Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak si vedou celoroční pneumatiky proti zimním? Podívejte se na přímé srovnání
20.11.2018 | Mirek Mazal
Celoroční pneumatiky jsou i u nás stále populárnější, jejich možnosti se za poslední roky posunuly citelně dále. Ale co když přijde opravdová zima?
Přezouvání na zimní pneu na podzim a na letní na jaře se v posledních letech stalo běžnou součástí života prakticky všech českých řidičů. Dáno je to mnoha okolnostmi, od zavedení jistých zákonných povinností, přes zvětšováním propasti mezi fungováním letních a zimních pneu za totožných podmínek až po obecně intenzivnější používání aut v průběhu celého roku. Jenže ne každý je z dvojnásobné roční návštěvy pneuservisu nadšený.
Pokud najezdíte desítky tisíc kilometrů za rok, nic jiného vám nezbude, pro spíše sváteční řidiče se ale zdají být vhodnou alternativou celoroční pneumatiky. Je to pochopitelně kompromis mezi oběma typy směsi, ale fungují ale v létě i v zimně, zákonným povinnostem dostojí a neustálého přezouvání vás ušetří.
Jejich volba může být v mnoha případech moudrá, moudřejší než bezmyšlenkovité přezouvání na zimní gumy, jejichž skutečný přínos je pro řadu lidí sporný. Ryzí pozitiva zimního obutí jsme několikrát zpochybnili, během českých zim si kolikrát vystačíte i s tím letním, které za pouhých nízkých teplot vážně nepřestává fungovat tak, jak se traduje. Spousta řidičů se tak přezouváním na zimní chová zdánlivě odpovědně, ve skutečnosti si ale s úsměvem na rtech „hoblují” po většinu zimy pneumatiky, které jim v tu chvíli nejenže nepřinášejí pozitiva, ale jízdní vlastnosti jejich aut dokonce zhoršují.
To se ale týká těch, kteří nemusí vyjíždět bez ohledu na počasí a nemusí zvládat velké porce kilometrů v měnících se podmínkách v létě i v zimě. Takoví mohou zimu snadno přestát bez přezouvání, ideálně s celoročními pneu, pokud ale někdo touží po bezpečné jízdě bez ohledu na podmínky, zimní pneumatiky jsou jedinou možnou volbou.
Ukazuje to srovnání amerického Tire Racku, který porovnal zimní pryže s celoročními na ledové ploše zimního stadionu. Testovací automobily se zimními pneu se na ledě chovaly podstatně lépe a těm na celoročních nepomohl ani pohon 4x4, ani sebechytřejší elektronika. Výhody jsou evidentní ve zrychlení, v brzdění i zatáčení se zkušební modely bez ohledu na cokoli dalšího vždy chovaly jistěji s pneumatikami označenými vločkou.
Sami se na to můžete podívat na videích níže. To první se věnuje výhradně automobilům s přenosem výkonu na přední nápravu, druhý snímek se zaměřuje na auta 4x4. Rozdíly jsou znatelné a dokládají výhody používání zimních kol ve specifických podmínkách.
Pokud tedy chcete být „králi zimy”, bez zimního obutí to nepůjde. Současně je ale třeba dodat, že podmínky testu jsou opravdu extrémní a hladký led se na komunikacích objevuje velmi zřídka. Pokud tedy máte možnost vybrat si, kdy v zimě s autem nevyjedete, podobným srovnáním se nemusíte trápit. Pokud takovou možnost nemáte, je velmi vhodným připomenutím, že šetřit na zimním obutí se nevyplatí a ani to celoroční se nedokáže jeho schopnostem v extrémních podmínkách blížit.
Tire Rack nabízí porovnání celoročních pneumatik se zimními. Disciplína zrychlení, brzdění a zatáčení vždy ukáže přednosti zimních gum. Výsledky jsou jasné, ale jak často potkáváme led přes celou silnici?
Zdroj: Tire Rack@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva