Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak velký je rozdíl mezi značkovými a levnými pneu? Podívejte se na srovnání
8.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejlevnější pneu jsou dnes ty čínské a jejich cena vynikne zejména ve větších rozměrech. Jak se ale chovají v praxi? Srovnání s Continentaly napoví.
Koupit si auto s velkými koly, anebo si na své auto pořídit kola větší a hezčí kola, je lákavé. Větší kola autům sluší, nevypadají jak na kolečkách nákupního vozíku, a podvozek je dostatečně poddajný na to, aby zvětšení průměru kol o palec či dva nebylo moc poznat, říkáte si možná.
Není to tak úplně pravda, jak jsme si ukazovali nedávno. Jenže tehdy se měnily skutečně jen kola a ta nejsou vším - ještě na ně musíte kupovat pneumatiky. A zatímco disky mají potenciál vydržet dekády, pneumatiky to jistě nezvládnou, čas od času bude potřeba koupit nové. A čím nižší je bočnice pneumatiky - řekněme si na rovinu, půlka atraktivity velkých kol pramení z nízkých bočnic pneumatik, které pak obujete -, tím vyšší je cena pneumatiky.
Tak se dostáváme k tomu, že na obyčejné rodinné auto může sada kvalitních pneumatik stát 15-20 tisíc korun, pokud se nebudete krotit při výběru kol. Anebo, pokud si koupíte nový Renault Scénic, který má 20" kola v základní výbavě - v základní verzi dokonce i tak velká plechová kola s poklicemi. A s hodně atypickými pneumatikami rozměru 195/55 R20.
Leckoho tak při pohledu na cenu kvalitní, značkové pneumatiky o průměru 19" či 20" polije horko a napadne ho se dívat po levnější, čínské produkci. Ona může být levnější opravdu řádově, pokud půjdete po nízké ceně, i sadu 20" pneumatik koupíte pod 10 tisíc korun. Naopak sada kvalitních gum bez problému přesáhne 20 tisíc Kč.
Jak ukázal letošní test letních pneumatik německého ADACu, vyšší cena ještě nemusí být zárukou kvality a naopak levná guma může být dobrá. Jenže to se testovaly pneumatiky civilních rozměrů, patnácti- a šestnáctipalcové. Jaký je rozdíl mezi značkovou a lacinou gumou u průměru 20", zkoumali britští kolegové z Tyre Reviews.
Postavili vedle sebe obecně dobře hodnocenou pneumatiku Continental SportContact 6 a levnou gumu Rotalla RU01 S-Pace, oboje na Mercedesu C 63 AMG W204. První disciplína, nebo snad prolog testu, je jízda po mokrém okruhu. Kdo by čekal, že na levných pneumatikách bude driftování snazší, mýlil by se.
Když přidáte trochu plynu, auto je nedotáčivé, takže musíte přidat víc, abyste utrhli zadní pneumatiky, a pak je těžší smyk chytit a udržet, protože prostě nemáte dost přilnavosti na předních kolech. Ve výsledku je auto nejisté, pneumatiky s vámi nekomunikují. Podle autora testu výzkumníka je jakákoliv jízda s takto výkonným autem na Rotallách hazard.
Při brzdění na mokru byl do místa, kde auto s Continentaly zastavilo, postaven molitanový panák. Cíl na Rotallách samozřejmě byl nesrazit ho, ale nepovedlo se a vůz pokračoval ještě o dobrých osm metrů dále. A to i přes fakt, že na EU-štítku je chování na mokru u Rotall označeno písmenkem B, tedy by neměly být o tolik horší než Continentaly, které dostaly hodnocení A.
Zkouška ovladatelnosti na suchém okruhu odhalila, že zatímco na mokru se přední kola obutá v Rotallách asfaltu moc nedržela, na suchu to byla zadní kola, která se vzdávala dříve. Ovšem, v rychlosti zhruba o 10 km/h nižší než u Continentalů. Rotally jsou podle testera na suchu „docela dobré”, ale opět si stěžuje na to, že nedávají moc informací. Na okruhu, který se na Continentalech dal zajet za 55,5 vteřiny, měly Rotally čas cca 57,5 s, což je dost velký rozdíl.
Sada gum Rotalla je na Mercedes C 63 AMG W204 levnější asi o 7 200 korun. To není málo, ale podle řidiče na videu to za to nestojí. Když budete chtít šetřit, „vzdáváte se vyvážení auta, ovladatelnosti, předvídatelnosti”. Na silnici ale „chci vědět, že když na mokru otočím volantem, že auto zatočí,” pokračuje řidič. „Subjektivní rozdíl je tak 50 %, i když vím, že objektivní rozdíl je jen 5 %,” dodává.
Samozřejmě, na Mercedes C 63 AMG si asi nikdo nebude kupovat laciné pneumatiky. Ale silné a schopné auto dokáže pneumatikám lépe nastavit zrcadlo a jak jsme naznačili i výše, také u běžných aut je dnes naprosto normální průměr kol 18, 19 palců, minimálně za příplatek. Osmnáctky nabízí Mercedes třídy B, devatenáctky třeba Škoda Kodiaq...
Tyto dvoje pneumatiky značek Continental a Rotalla se staly předmětem srovnání
Na mokru jsou Rotally zejména nevyzpytatelné
Brzdná dráha levných čínských pneu je citelně delší - tam, kde auto s dražšími pneu dávno stojí, na levnějších jede ještě dost rychle
Na suchu čínské pneu trápením nejsou, i na krátkém okruhu jsou ale o 2 sekundy pomalejší. Třebaže s nimi může být legrace
Zdroj: Tyre Reviews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nejnovější články
- Čínští komunističtí pohlaváři dostanou novou luxusní limuzínu, odporná není jen tím, komu bude sloužit
před 2 hodinami - Rusové ukázali nové ultralehké lité kolo. Nna jeho výrobu si mohou dovolit použít jeden z nejvzácnějších kovů
před 4 hodinami - Toyota jde dál proti proudu. Své legendě nadělila doma diesel místo hybridu, u nás dokonce dostala jen naftu
před 5 hodinami - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před 7 hodinami - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 12:40 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.20. 11:20 - Stepan
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda