přehledy nejrůznějších organizací, které dávají dohromady statistiky týkající se spolehlivosti jednotlivých automobilových značek i modelů a dovolují předem vytipovat problematické modely. Mezi takovými hraje prim TÜV Report, ze kterého lze vyčíst spoustu zajímavého, není to ale zdaleka jediný relevantní zdroj informací.
Často také pracujeme s daty americké spotřebitelské organizace Consumer Reports (CR), která se snaží zcela nezávisle informovat o kladech a záporech jednotlivých aut s pomocí svých testů i na základě zjištění od svých předplatitelů. Takto dává dohromady kupříkladu přehled značek vyrábějících nejlepší auta, v němž spolehlivost hraje významnou roli. Sama organizace ale přiznává, že ani její přehledy nejsou a nemohou být neprůstřelné. A dává nad ně tři obecné rady, jak se vyhnout nespolehlivému autu, ať už kupujete vůz nový nebo ojetý.
Je v nich podle nás hodně pravdy, proto vám je překládáme níže. A přidáváme i konkrétní příklady ukazující, jak se podle nich orientovat. Pochopitelně, vždy jde o minci se dvěma stranami a pokud budete prahnout po maximálně bezproblémovém autě, budete muset obětovat jiné jeho vlastnosti, které vám mohou být příjemné. Ale tak to zkrátka v životě chodí, i konzumace zmrzliny je podle jedné známé reklamy otázkou priorit...
Jak se vyhnout koupit nespolehlivého auta podle Consumer Reports?
Jde o tři velmi srozumitelné rady, podle kterých není těžké se orientovat.
Tou první je, že není vhodné kupovat auta jen podle značky, která je statisticky spolehlivá nebo uspokojivá. Že určitá automobilka dělá obvyklé spolehlivé vozy zkrátka automaticky neznamená, že to platí úplně o všech, které vyrábí. Například Audi má v hodnoceních CR dlouhodobě velmi dobré výsledky, letos bylo dokonce označeno za značku vyrábějící druhá nejlepší auta. Jenže třeba poslední model A3 je z hlediska spolehlivosti označován jako podprůměrný.
Je tedy třeba pečlivěji zkoumat nejen renomé výrobce, ale i konkrétního modelu. Statistiky zabývající se právě tím, zkušenosti jiných a další podobná zjištění budou jistě slušným vodítkem.
Druhou radou je, že je vhodné volit vůz vyrobený v době, kdy nepřišel na trh jako úplná novinka. U nové generace snad jakéhokoli auta se automobilce něco nepovede hned napoprvé, ale během roku či dvou to spraví. A nebo to napraví facelift po třech či čtyřech letech.
Platí to i pro jinak neprůstřelné značky, třeba Toyoty mají též lepší hodnocení spolehlivosti po třech letech na trhu než jako úplné novinky. A rovněž zmíněná A3 od Audi si od faceliftu vede lépe, třebaže stále ne ideálně. Při koupi nového auta jsou dětské nemoci „jen” otravné, řešení zajistí záruka. U ojetin to ale tak jednoduché není a povídají se až legendy o tom, o kolik lepší je třeba BMW řady 3 generace E46 po faceliftu z roku 2002. Platit to ale bude skoro pokaždé, jen občas facelift auto nějakým způsobem pokazí.
Třetí radou budiž v podstatě otřepané „co tam není, nemůže se pokazit”. Větší složitost některých systémů znamená jejich potenciální náchylnost k poruchám. Můžeme zůstat u Audi a problémům s jeho MMI nebo se chytnout automatických převodovek se dvěma spojkami obecně. Čím jednodušší auto je, tím spolehlivější bude.
Jistě, tento přístup nelze rozumně aplikovat ad absurdum, neboť bychom skončili u toho, že nejlepší vůz je šlapací stroj Freda Flintstona. Ideálem bude kompromis - je třeba pečlivě zvažovat, jaké věci v autě opravdu potřebujete a jaké nikoli. Je-li možné zvolit u ojetiny větší atmosférický motor, bude to z hlediska spolehlivosti lepší volba než menší turbo. Manuál nebo automat s hydroměničem bude lepší než dvojspojka a tak podobně.
Klíčové ale pochopitelně bude vždy to, co od auta čekáte především - spolehlivost je důležitý faktor, není však jediný...
Audi patří podle posledního hodnocení Consumer Reports mezi absolutně nejlepší výrobce aut...
...poslední A3 z prvních let výroby ale nedoporučuje
Pomoci může volba spořeji specifikovaných modelů, ať už výbavou či technikou...
...nebo verze po faceliftu. Podobným způsobem si lze ke spolehlivějšímu autu pomoci obecně
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 6 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 23:34 - Lachende Bestien
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry