Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak vrátit lesk matným, zažloutlým světlům? Mohou být zase jako nová
24.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Zoxidovaný krycí plast světlometů znamená nejen to, že vůz vypadá jak po smrti, podobně i svítí v noci. Zachránit přitom lze i ta velmi zbědovaná.
Máte-li na svém autě světlomety s čirým plastem, nikoliv sklem (a bude dnes velkou výjimkou, pokud tomu ve vašem případě bude jinak), po létech a statisících ujetých kilometrů provozu může být tento plast zoxidovaný a matný. Vídáme taková auta denně, zejména pak starší Fabie, Octavie či Passaty a říkáme si: Proč? Však za tohoto stavu prochází skrze plastové překrytí o dost méně světla, které je nežádoucím způsobem rozptylováno a silnice je citelně hůře osvětlena. A přes den auto s takovýma „očima” vypadá, jako že časy jeho slávy dávno pominuly. Přitom to tak nemusí být
Měnit celý světlomet klidně i za desetisíce korun se člověku u staršího auta nemusí chtít a na leckterých světlech není možné vyměnit samotné krycí „sklo” (nehledě na to, že i to samo o sobě může být spolu s výměnou dost drahou záležitostí). Naštěstí se to dá spravit a není to příliš drahé, třebaže to může být náročná práce.
Existují různé návody, které někdy doporučují používat třeba i zubní pastu, ovšem u té si člověk jen stěží vybere hrubost; zubní pasty mají údajně hrubost různou, ve srovnání s brusným papírem o hrubosti 2500 až 180. Takže byste mohli všechno ještě zhoršit. A kombinace jedlé sody a mýdla má zase hrubost cca 3000 a je tak příliš jemná.
Návodů je opravdu spousta a ten, který máme před sebou, je ten nejlepší. Používá brusné papíry o různé hrubosti - 500, 1000 a 2000. Další klíčové součásti jsou prostředek na mytí nádobí, lešticí vosk či jiný přípravek na plasty nebo rovnou na světlomety, alkoholový čistič a tzv. plnič, anglicky lens sealer, tedy přípravek, který vyplní mikroskopické nepravidelnosti v hotovém, vyleštěném plastu světlometu. Více netřeba, už jen trocha know-how, které následuje.
Už stav „předtím a potom” naznačuje, že si tento návod zaslouží trochu pozornosti
Krok 1
Začněte tím, že světlomet pořádně umyjete vodou s prostředkem na mytí nádobí. Normálně to není vhodný prostředek k mytí auta, protože je agresivní a odstraňuje i starý vosk, který na laku normálně chcete zachovat. Tady ovšem potřebujete umýt úplně všechno, takže se taková síla hodí. Po umytí oblepte prostor okolo světla malířskou páskou, ať nepoškodíte lak auta. Udělejte to opravdu pečlivě a zakryjte i gumové těsnění kolem světlometů, pokud tam nějaké je.
Krok 2
Následně začněte pracovat s nejhrubším ze tří brusných papírů uvedených výše. Obrušujte plast pohyby tam a zpět a často měňte směr, vyhněte se kruhovým pohybům, protože ty by zanechaly stopy, které by pak byly vidět. A na brusný papír netlačte ničím tvrdým, dobrá je např. větší houbička na mytí nádobí. Bruste, dokud není povrch jemný jako dobře osmirkované dřevo.
Krok 3
Pokračujte s jemnějším a nakonec s nejjemnějším brusným papírem; tyto už je potřeba předem nechat namočit ve vodě s prostředkem na mytí nádobí. Také si jí odlijte trochu do láhve s rozprašovačem a často trochu stříkněte na místo, kde zrovna brousíte. Bruste, dokud povrch není úplně hladký. Pak ho dobře opláchněte vodou a zkontrolujte, jestli je celý obroušený stejně.
Krok 4
Nyní přichází na řadu leštidlo. Naneste ho na utěrku z mikrovlákna nebo na světlomet a začněte leštit podobnými pohyby jako s brusným papírem. Čím déle budete leštit, tím lepší bude výsledek, ale v každém případě tahle část zabere dost dlouho. Pokračujte, dokud nebude světlomet úplně hladký. Pak umyjte světlomet opět vodou s prostředkem na nádobí a otřete alkoholem. A nakonec, postříkejte světlomet plničem a lehce otřete čistým hadrem podle návodu na láhvi.
A je hotovo
Výsledek mluví za sebe na fotografii, je s tím sice práce, ale rozhodně budou nižší náklady, než kdybyste si kupovali nové světlomety. Také budete mít pocit z dobře odvedené práce, lidé už si na váš vůz nebudou ukazovat se slovy „Co je to za vrak” ale hlavně - dobře svítící světlomety jsou při jízdě v noci k nezaplacení...
Pořádné vyleštění zašlých světlometů dá práci, ale je efektivní i efektní
Nejde tu přitom jen o vzhled, vyleštěná světla (zde na Škodě Fabia první generace) i lépe a přesněji svítí
Zdroje: eHow, Taubner Auto Detailing
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024 - Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva