Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Co se stane, když se zkusíte otočit přes ručku s elektronickou parkovací brzdou?
27.2.2018 | Petr Miler
Jednou z věcí, která nadšené řidiče irituje, je elektronická parkovací brzda namísto klasické „ručky”, mj. kvůli rychlým otočkám. Je to ale vážně problém?
Je spousta věcí, které se z aut postupně vytrácejí, které se na úkor ovladatelnosti ocitají na oltáři jízdního komfortu či jiných aspektů, jež nadšené řidiče zase tak nezajímají. Patří mezi ně i klasická ruční brzda, která vám dovoluje fyzicky ovládat brzdy obvykle zadních kol.
Říká se jí parkovací a ne nadarmo - je určena primárně k zajištění vozu proti pohybu při stání v komplikovanějším terénu, jenže může mít i jiné využití. Úmyslným zablokováním zadních kol za jízdy lze uvést vůz do smyku, což se zkrátka může hodit. Někdy k rychlé otočce prakticky na místě, jindy k „poslání” auta do zatáčky dveřmi napřed. Puristé možná namítnou, že sahat za jízdy na „ručku” je trochu amatérské a vůz lze do zatáčky nasměrovat bokem i jinak, ale zkuste si to třeba u nedotáčivé čtyřkolky. To prostě nejde a pokud na ni za jízdy sahají Walter Röhrl či Sebastien Loeb, jsou snad už to dobré důvody, že to není řidičská technika hodná zavržení.
Ovšem, v běžném provozu si takto asi nebudete pomáhat k ladnějším průjezdům zatáčkami, ale ona otočka na omezeném prostoru se může hodit. Pokud se chcete s autem otočit na velmi úzké cestě, budete muset několikrát couvnout, což není zrovna příjemné ani bezpečné. Čistěji a rychleji se lze s trochou cviku otočit i při nízké rychlosti právě přes ruční brzdu, jenže... v autech ji vídáme stále méně.
Kvůli uspořádání kabiny, možnosti automatického ovládání i jakési modernosti (však lana vedoucí z kabiny, kdo to kdy vidět...) ale auta klasickou „ručku” stále častěji nahrazují elektronickým ovladačem. Ten něco podobného zdánlivě znemožňuje, protože nástup brzd je pozvolný, takže nedochází k blokaci, ovládání je celkem pomalé a navíc „binární” (s pákou můžete míru blokace zadních kol regulovat, s elektronickým tlačítkem nikoli - brzda je buď aktivní nebo nikoli), navíc kolikrát nejsou blokována „ta správná” kola. Někdy jsou to ta přední, někdy všechna, to je k z hlediska rychlé otočky na místě ničemu.
Obecně se má za to, že elektronickou ruční brzdu lze za jízd použít leda k nouzovému zastavení, Nick Murray se to ale rozhodl přesto zkusit. A došel k pozoruhodným závěrům.
Nejprve předvedl se svým starším Golfem, jak to jde s klasickou ručkou. Snadno, tady vážně žádný problém není, prostě stačí správně sladit práci s volantem a s brzdou a voila, efektní i efektivní otočka je na místě.
Poté usedl do svého Porsche 911 991, které má jako první elektronickou brzdu. Má sice manuální řazení, což je plus (pokud je poháněná zadní náprava, není dobré ji blokovat pod přísunem výkonu z motoru a jeho úplné odpojení je bez nožní spojky nemožné), jenže už umístění ovládání parkovací brzdy naznačuje, že tohle není „to auto”. 911 navíc blokuje všechna kola, takže jak to dopadlo... fiaskem.
Zdálo se to být jako ten jediný možný závěr, Murraymu se ale ještě povedlo na test získat ještě jedno auto. Jde o současnou Mazd 6, která má též elektronickou parkovací brzdu, takže jsme čekali fiasko, ale ejhle - Japonci sice zvolili elektronické ovládání, jinak ale ponechali brzděná jen zadní kola. Ostatní nevýhody zůstávají, přesto se v případě správného načasování podařilo auto otočit podobně jako s klasickou „ručkou”. Překvapivé, ale... podívejte se sami.
Závěrem tedy budiž, že i s elektronickou ruční brzdou lze alespoň otočku skoro na místě realizovat, byť trochu kostrbatěji. Je ale třeba důrazně dodat, že jak v čem. Sami jsme párkrát něco podobného zkoušeli (nikdy v Mazdě, ovšem) a vždy to dopadlo, jako v Nickově Porsche - auto se kamsi neovladatelně hrnulo a otočkou to nazvat nešlo, hlavně kvůli blokaci „špatných” kol.
Jestli v tomto případě Mazda zůstává věrna své pověsti a myslí na řidiče více než jiní výrobci, nebo je to jen náhoda, nevíme. Na každý pád je to pozoruhodné. Přesto bychom klasickou „ručku” za elektronickou nikdy nevyměnili - výhody z ní pramenící jsou krom ušetřeného místa a možná úhlednější kabiny neexistující věc, i automatické zatahování v kopcích lze kombinovat s manuálním ovládáním...
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový levný kombík Lady předčasně odhalil únik patentových obrázků. Divným jménem odrazuje, cenou by měl lákat
29.2.2024 - Lamborghini upravené na 1 250 koní se v běžném provozu rozjelo na 363 km/h, něco takového se pořád nevídá
29.2.2024 - Elon Musk 7 let po premiéře Roadsteru slibuje, že auto vážně dorazí. Stovku má dát pod 1 s a na zadek posadit všechny
29.2.2024 - Do Mercedesu se vrací zdravý rozum, otylý kýč coby náhrada dnešních luxusních SUV dostal stopku
29.2.2024 - Kolabující elektrická odnož Volva má po odvrhnutí Švédy dál problémy, ani nalitých 22 miliard nestačí na její záchranu
29.2.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 03.29. 16:20 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 03.29. 15:38 - M.Z.
- Pneu koutek 03.29. 15:37 - M.Z.
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.29. 15:08 - mattonecz
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan