Reklama

Jak šíře pneumatik mění jízdní vlastnosti auta? Spousta lidí žije ve velkém bludu

 | 48 příspěvků | 25.6.2018 Petr Prokopec
Reagovat

Nepřihlášený Surcuf

Bože, tak snad montovat ši.. | 25.6.2018 17:55reagovat
avatar

Bože, tak snad montovat širší pneu a nemít na to koníky je zhovadilost sama o sobě, širší guma=lepší trakce , ale to chce také k té trakci výkon - ev.spojler pro zvýšení přítlaku, další věc je průměr pneu (nejen šířka), protože logicky stejný počet otáček kola s větším průměrem znamená větší rychlost než u menšího průměru - vše je to jen fyzika základní školy. No a nakonec, mít taková bagana autě - běda když zaprší,auaplaning při daleko nižších rychlostech.....

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Bože, tak snad montovat ši.. | 25.6.2018 17:57reagovat
avatar

A ty seš idiot

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený kroutak

nejdůležitější je krouťák.. | 25.6.2018 18:27reagovat
avatar

nejdůležitější je krouťák !!!

Nepřihlášený

Moje oktavia měla problémy.. | 25.6.2018 18:51reagovat
avatar

Moje oktavia měla problémy s adhezi tak jsem ji obul 225 předek a 185 zadek a panecku ta sedí řekl bych ze tady fyzikální zákony přestávají platit

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený V největším bludu žije autor.

Šířka pneu má vliv nepřímo.. | 25.6.2018 19:08reagovat
avatar

Šířka pneu má vliv nepřímo úměrný na valivý odpor. Čím širší tím nižší valivý odpor, ale těžko to vysvětlit někomu, jehož technické vzdělání je rovno 0.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Ondragon

Dekuji autorovi, vubec nec.. | 25.6.2018 19:36reagovat
avatar

Dekuji autorovi, vubec nechapu jak jsem mohl bez techto informaci prezit az do dneska. Zase jsme vsichni o 7.48 procenta vzdelanejsi. Takhle z hlavy tezko rict, ale nemyslim ze na okruhu jdou nasimulovat podminky provozu, na Autobahn asi nepoletim ve 200 do 90 stupnove tocky - ale nevim, skoly nemam....

Nepřihlášený Ondragon

Nehlede na to ze standardn.. | 25.6.2018 19:43reagovat
avatar

Nehlede na to ze standardni odchylka mohla byt klidne vetsi nez rozdily mezi testy - kdyby napr. odjel 4-6 krat kolo na stejnych gumach, asi by nebyl na setinu stejne rychlej, si myslim - no nic, budu investovat svuj cas lepeji...

Nepřihlášený

Mé TDÍ ma to nejširší obut.. | 25.6.2018 20:47reagovat
avatar

Mé TDÍ ma to nejširší obutí co se dá koupit, k tomu čip a tach odspodu.

Nepřihlášený Jirka

A vyhoda sirokeho obuti pr.. | 25.6.2018 21:14reagovat
avatar

A vyhoda sirokeho obuti pro off road je dulezita trakce a kroutak na jednicku

Nepřihlášený mcmatej

Reakce na: Šířka pneu má vliv nepřímo.. | 25.6.2018 21:50reagovat
avatar

Taky by mně zajímalo kde a jak je fyzikálně podloženo, že širší pneu mají větší valivý odpor.

A jen tak naokraj, vážně na suchu jezdili 1:39,12, na mokru 1:08,19 tj. o 21 s rychleji?? No, asi dobrej oddíl. :-) :-)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený S

Taky by mně zajímalo kd.. | 25.6.2018 23:02reagovat
avatar

Taky by mně zajímalo kde a jak je fyzikálně podloženo, že širší pneu mají větší valivý odpor.No jestli koukáte na silniční cyklistiku tak ty jezdí na těch galuskách asi proč :-) že si nenasadí gumy pro horský kola?

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Moje oktavia měla problémy.. | 25.6.2018 23:07reagovat
avatar

Jenže to není jen o šíři, ale i o slození směsi s které je pneu vyrobena Stačí vyměnit gumy za jinou značku se stejným rozměrem a jízdní dojem se také změní .

Tuhle zkučenost mám z aut i motorek, kdy jsem po defektu dával vzdy novou pneu, ale jiné značky (u moto) a kazdá se chovala trochu jinak.

Na Pašíka jsme dali širší pneu Kromě toho, že se zlepšil komfort při přejíždění nerovností, tak se zvedla spotřeba nafty o víc jak 1L/100km

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený mcmatej

Reakce na: Taky by mně zajímalo kd.. | 25.6.2018 23:16reagovat
avatar

To není fyzika, to je jen další špatný příklad.

Nepřihlášený Fic

Reakce na: Šířka pneu má vliv nepřímo.. | 25.6.2018 23:55reagovat
avatar

Čím víc třešní, tím víc višní. Ty Úměrná nulo.

Nepřihlášený

Reakce na: Jenže to není jen o šíři,.. | 26.6.2018 04:58reagovat
avatar

Když sem měl audi cca 310 koní(obsah 4,2), tak se zimníma pneu(rozměr 225 vepředu i vzadu R16) sem jel do jednoho kopce okolo 190 km/h a na letních (255 vepředu a 275 vzadu R19) na tom samém kopci naximálně 180 km/h. A když půjdeme hodně do extrému, tak taky záleží na stavu nádrže. Když je plná, tak je auto v připadě třeba té audiny, co sem měl o skoro 90 kilo těžší, než když svítí rezerva. To je už hodně.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený cyklista

Nikde se nemluví o profilo.. | 26.6.2018 06:34reagovat
avatar

Nikde se nemluví o profilovém čísle pneumatiky, širší pneumatika se stejným profilovým číslem má větší průměr a dynamiku jedině zhorší, s nižším číslem mohou zůstat převodové poměry stejné, ale bude to víc drncat.

Nepřihlášený

Reakce na: Taky by mně zajímalo kde a.. | 26.6.2018 06:54reagovat
avatar

Zkus si zjistit na kolik se silnicni galuska tlakuje. Takovy tlak nema ani nakladak. Ze by tech faktoru bylo vic? Nafoulni i galusku na 3 atmosfer jako bezna kolo a pk mi rekni jak se ti na ni jelo.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Taky by mně zajímalo kde a.. | 26.6.2018 06:57reagovat
avatar

Jako technik bych neváhal tyto stránky zařadit mezi dezinformační weby.

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Bože, tak snad montovat ši.. | 26.6.2018 07:20reagovat
avatar

Nějak jsi nepochopil základní věc - průměr ráfku ještě neznamená, že je kolo s gumou v průměru větší. To by se nevešlo do podběhu. Používá se nižší profilové číslo pneumatiky (poměr šířky k výšce), rozdíly v průměrech sice jsou, protože to někdy díky dělení profilu po 5% nevychází, ale rozdíly jsou malé a dají se zanedbat.

Na aquaplaning má největší vliv hloubka dezénu a potom teprve šířka pneumatiky. Při běžných rychlostech člověk rozdíl mezi úzkou a širokou pneumatikou nerozezná - pokud má dostatečnou hloubku dezénu. A pod 80 km/h můžeš mít klidně slicky.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Taky by mně zajímalo kde a.. | 26.6.2018 07:24reagovat
avatar

Nemusel jezdit stejnou verzi okruhu nebo jsou u fotek špatně uvedené popisy. Ale to bych neřešil, jde spíš o porovnání časů při různém obutí.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Když sem měl audi cca 310.. | 26.6.2018 07:29reagovat
avatar

Před pár lety jsou z nouze (nebyl čas řešit objednávku auta a když už, tak bylo pozdě) nafasoval Octavii 1,6 TDI CR v plné výbavě, kde byly letní gumy v rámci Škoda packu 225mm na 17´ kolech. Tak jsem si říkal, že dělám dojem, jako bych měl RS... :-) Na spotřebě jsem to nijak nepoznal, žralo to stejně jako na zimních 205 mm. Akorát akcelerace byla díky těžším kolům o něco menší, ale při pouhých 77 kW nějaká ta desetina nehrála roli... :-)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Zkus si zjistit na kolik s.. | 26.6.2018 07:31reagovat
avatar

Pamatuji si z dob svého cyklistického snažení tlak na silnici 7 bar a na dráze jsme tam tlačili i 10 bar. Úzká guma má menší styčnou plochu, proto potřebuje vyšší tlak... Tlaky jsme neměřili, prostě jsem pumpoval tak dlouho, až na cvrnknutí prstem galuska "zazvonila".

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Pamatuji si z dob svého cy.. | 26.6.2018 11:42reagovat
avatar

Jízdě na žiletce jsem nikdy nepřišel na chut

Sice to na silnici doslova letí, ale díky malé styčné ploše je problém s přilnavostí a bržděním . Už jen přesednout na trekové kolo je obrovský rozdíl.

Naproti tomu horská kola jsou na opačné straně Příliš Velký válivý odpor .

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený

Reakce na: Jízdě na žiletce jsem nikd.. | 26.6.2018 13:37reagovat
avatar

Máte pravdu.

Jen s věkem jsem přišel na to, že kolo je k ničemu.

Prdel se veze a nohy jdou pěšky.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený BabbaJagga

Reakce na: Taky by mně zajímalo kd.. | 26.6.2018 13:57reagovat
avatar

No, oni v cyklistice už taky přecházej na širší pláště než dříve, víme? Ale to se nesmí na tu cyklistiku jenom koukat v telce, to chce občas zvednout zadek z gauče a na to kolo sednout.

Nepřihlášený BabbaJagga

Reakce na: Pamatuji si z dob svého cy.. | 26.6.2018 14:02reagovat
avatar

Jsem vždycky u nás v Podkrkonoší valil z kopce 70-80 km/h a před každou takovou zatáčkou jsem se modlil, abysem tu galusku předtim pořádně Chemoprenem přilepil... Dneska mi je skoro 50 a když jezdim stejnejma místama pomalejc a s přilbou, tak si řikám, jesli jsem tenkrát nebyl magor. Holt v 16 to člověk vidí jinak.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Ondragon

Reakce na: Před pár lety jsou z nouze.. | 26.6.2018 14:28reagovat
avatar

Taky jsem ke kolum prisel jako slepy k houslim, ale musim rict ze asi budu downgradovat, puvodni majitel pres vyjimku aplikoval 235/18 kola a musim rict ze se vzdycky tesim na zimu na 215/16, kola mi aspon netrhaji volant z ruky - prejizdeni podelnych nerovnosti (vyjete koleje apod.). Jedina vyhoda tech 235-ek je pri delsich trasach a vyssich rychlostech, ale jezdit nekde ve meste dava skoro pocit F1 spulek... Asi dam letni 225/17, optimalni rozmer.

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Jsem vždycky u nás v Podkr.. | 26.6.2018 15:04reagovat
avatar

V těch letech jsme byli všichni magoři... :-)

Já nevím, ale někdy jsem jezdil na nelepených galuskách a nikdy jsem ji nesvlékl. Chemoprén nebylo nejelepší lepidlo, protože byl problém galusku na ráfek dostat a srovnat, chemoprén aby držel, musel nejdříve odtěkat a pak fungoval jako dotykové lepidlo. Když se podařilo sehnat šelak, lepilo se tím, nebo spešl lepidlem na galusky.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Máte pravdu. Jen s věkem.. | 26.6.2018 15:05reagovat
avatar

To je jako s tím Indiánem, který poprvé viděl kovboje na kole : "To je líná bledá tvář, i když jde, tak sedí..." :-))

Nepřihlášený fela

A ako raz zistil (myslím).. | 26.6.2018 15:07reagovat
avatar

A ako raz zistil (myslím) kpt. Šnek v TopGear-i -> užšie pneu sa skôr odtrhnú a teda s nimi môže byť viacej zábavy... vtedy jazdil s Pandou...

Nepřihlášený BabbaJagga

Reakce na: V těch letech jsme byli vši.. | 26.6.2018 15:16reagovat
avatar

To je fakt, to lepení byla setsakramentská práce, ale když já měl zase zdroj chemoprému zadara... Bez lepení jsem to nikdy nezkoušel, na to jsem neměl nervy.

Nepřihlášený Michal220

225/40r18 mam v garáži a k.. | 26.6.2018 17:06reagovat
avatar

225/40r18 mam v garáži a koupil 205/50r17.V zatackach jsem pomalejší ale lepší komfort a živější jizda mi vyhovuje.Pul litr ve spotřebě dolu nepočítám pac jsou o litr na jednu pneu dražší.

Nepřihlášený mcmatej

Reakce na: Nemusel jezdit stejnou ver.. | 26.6.2018 19:15reagovat
avatar

Každopádně věrohodnosti to moc nepřidá.

Nepřihlášený mcmatej

Reakce na: Nemusel jezdit stejnou ver.. | 26.6.2018 19:32reagovat
avatar

Takže cyklistiku máme zmáknutou, ale co ten valivý odpor???

Na Wikipedii (a kdekoliv jinde) je vzorec pro výpočet valivého odporu a o šířce v něm není ani zmínka. Podobně jako smykové tření, taky je nezávislé na velikosti třecí plochy. https://cs.wikipedia.org/wiki/Valivý_odpor

Já bych opravdu rád věděl, jak to je.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Takže cyklistiku máme zmák.. | 26.6.2018 20:14reagovat
avatar

Jo, to jsem se učil v sedmé třídě ve fyzice a na dotaz, proč se dávají na závodní auta kvůli lepšímu sezení na silnici širší gumy jsem od učitelky odpověď nedostal... :-)

Údajně směsi, které se používají na pneumatiky, mají tzv. nefyzikální vlastnosti, že jejich tření nezávisí na měrném tlaku. Můj názor je, že má na to vliv teplota, kdy se tření mění s teplotou běhounu takto uměle vytvořené (navíc pružné) látky (pneumatika není z gumy, která se normálně trhá, ale z nějakých druhů polyuretanů, které v přírodě neexistují). Při definici tření se použily materiály přírodní (nepružné, tvrdé), kde toto může platit - prostě konstatntní hmotnost má stále stejné tření bez ohledu na styčnou plochu, tedy menší plocha při větším měrném tlaku dává stejné tření, jak větší plocha s menším měrným tlakem (tahali jsme po lavici dřevěný hranol pomocí tahoměru a měnili strany hranolu). Z tohoto pohledu by vlastně neměla mít styčná plocha pneumatiky s vozovkou vliv na rychlost v zatáčce, ale jak všichni víme, není tomu tak. Ovšem příliš široké gumy pak mají problém v rozdílu otáčení vnitřní a vnější části běhounu, kdy vnitřek opisuje větší dráhu, než po které se pohybuje a u vnější části je tomu naopak - pneumatika se vlastně po vozovce smýká (proto má taková pneu v zatáčce větší odpor, hluk a více se opotřebovává). Při zatáčení se pneumatika ohřívá a materiál mění svoje vlastnosti, tedy je nutné zvětšit její plochu kvůli snížení měrného zatížení a tedy udržení teploty v optimálních mezích. Stačí se podívat na závody F1, kde se stále bojuje s vlastnostmi pneumatik, přivedených do extrémů - teplota tam hraje významnou roli. Na studených gumách to nejede, když se přehřejí, je po nich...

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený mcmatej

To ale popisuješ trakci ne.. | 26.6.2018 21:09reagovat
avatar

To ale popisuješ trakci nebo přilnavost pneumatik. Při tom se mezi běhounem a vozovkou odehrává smykové tření. Valivé tření je mezi autem a vozovkou.

Já myslím že na chování pneumatik má vliv tvar stykové plochy. A ten je u úzkých pneumatik jiný než u širokých. U úzkých je úzký a dlouhý, u širokých je široký a krátký. U dlouhé stykové plochy vzniká větší deformace pneu a právě na tu deformaci je potřeba energie. Ale to je přesný opak toho, co se tady píše.

Nepřihlášený

Reakce na: Takže cyklistiku máme zmák.. | 26.6.2018 21:11reagovat
avatar

Valivý odpor je daný průměrem kola a deformací ve směru jízdy. Čím větší průměr tím nižší valivý odpor čím větší průměr tím nižší odpor čím větší deformace tím větší odpor a je jedno jestli je způsobená terénem nebo deformací kola. A protože velikost styčné plochy je poměr síly, která tlačí kolo k podkladu a tlaku v pneumatice s = F / p tudíž plocha která je širší v ose je kratší v podélném směru.

Nepřihlášený

Reakce na: Jo, to jsem se učil v sedm.. | 26.6.2018 21:15reagovat
avatar

Myslím, že je to mnohem jednodušší. Širší pneumatika snese nižší tlak tudíž se méně opotřebovává a je možné použít měkčí směs s lepším koeficientem tření.

Nepřihlášený

Reakce na: Takže cyklistiku máme zmák.. | 26.6.2018 21:27reagovat
avatar

Tady je to rozebrané na stránkách Schwalbe a ti by tomu asi měli rozumět.

https://www.schwalbe.com/en/rollwiderstand.html

Nepřihlášený Surcuf

Reakce na: A ty seš idiot | 28.6.2018 09:57reagovat
avatar

A ty ještě větší...……...

Nepřihlášený Surcuf

Reakce na: Nějak jsi nepochopil zákla.. | 28.6.2018 10:16reagovat
avatar

Tak článek a i my zde řešíme rychlost že? Tu lze zvýšit zvětšením průměru kola daleko snáze než zvětšením šířky, tou se řeší zvýšení trakce, které má smysl u výkonných vozů, ne u běžné produkce. Průměr lze mít různý i u sériových vozů (v určitém rozmezí, podívej se do svého techničáku). A pak je to skutečně znát a to i na spotřebě.

Profil neřeším, protože to je zase úplně o něčem jiném, mimochodem o odpružené hmotě, ale to se fakt pouštíme do detailů, které běžní řidiči neřeší.

Co se "plavání" týče, největší vliv má množství vody a rychlost, kvalita dezénu pochopitelně také, ale má své limity, samozřejmě předpokládám, že hloubka dezénu je stejná, protože můžou být sjeté široké gumy, stejně tak jako úzké, ale za stejných podmínek se prostě širší dřív zvednou a není to nic neobvyklého, s čím by se nedalo potkat.

Nepřihlášený Hana

Dobrý večer, liší a ne mál.. | 4.7.2018 21:00reagovat
avatar

Dobrý večer, liší a ne málo. Já chtěla na golfa široké pneumatiky, avšak u prodejce https://www.pneuok.cz mi bylo ihned vysvětleno, že je to blbost. Je to nebezpečné a riskantní! Zejména při vyšší rychlosti, auto prý plave na silnici. Doporučuji si nechat opravdu dobře poradit od odborníka.

Nepřihlášený kola

Horsi je, ze vetsina lidi.. | 8.8.2018 13:57reagovat
avatar

Horsi je, ze vetsina lidi zije v predstave, ze vetsi kola/disky udelaji jejich auto rychlejsi. Dalsi milna predstava, ze alu disk za 2000Kc bude lehci, nez plechove kolo

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Vlado K.

Hlavne by som mnohým dal d.. | 9.8.2018 21:50reagovat
avatar

Hlavne by som mnohým dal do rúk autá bez serva, aby konečne cítili a pochopili, aké sú to šupy na pneumatiky v zákrutách!

Nepřihlášený Vlado K.

Reakce na: Horsi je, ze vetsina lidi.. | 9.8.2018 22:02reagovat
avatar

Presne! Alu disky sú výrazne ťažšie.

P.S. A vyčančané disky a výfuky sú len placebo efekt. ;-)

Nepřihlášený Michal220

Já dal dle technicaku nejm.. | 10.8.2018 13:15reagovat
avatar

Já dal dle technicaku nejmenší kola 17ky.Rozdíl oproti 18kam je 5kg ale jede to pomaleji.Misto tacho 50 gps 46.Osumnact palcu 50 gps 48 pro nové pneu v obou případech.

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
Max. 2000 znaku
b_468_60.gif

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše