Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak zlepšit spolehlivost jakéhokoli auta? Stačí se držet těchto jednoduchých kroků
18.9.2018 | Mirek Mazal
Spolehlivost automobilu se v prvé řadě odvíjí od kvality jeho výroby, na vyšší úroveň ji lze ale posunout vždy. Rady zkušeného technika povedou právě k tomu.
Nejlepší způsob, jak udržet auto v dobré kondici, je vybrat ověřenou kombinaci spolehlivé techniky a nezanedbávat pravidelné kontroly. Přesně stanovený časový postup preventivní péče o jednotlivé komponenty neexistuje, tedy možná jen „čím častěji, tím lépe”. Ale minimálně dvakrát ročně by si auto prohlídku ze všech stran a úhlů zasloužilo.
Právě na to se zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a ukazuje tři hlavní oblasti, které by neměly zůstat delší dobu bez povšimnutí. Jednoduchou kontrolu zvládne každý doma, tohle nejsou věci, které by vyžadovaly speciální vybavení. Do hlavní role se nejprve dostávají pneumatiky, brzdy a zavěšení. Dále je na řadě motorový prostor z hlediska kapalin a filtrů. Následuje zaměření na vnější zhodnocení světel a stěračů.
Pneumatiky by měly mít v pořádku hloubku dezénu, tlak a neměly by být nerovnoměrně opotřebeny. Jakákoliv nesrovnalost s optimální stavem může znamenat neobvyklou zátěž pro některé komponenty vozu, které pak logicky nevydrží to, co by měly. Kontrola je otázkou pěti minut.
Když už člověk zakleknul ke kolům, vyplatí se podívat na brzdy - okem zkontrolovat celkový stav a tloušťku brzdových desek nacházející se v brzdovém třmenu. Pokud klesne ke 3 milimetrů, by bylo vhodné vybrat nové destičky a objednat výměnu dříve, než bude pozdě. V momentě, kdy výměnu nezvládnete včas, zničíte i kotouč a náklady a na výměnu brzd zněkolikanásobíte kvůli materiálu i práci navíc.
S hlavou v podběhu není zbytečné obhlédnout tlumiče, jakákoliv vlhkost nebo fyzické poškození okolo pružení je známka problému. Odhlédneme-li od devastace jízdních vlastností, je špatně pracující tlumič znovu dílem, který se postará o nadměrné opotřebování jiných podvozkových komponentů. Všechny zmíněné operace se lépe provádějí se sundaným kolem, pro získání základního přehledu ale většinou postačí zatočit volantem a posvítit si do patřičných míst baterkou.
Můžeme se přesunout pod kapotu. Na řadu přichází kontrola oleje pomocí měrky a hadru. Přítomnost oleje mezi dvěma měřícími body je základ pro dlouhou životnost motoru. Je vhodné kromě množství prohlédnout zabarvení mazací tekutiny - bílé fleky mohou ukazovat na pronikání chladící směsi do mazacího systému, příliš tmavý olej může značit jeho už sníženou mazací schopnost. Obojí pochopitelně může pohonnou jednotku poškodit nebo zcela zničit.
Zbylé nádobky na kapaliny v motorovém prostoru motoru mají vyznačenou hladinu minima a maxima - je vhodné okem zabrousit na taková místa a ujistit se, že je médium zhruba v polovině mezi stanoveným množstvím. Málo i moc tekutiny je opět pro spolehlivost problémem. To platí i o oleji, kterého mají někteří tendenci dát „raději více”. Není to moudré, neboť pokud jej nalijete do motoru opravdu příliš a obsah olejové vany přijde do stylu s klikovou hřídelí, olej se tzv. našlehá a rychle ztratí svou mazací schopnost.
Pohonná jednotka také potřebuje přívod čerstvého vzduchu bez nečistot, k tomu slouží vzduchový filtr. Ten bývá většinou snadno dostupný a není vůbec špatný nápad ho vyjmout, oklepat, zkontrolovat a nasadit zpět. Stejná akce je vhodná pro kabinový filtr klimatizace skrývající se obvykle uvnitř u schránky spolujezdce, přes tento díl proudí vzduch pro posádku, proto je dobré ho udržovat v čistotě. Jde ale znovu i o spolehlivost, ucpaný filtr může znamenat přetěžování motorků ventilace.
Krátkou půlroční inspekci je možné zakončit u stěračů a světel. Otírání skla popraskanými stěrači se může vymstít nejen ve výhledu řidiče, kovové nástavce nemají problém vyrýt do okna nepříjemné rýhy, které jdou těžce odstranit. S dobrým přehledem před vozem souvisí funkční světlomety, podcenit tyto faktory a vracet se domů za tmy v dešti je o zdraví sebe i automobilu. Důležité je nejen vidět, ale i být viděn, proto není radno podceňovat kontrolu blinkrů a brzdových žárovek.
Základní prohlídka není práce na dlouho, majitel tím lépe pozná svůj automobil a může poruchám zcela předejít, nebo včas odhalit ty, které už se objevily a zatím o sobě nedaly nahlas vědět. Včasné podchycení jakéhokoliv problému pomůže snadnější a levnější opravě a pravidelné kontroly z dlouhodobé perspektivy nepochybně pozitivně zapůsobí na spolehlivost celého vozu.
Pár jednoduchých kroků nepochybně vedoucích k delší životnosti auta obrazem
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera
Nejnovější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 2 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 3 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 4 hodinami - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 5 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 13:19 - GeneHawkins
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch