Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak vrátit lesk nikdy nemytému autu s 320 tisíci km? Jde to, když víte, jak na to
2.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hodně použité auto, o jehož vzhled se předchozí majitel více nestaral, může být v dost špatném stavu. Jde to spravit, jen to není práce na 20 minut.
Starší auto s vyšším kilometrovým proběhem obvykle nemá svůj zevnějšek v dokonalém stavu. Nemáme nyní na mysli velké škrábance, odřeniny či podpis závistivce mdlého rozumu do laku klíčem, ale třeba drobné vlasové škrábance, viditelné jen na přímém slunci, vysleplé světlomety, kola dávající najevo léta kontaktu s prachem a špínou cest a podobné věci. A když je to vůz, jehož nejste prvním majitelem a ten předchozí o jeho vzhled nejevil velký zájem, platí to tím spíš.
Dát podobné auto do pořádku se může zdát nemožné, dnes vám ale ukážeme, že to možné je. Jako důkaz poslouží vůz, který výše zmíněné splňuje do puntíku - je to staré Subaru Forester, které má za sebou zhruba 200 tisíc mil, tedy 320 tisíc kilometrů a minimálně současný majitel jej nikdy ani neumyl. Výchozí stav je tak skutečně bídný, neboť po roce „mytí” deštěm je auto olezlé špínou a vším od zmíněných drobných škrábanců až po vysleplé světlomety trpí též.
Auto si tak vzali do parády lidé, kteří se živí detailním čištěním aut od obyčejných kompaktů po vzácné supersporty. Není to ale jen demonstrace toho, co zvládnou. Sám majitel firmy, která vůz dává do pořádku, se podělil o své zkušenosti a posloužil jako cenný zdroj informací o chybách, kterých se dopouštějí lidé, když se o něco podobného pokouší svépomocí. Podobný článek jsme tu už měli z naší dílny, ale tohle jsou informace od člověka, pro něhož je „oživování” aut všeho druhu denním chlebem a přidává opravdu zajímavé postřehy.
Podle něj musí být prvním krokem vždycky nanesení pěny na vůz. Ta nestéká tak rychle jako voda a špínu namočí a změkčí. To znamená, že ještě dřív, než se auta vůbec dotknete, zmenšíte riziko poškození laku na minimum.
Samotné poškození, zejména ony vlasové škrábance, mohou mít spousty různých příčin. Mycí linka je jedna věc, téměř samozřejmá, ale o ni primárně nejde. Použitím houby namísto žínky z mikrovlákna a krouživými pohyby vyrobíte tyhle škrábance velmi rychle. Stejně tak, když budete používat jen jeden kýbl s vodou. Správnou cestou jsou dva kbelíky - jeden s čistou vodou a sítkem na dně pro opláchnutí nečistot z žínky a druhý s vodou s autošamponem k samotnému mytí auta.
Při mytí svislých panelů karoserie je vhodné nedělat ani krouživé, ani horizontální pohyby, nýbrž vertikální. V takovém případě, i kdybyste nějaké škrábance vyrobili, budou vidět pouze z určitého úhlu a za určitého světla, ne kdykoliv, když vysvitne slunce. U horizontálních škrábanců platí pravý opak.
Tomuto Foresteru se následně dostalo i rozleštění laku. Vždycky, když se pouštíte do rozleštění laku, je potřeba se snažit odbrousit jen co nejmenší vrstvu svrchního bezbarvého laku, ale dost na to, abyste se zbavili škrábanců. Toto také není vhodné dělat často a v žádném případě ne v rámci běžného mytí, jen je-li potřeba se zbavit škrábanců. A samozřejmě, musí následovat pečlivé navoskování a vyleštění.
Máte-li na svém starším autě zašlá přední světla, důvodem je, že UV-ochrana krycích plastů je stará a neefektivní. Řešením je odbroušení staré UV-ochrany a vyleštění světel speciálním přípravkem, jehož součástí by měla být nová UV-ochrana.
A konečně, je potřeba lak chránit před dalším působením vnějších vlivů, na což je nejlepší vosk. V poslední době je často skloňovaný karnaubský vosk, který vydrží několik měsíců; poctivé voskování je docela pracné, a tak není špatné ho muset dělat třeba jen dvakrát do roka. A mezi tím vůz pravidelně mýt v bezkontaktních ručních myčkách.
Výsledek? Podívejte se sami, tohle auto opravdu ožilo. A to na začátku vypadalo opravdu mizerně...
Takovýhle rozdíl znamená „jen” pečlivé mytí, rozleštění laku a vyleštění krytů světel. Nedošlo k žádné výměně dílů či čemukoli podobnému
Zdroj: Gears and Gasoline@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 11 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva