Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak včas poznat odcházející klínový řemen a vyhnout se potížím, které umí způsobit
31.8.2019 | Mirek Mazal
Moderní auta jsou stále více řízena elektronikou, fungování mnoha jejich podstatných částí mají ale pořád na starosti vcelku primitivní mechanické komponenty. Jako klínový řemen.
Auto se spalovacím motorem obsahuje spoustu zdánlivě nevýznamných součásti, bez kterých se ovšem není schopen pohnout z místa. Jedním z těch naprosto zásadních je pružný díl ovlivňující fungování hned několika důležitých procesů odehrávajících se pod kapotou, zejména pak dostatečné chlazení agregátu, dobíjení akumulátoru, fungování klimatizace a u starších aut i funkci posilovače řízení. To vše ovlivňuje klínový, respektive drážkovaný řemen.
Pryžový popruh vyžaduje pravidelnou kontrolu, protože převádí pohon z klikové hřídele na další zařízení nezbytná k fungování celého ústrojí. Řemeny do automobilového průmyslu se vyrábí z velice odolné gumy vyztužené pevnou tkaninou, přesto postupem času ztrácí své klíčové vlastnosti. Je tedy nutné neodkládat jejich výměnu po uplynutí intervalu doporučeného výrobcem pro ten či onen vůz a vnímat projevy auta. Přehnaný nájezd či doba používání nebo ignorování varovných znaků může způsobit přetržení řemenu, které může být pro motor i fatální. Končící životnost řemenu se projevuje několika základními způsoby.
1. Podivný zvuk od motoru
Jendou z indikací nadmíru opotřebovaného klínového řemene je pískavý zvuk od motoru. Hlasitý projev může být způsoben nesprávným usazením či prokluzováním gumy. Starší generace doporučovala řemen potřít mýdlem, ale takové řešení může být uznáno snad jen na poslední cestu k opraváři. Řemen je třeba co nejdříve vyměnit.
2. Zhoršená funkce klimatizace či posilovače řízení
Vada drážkovaného pásu může být u aut s hydraulickým posilovačem řízení řidičem diagnostikována citelným ztuhnutím volantu a foukáním teplého vzduchu z výdechů topení v momentě, kdy by jej klimatizace měla chladit. Řemen v chodu ovládá kromě jiného právě posilovač řízení i klimatizaci a jakákoliv závada se spolehlivě projevuje zhoršenou funkční či úplnou nefunkčností těchto zařízení.
3. Přehřívání motoru
Pevná guma na kladkách taktéž často pohání chlazení motoru, z toho důvodu může její poškození způsobovat zvýšené ohřívání agregátu. Vodní čerpadlo nemá kde vzít energii k tlačení vody do oběhu, proto kapalina nechladí části, které se zahřívají do nezdravých hodnot.
4. Praskliny a opotřebení na řemenu
Nejlepší prevencí je při každé práci v motoru kondici řemenu zkontrolovat. Jakékoliv praskliny, chybějící kusy, nerovnoměrné zářezy a jiné defekty jsou důvodem pro co nejdřívější výměnu. Obvykle bude nejlepší oslovit odborníky - ti zvládají výměnu snadno, asi jako majitelé škodovek z osmdesátých let, kde se „klíňák“ měnil běžně přímo na silnici. Dnes už je to v přeplněných motorových prostorech moderních aut o dost složitější operace.
Klínový řemen má mnoho funkcí, proto je potřeba jej udržovat fit
Zdroj: Autoblog
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 minutami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před hodinou - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 3 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
včera
Živá témata na fóru
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 21:35 - Čičo
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry