Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak velký je rozdíl mezi značkovými a levnými pneu? Podívejte se na srovnání
8.8.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Nejlevnější pneu jsou dnes ty čínské a jejich cena vynikne zejména ve větších rozměrech. Jak se ale chovají v praxi? Srovnání s Continentaly napoví.
Koupit si auto s velkými koly, anebo si na své auto pořídit kola větší a hezčí kola, je lákavé. Větší kola autům sluší, nevypadají jak na kolečkách nákupního vozíku, a podvozek je dostatečně poddajný na to, aby zvětšení průměru kol o palec či dva nebylo moc poznat, říkáte si možná.
Není to tak úplně pravda, jak jsme si ukazovali nedávno. Jenže tehdy se měnily skutečně jen kola a ta nejsou vším - ještě na ně musíte kupovat pneumatiky. A zatímco disky mají potenciál vydržet dekády, pneumatiky to jistě nezvládnou, čas od času bude potřeba koupit nové. A čím nižší je bočnice pneumatiky - řekněme si na rovinu, půlka atraktivity velkých kol pramení z nízkých bočnic pneumatik, které pak obujete -, tím vyšší je cena pneumatiky.
Tak se dostáváme k tomu, že na obyčejné rodinné auto může sada kvalitních pneumatik stát 15-20 tisíc korun, pokud se nebudete krotit při výběru kol. Anebo, pokud si koupíte nový Renault Scénic, který má 20" kola v základní výbavě - v základní verzi dokonce i tak velká plechová kola s poklicemi. A s hodně atypickými pneumatikami rozměru 195/55 R20.
Leckoho tak při pohledu na cenu kvalitní, značkové pneumatiky o průměru 19" či 20" polije horko a napadne ho se dívat po levnější, čínské produkci. Ona může být levnější opravdu řádově, pokud půjdete po nízké ceně, i sadu 20" pneumatik koupíte pod 10 tisíc korun. Naopak sada kvalitních gum bez problému přesáhne 20 tisíc Kč.
Jak ukázal letošní test letních pneumatik německého ADACu, vyšší cena ještě nemusí být zárukou kvality a naopak levná guma může být dobrá. Jenže to se testovaly pneumatiky civilních rozměrů, patnácti- a šestnáctipalcové. Jaký je rozdíl mezi značkovou a lacinou gumou u průměru 20", zkoumali britští kolegové z Tyre Reviews.
Postavili vedle sebe obecně dobře hodnocenou pneumatiku Continental SportContact 6 a levnou gumu Rotalla RU01 S-Pace, oboje na Mercedesu C 63 AMG W204. První disciplína, nebo snad prolog testu, je jízda po mokrém okruhu. Kdo by čekal, že na levných pneumatikách bude driftování snazší, mýlil by se.
Když přidáte trochu plynu, auto je nedotáčivé, takže musíte přidat víc, abyste utrhli zadní pneumatiky, a pak je těžší smyk chytit a udržet, protože prostě nemáte dost přilnavosti na předních kolech. Ve výsledku je auto nejisté, pneumatiky s vámi nekomunikují. Podle autora testu výzkumníka je jakákoliv jízda s takto výkonným autem na Rotallách hazard.
Při brzdění na mokru byl do místa, kde auto s Continentaly zastavilo, postaven molitanový panák. Cíl na Rotallách samozřejmě byl nesrazit ho, ale nepovedlo se a vůz pokračoval ještě o dobrých osm metrů dále. A to i přes fakt, že na EU-štítku je chování na mokru u Rotall označeno písmenkem B, tedy by neměly být o tolik horší než Continentaly, které dostaly hodnocení A.
Zkouška ovladatelnosti na suchém okruhu odhalila, že zatímco na mokru se přední kola obutá v Rotallách asfaltu moc nedržela, na suchu to byla zadní kola, která se vzdávala dříve. Ovšem, v rychlosti zhruba o 10 km/h nižší než u Continentalů. Rotally jsou podle testera na suchu „docela dobré”, ale opět si stěžuje na to, že nedávají moc informací. Na okruhu, který se na Continentalech dal zajet za 55,5 vteřiny, měly Rotally čas cca 57,5 s, což je dost velký rozdíl.
Sada gum Rotalla je na Mercedes C 63 AMG W204 levnější asi o 7 200 korun. To není málo, ale podle řidiče na videu to za to nestojí. Když budete chtít šetřit, „vzdáváte se vyvážení auta, ovladatelnosti, předvídatelnosti”. Na silnici ale „chci vědět, že když na mokru otočím volantem, že auto zatočí,” pokračuje řidič. „Subjektivní rozdíl je tak 50 %, i když vím, že objektivní rozdíl je jen 5 %,” dodává.
Samozřejmě, na Mercedes C 63 AMG si asi nikdo nebude kupovat laciné pneumatiky. Ale silné a schopné auto dokáže pneumatikám lépe nastavit zrcadlo a jak jsme naznačili i výše, také u běžných aut je dnes naprosto normální průměr kol 18, 19 palců, minimálně za příplatek. Osmnáctky nabízí Mercedes třídy B, devatenáctky třeba Škoda Kodiaq...
Tyto dvoje pneumatiky značek Continental a Rotalla se staly předmětem srovnání
Na mokru jsou Rotally zejména nevyzpytatelné
Brzdná dráha levných čínských pneu je citelně delší - tam, kde auto s dražšími pneu dávno stojí, na levnějších jede ještě dost rychle
Na suchu čínské pneu trápením nejsou, i na krátkém okruhu jsou ale o 2 sekundy pomalejší. Třebaže s nimi může být legrace
Zdroj: Tyre Reviews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva