Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak vrátit lesk nikdy nemytému autu s 320 tisíci km? Jde to, když víte, jak na to
2.5.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Hodně použité auto, o jehož vzhled se předchozí majitel více nestaral, může být v dost špatném stavu. Jde to spravit, jen to není práce na 20 minut.
Starší auto s vyšším kilometrovým proběhem obvykle nemá svůj zevnějšek v dokonalém stavu. Nemáme nyní na mysli velké škrábance, odřeniny či podpis závistivce mdlého rozumu do laku klíčem, ale třeba drobné vlasové škrábance, viditelné jen na přímém slunci, vysleplé světlomety, kola dávající najevo léta kontaktu s prachem a špínou cest a podobné věci. A když je to vůz, jehož nejste prvním majitelem a ten předchozí o jeho vzhled nejevil velký zájem, platí to tím spíš.
Dát podobné auto do pořádku se může zdát nemožné, dnes vám ale ukážeme, že to možné je. Jako důkaz poslouží vůz, který výše zmíněné splňuje do puntíku - je to staré Subaru Forester, které má za sebou zhruba 200 tisíc mil, tedy 320 tisíc kilometrů a minimálně současný majitel jej nikdy ani neumyl. Výchozí stav je tak skutečně bídný, neboť po roce „mytí” deštěm je auto olezlé špínou a vším od zmíněných drobných škrábanců až po vysleplé světlomety trpí též.
Auto si tak vzali do parády lidé, kteří se živí detailním čištěním aut od obyčejných kompaktů po vzácné supersporty. Není to ale jen demonstrace toho, co zvládnou. Sám majitel firmy, která vůz dává do pořádku, se podělil o své zkušenosti a posloužil jako cenný zdroj informací o chybách, kterých se dopouštějí lidé, když se o něco podobného pokouší svépomocí. Podobný článek jsme tu už měli z naší dílny, ale tohle jsou informace od člověka, pro něhož je „oživování” aut všeho druhu denním chlebem a přidává opravdu zajímavé postřehy.
Podle něj musí být prvním krokem vždycky nanesení pěny na vůz. Ta nestéká tak rychle jako voda a špínu namočí a změkčí. To znamená, že ještě dřív, než se auta vůbec dotknete, zmenšíte riziko poškození laku na minimum.
Samotné poškození, zejména ony vlasové škrábance, mohou mít spousty různých příčin. Mycí linka je jedna věc, téměř samozřejmá, ale o ni primárně nejde. Použitím houby namísto žínky z mikrovlákna a krouživými pohyby vyrobíte tyhle škrábance velmi rychle. Stejně tak, když budete používat jen jeden kýbl s vodou. Správnou cestou jsou dva kbelíky - jeden s čistou vodou a sítkem na dně pro opláchnutí nečistot z žínky a druhý s vodou s autošamponem k samotnému mytí auta.
Při mytí svislých panelů karoserie je vhodné nedělat ani krouživé, ani horizontální pohyby, nýbrž vertikální. V takovém případě, i kdybyste nějaké škrábance vyrobili, budou vidět pouze z určitého úhlu a za určitého světla, ne kdykoliv, když vysvitne slunce. U horizontálních škrábanců platí pravý opak.
Tomuto Foresteru se následně dostalo i rozleštění laku. Vždycky, když se pouštíte do rozleštění laku, je potřeba se snažit odbrousit jen co nejmenší vrstvu svrchního bezbarvého laku, ale dost na to, abyste se zbavili škrábanců. Toto také není vhodné dělat často a v žádném případě ne v rámci běžného mytí, jen je-li potřeba se zbavit škrábanců. A samozřejmě, musí následovat pečlivé navoskování a vyleštění.
Máte-li na svém starším autě zašlá přední světla, důvodem je, že UV-ochrana krycích plastů je stará a neefektivní. Řešením je odbroušení staré UV-ochrany a vyleštění světel speciálním přípravkem, jehož součástí by měla být nová UV-ochrana.
A konečně, je potřeba lak chránit před dalším působením vnějších vlivů, na což je nejlepší vosk. V poslední době je často skloňovaný karnaubský vosk, který vydrží několik měsíců; poctivé voskování je docela pracné, a tak není špatné ho muset dělat třeba jen dvakrát do roka. A mezi tím vůz pravidelně mýt v bezkontaktních ručních myčkách.
Výsledek? Podívejte se sami, tohle auto opravdu ožilo. A to na začátku vypadalo opravdu mizerně...
Takovýhle rozdíl znamená „jen” pečlivé mytí, rozleštění laku a vyleštění krytů světel. Nedošlo k žádné výměně dílů či čemukoli podobnému
Zdroj: Gears and Gasoline@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
Nejnovější články
- Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 4 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před hodinou - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 2 hodinami - Frustrace majitelů Tesel roste, jejich auta dál ztrácí na ceně mnohonásobně víc než ostatní vozy
před 3 hodinami - Škoda překvapivě stvořila víc jak 1000koňové auto, řádit s ním budete moci i vy
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 13:55 - Milanito
- Onboard videa 04.25. 12:42 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 11:02 - HondaMan
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22