Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak si vedou celoroční pneumatiky proti zimním? Podívejte se na přímé srovnání
20.11.2018 | Mirek Mazal
Celoroční pneumatiky jsou i u nás stále populárnější, jejich možnosti se za poslední roky posunuly citelně dále. Ale co když přijde opravdová zima?
Přezouvání na zimní pneu na podzim a na letní na jaře se v posledních letech stalo běžnou součástí života prakticky všech českých řidičů. Dáno je to mnoha okolnostmi, od zavedení jistých zákonných povinností, přes zvětšováním propasti mezi fungováním letních a zimních pneu za totožných podmínek až po obecně intenzivnější používání aut v průběhu celého roku. Jenže ne každý je z dvojnásobné roční návštěvy pneuservisu nadšený.
Pokud najezdíte desítky tisíc kilometrů za rok, nic jiného vám nezbude, pro spíše sváteční řidiče se ale zdají být vhodnou alternativou celoroční pneumatiky. Je to pochopitelně kompromis mezi oběma typy směsi, ale fungují ale v létě i v zimně, zákonným povinnostem dostojí a neustálého přezouvání vás ušetří.
Jejich volba může být v mnoha případech moudrá, moudřejší než bezmyšlenkovité přezouvání na zimní gumy, jejichž skutečný přínos je pro řadu lidí sporný. Ryzí pozitiva zimního obutí jsme několikrát zpochybnili, během českých zim si kolikrát vystačíte i s tím letním, které za pouhých nízkých teplot vážně nepřestává fungovat tak, jak se traduje. Spousta řidičů se tak přezouváním na zimní chová zdánlivě odpovědně, ve skutečnosti si ale s úsměvem na rtech „hoblují” po většinu zimy pneumatiky, které jim v tu chvíli nejenže nepřinášejí pozitiva, ale jízdní vlastnosti jejich aut dokonce zhoršují.
To se ale týká těch, kteří nemusí vyjíždět bez ohledu na počasí a nemusí zvládat velké porce kilometrů v měnících se podmínkách v létě i v zimě. Takoví mohou zimu snadno přestát bez přezouvání, ideálně s celoročními pneu, pokud ale někdo touží po bezpečné jízdě bez ohledu na podmínky, zimní pneumatiky jsou jedinou možnou volbou.
Ukazuje to srovnání amerického Tire Racku, který porovnal zimní pryže s celoročními na ledové ploše zimního stadionu. Testovací automobily se zimními pneu se na ledě chovaly podstatně lépe a těm na celoročních nepomohl ani pohon 4x4, ani sebechytřejší elektronika. Výhody jsou evidentní ve zrychlení, v brzdění i zatáčení se zkušební modely bez ohledu na cokoli dalšího vždy chovaly jistěji s pneumatikami označenými vločkou.
Sami se na to můžete podívat na videích níže. To první se věnuje výhradně automobilům s přenosem výkonu na přední nápravu, druhý snímek se zaměřuje na auta 4x4. Rozdíly jsou znatelné a dokládají výhody používání zimních kol ve specifických podmínkách.
Pokud tedy chcete být „králi zimy”, bez zimního obutí to nepůjde. Současně je ale třeba dodat, že podmínky testu jsou opravdu extrémní a hladký led se na komunikacích objevuje velmi zřídka. Pokud tedy máte možnost vybrat si, kdy v zimě s autem nevyjedete, podobným srovnáním se nemusíte trápit. Pokud takovou možnost nemáte, je velmi vhodným připomenutím, že šetřit na zimním obutí se nevyplatí a ani to celoroční se nedokáže jeho schopnostem v extrémních podmínkách blížit.
Tire Rack nabízí porovnání celoročních pneumatik se zimními. Disciplína zrychlení, brzdění a zatáčení vždy ukáže přednosti zimních gum. Výsledky jsou jasné, ale jak často potkáváme led přes celou silnici?
Zdroj: Tire Rack@Youtube
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Indian Scout 2025: s novým motorem SpeedPlus 09:00
- Kromě Pedrosy také wild card do MotoGP pro Savadoriho a Bradla v Jerezu 08:39
- Na čele YART Yamaha včera 20:02
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu včera 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. včera 10:00
Nejnovější články
- Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 2 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva