Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít

Ať už se nám to líbí nebo ne, filtry pevných částic jsou řadu let běžnou součástí nových aut s naftovými motory. Jak s nimi zacházet, aby vám ze života neudělaly noční můru?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít

4.11.2019 | Petr Miler

Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ať už se nám to líbí nebo ne, filtry pevných částic jsou řadu let běžnou součástí nových aut s naftovými motory. Jak s nimi zacházet, aby vám ze života neudělaly noční můru?

Na papíře jsou filtry pevných částí dieselů, zkráceně DPF, skvělý nápad. Jejich úkolem je zachytit nebezpečně malé částice v exhalacích naftových motorů a uchovat je ve svém nitru až do chvíle, kdy jedna z řídících jednotek vozu vydá pokyn k jejich spálení. Nepromění se v nic, to nikoli, z neřádu potenciálně způsobujícího rakovinu a další zdravotní problémy se ale stanou mnohem méně nebezpečné exhalace, primárně CO2 a uhlovodíky.

Podle výrobců aut navíc tady výhody nekončí. Filtr pevných částic má být zcela bezúdržbový, o jeho pravidelně vyčištění se postará auto samo. A svou práci má být schopen vykonávat dokola tak dlouho, jak jen to bude po životnost vozu třeba. Žádná rakovina, žádné saze z výfuku, žádné problémy s údržbou... To zní skvěle. Až na to, že to tak ve skutečnosti obvykle nefunguje.

Stížnosti na problémy s filtrem pevných částic jsou v naší redakční schránce velmi časté. To nedělá dojem dokonalého, bezúdržbového řešení a soudě podle toho, jak mocně je toto téma probíráno na různých fórech a kolik reklam nabízejících odstranění či levnější nahrazení DPF vídám, to nebude jen pocit. Zeptal jsem se tedy mého známého motoráře, jaká je skutečnost a dozvěděl jsem se poměrně zajímavé informace.


Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 1 - Filtr pevnych castic nove 01Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 2 - Filtr pevnych castic nove 02Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 3 - Filtr pevnych castic nove 03
Filtr pevných částic je v teoretické rovině dokonalé řešení jednoho z velkých problémů naftových motorů, v praxi život s ním zase tak bezchybný není

Podle tohoto technika má DPF daleko k bezúdržbovému zařízení, naopak - bez okolku jej označil za jednu z vůbec nejproblematičtějších součástí moderních motorů. Potíží podle něj je, že DPF není přímo součástí motoru, je to něco, co je k motoru „přilepené” dodatečně. Přesto to ale dokonale funguje jen za situace, kdy sám agregát pracuje perfektně. To je ovšem v praxi nedosažitelné a vzhledem k tomu, že pohonná jednotka nemůže svou práci primárně přizpůsobovat hladkému chodu DPF, je to právě filtr, který nedokonalosti v jejím fungování odnese jako první.

Tím se dostáváme k velmi důležitému faktu, který je mnohými přehlížen - potíže s DPF nejsou skoro nikdy problémem samotným, jsou obvykle jen příznakem problému s fungováním motoru či používáním auta. DPF je za ideálních okolností skutečně bezúdržbové zařízení a poruchy samotného filtru jsou krajně neobvyklé. Pokud se tedy někdo rozhodne problém s DPF řešit pouze výměnou DPF, obvykle nevyřeší vůbec nic a jen si připravuje živnou půdu pro další budoucí výměnu. Může přijít i za měsíce nebo za rok, ale přijde a bude znovu stejně drahá.

Přidejte si do hry někdy neschopné, jindy hamižné servisy, které vám filtr raději desetkrát vymění, než aby řešily skutečný problém a máte zaděláno na skutečnou osinu v zadnici, kterou se DPF nezřídka stává. Jak z toho ven? Ještě si můžeme pomoci sami. Níže najdete šest nejčastějších příčin, které k problémům s DPF vedou a s řadou z nich si skutečně můžete poradit svépomocí. A v případě dalších váš servis na základě jiných projevů auta či vašich zkušeností s ním alespoň inspirovat k vhodnému zásahu, který vyřeší příčinu selhávání filtru, ne jen vymění jeden za druhý.

Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 4 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 145Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 5 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 148Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 6 - Test VW Passat Variant 20 TDI 177 R-Line 149
Filtry pevných částic jsou dieselovým motorům vlastní už pěkných pár let. Na fotkách je motor VW Passat 2,0 TDI generace B7

1. Nedostatečné zatěžování motoru

Jedna z častých příčin selhávání DPF je veskrze banální - příliš malé zatěžování motoru, typicky pouze městskou jízdou. Podobně jako v případě přímovstřikových benzinů, také vašemu naftovému autu škodí vytrvale malá zátěž, která vůbec nedovolí regeneraci filtru. Ten se tak zanáší, zanáší a zanáší, až se zanese. Řešením je auto zkrátka čas od času „protáhnout”, nejlépe při vyšších dálničních rychlostech.

2. Netěsnosti v přívodu vzduchu k motoru

Problémy s DPF ale většinou nejsou způsobeny jen „špatným” používáním auta, častěji jde o problémy ve fungování samotného motoru. A netěsnosti v přívodu vzduchu k němu jsou velmi častou příčinou.

Mezi vstupem vstupu z vnějšího prostředí a jeho doputováním do samotného motoru je dlouhá cesta. Je tu turbo, je tu mezichladič, je tu motor a mezi tím vším obvykle několik spojů. Kterýkoli z nich se pak může stát místem, kde dochází ke ztrátám stlačeného vzduchu mířícího do motoru. A právě to je jeden z nenápadných zabijáků DPF.

Jak to? Důvodem je tzv. váha vzduchu (ta sama o sobě může být problémem, ale dnes není příliš obvyklý), která dá řídící jednotce motoru nepřesnou informaci o množství nasávaného vzduchu - část zváženého vzduchu se do motoru nikdy nedostane. To řízení pohonné jednotky neví a použije příliš velké množství paliva. Velké množství nedokonale spáleného paliva pak v podobě sází skončí kde jinde než ve filtru. Na projevu motoru mohou být potíže s netěsnostmi v přívodu vzduchu znát, ale... nemusí. Servis by je ovšem objevit měl, pokud se bude aspoň trochu snažit.

Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 7 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 04Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 8 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 05Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 9 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 06
Pokud váha vzduchu zváží něco jiného než co pak doputuje do motoru, je to problém

3. Vstřikování přílišného množství paliva do motoru

Neadekvátní množství paliva se ale do motoru nemusí dostávat jen touto cestou, může být způsobeno také netěsnými vstřikovači paliva a nebo ano, nevhodnou úpravou. Cokoli, co do motoru dostane příliš mnoho nafty, váš DPF dříve nebo později zabije.

4. Používání nesprávného oleje

Tohle je prý velmi opomíjená příčina, zejména ze strany těch, kteří by si pro korunu nechali vrtat koleno. Nakonec si musí nechat „vyvrtat” DPF... Motory s filtry pevných částic vyžadují speciální oleje, které po spálení generují malé množství popela, a tak neucpávají filtr. Je jich několik druhů a je třeba vybrat ten určený právě pro váš vůz. Spalování oleje je pro filtr vůbec nepříjemné, a tak jsou někdy DPF ničeny i úniky oleje z „odcházejících” turbodmychadel, o samotném motoru ani nemluvě. V tomto případě už vás ale zřejmě potíže s DPF budou asi trápit méně, budou poněkud druhotné...

Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 10 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 01Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 11 - Nejcastejsi problemy ojetych dieselu dalsi 03Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 12 - Proc dochlazovat turbo dalsi 07
DPF mohou „odpravit” i netěsnosti vstřikovačů nebo třeba průsaky oleje z vadného turba

5. Vadný EGR či žhavící svíčky

EGR neboli recirkulace výfukových plynů dělá přesně to, co předešlá slova praví. A pokud např. dostává příliš mnoho výfukových plynů tam, kam nemá, váš DPF to znovu neocení. Problémem mohou být také pouhé žhavicí svíčky, které mohou v případě své nefunkčnosti nutit motor pracovat s příliš bohatou směsí při studeném startu, s výše probíranými důsledky.

6. Senzor odchylky tlaku DPF

Na samotném DPF je častá jediná závada, problémy s tzv. senzorem odchylky tlaku, díky němuž je řídící elektronika rozeznává správný moment, kdy je třeba zahájit regeneraci filtru. Pakliže nefunguje správně, mylně informuje o tom, že ve filtru není dost sazí, i když filtr už se doslova dusí. Také to vede k jeho špatnému konci.

Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 13 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 04Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 14 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 02Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 15 - Oprava TDI Dieselgate EGR ventil 03
Potíže s EGR jsou další častou příčinou předčasného skonu DPF

Tak co s ním? Vyndat?

Jen to prosím ne. Podle „mého” motoráře je to to nejhumpoláčtější možné řešení, proti kterému hovoří hned několik faktů:

1. Jde to proti smyslu existence DPF, který je ušlechtilý a měli bychom ho podporovat. Rakovina plic není nic, nad čím lze jen tak mávnout rukou.

2. Je to nelegální a vyhodí vás za to od STK.

3. Pokud je vaše auto v záruce, odstranění DPF bude mít vliv na neuznání některých reklamací.

4. Filtr nejde jen tak vyndat, řídící jednotka motoru s ním počítá. A i po jejím uzpůsobení bude motor (bez dalších současných úprav, které ovšem také nejsou bez „ale”) pravděpodobně fungovat hůře než s ním. Byl vyvinut špičkovými techniky s tím, že se ve výfukovém potrubí DPF nachází a bez něj narušíte chod celého komplexního mechanismu.

Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 16 - STK proc vas vyhodi 10Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 17 - STK proc vas vyhodi 11Filtry pevných částic dieselů si lidé obvykle ničí sami, většině problémů lze předejít - 18 - STK proc vas vyhodi 12
Odstranění DPF není tak moudré řešení, jak se na první pohled může zdát

DPF může být zlo, ale nemusí

Neberte tento článek jako oslavu DPF, jak jsme zmínili výše, je to z podstaty trochu nešťastná věc. Ale když už tu je, se svými nespornými výhodami, je třeba se s ním naučit žít, zacházet s autem adekvátním způsobem a v případě problému řešit příčinu, ne následek. Je smutné, že ani autorizované servisy obvykle nejsou s to problémy s DPF adekvátně řešit a způsobují další odpor k nim - jakoby už toho „vrozeného” nebylo dost. Se správnými informacemi ale s diesel s DPF lze žít o poznání lépe. A přesně ty jsme vám chtěli ve stručnosti tímto článkem předestřít...

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.