Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jak změní spotřebu, výkon a emise oprava 1,2 TDI z Dieselgate? Němci to změřili
15.12.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte Fabii II Greenline a chcete si nechat přehrát software, aby byla opravdu „green”? Pak nebude od věci vědět, co oprava skutečně udělá.
Kauzu Dieselgate jistě netřeba příliš představovat - týká se softwaru v dieselových vozech koncernu Volkswagen, který poznal měření spotřeby a podle toho upravoval emise, protože to byla nejlevnější cesta ke splnění přísných amerických limitů emisí oxidů dusíku. Jenže v USA je takové zařízení podvod a VW za to nyní nese následky.
V USA nabízí VW majitelům postižených aut zpětný odkup za velmi štědrých podmínek, tak štědrých, že majitelé ani nevrací auta celá. V Evropě nicméně k žádnému podvodu skutečně nedošlo, protože normy měření NEDC poskytují automobilkám obrovský manévrovací prostor. Přesto VW vyvinul softwarovou úpravu řídící jednotky motoru, která má emise snížit i bez podfuků.
Jak funguje úprava u dvoulitrové verze motoru EA 189, testoval německý ADAC v létě a záhy se objevily zprávy o tom, že přehrání softwaru způsobuje nadměrnou hlučnost motoru do 2 000 otáček, kde dieselové motory tráví nemalou část svého života.
Nyní máme před sebou informace o tom, jak dopadla úprava softwaru tříválce 1,2 TDI s výkonem 75 koní. Vůz, na kterém bylo provedeno měření, byl Volkswagen Polo, ovšem tento motor se montoval i do Fabie II Greenline a Roomsteru Greenline. Pokud si chcete u svého vozu nechat přehrát software, máme dobré zprávy - emise oxidů dusíku skutečně klesly.
Vůz byl změřen před přehráním softwaru a po něm v cyklech NEDC, WLTP a BAB130. Protože původní software pozná měření NEDC, za směrodatné je nutno brát měření v cyklu WLTP a právě v něm byly emise NOx po úpravě softwaru o 22,9 % nižší. Konkrétní čísla bohužel neznáme.
Také se trochu změnily křivky výkonu a točivého momentu, jak si můžete prohlédnout na grafech níže. Výhodou budiž, že po změně softwaru přichází oblast maxima točivého momentu o nějakých 100 otáček dříve, třebaže maximální hodnota o pár Nm klesla a točivý moment i výkon je od zhruba 1 900 do 3 300 otáček po úpravě o chloupek nižší než dříve. Maximální výkon před úpravou byl o 5 koní vyšší, než udávají specifikace výrobce, a s úpravou se to nezměnilo.
Výkon a točivý moment motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní
Při testování dle cyklu NEDC byly oproti původním papírovým hodnotám naměřeny vyšší emise CO2 a spotřeba paliva, ovšem to se dá očekávat, testujete-li ojeté auto v silniční specifikaci bez všech „optimalizací”. Druhé dva grafy ukazují, že emise CO2 s úpravou softwaru vzrostly o 2 gramy na kilometr, spotřeba vzrostla o 0,08 l/100 km. Oboje jistě můžeme považovat za zanedbatelné nárůsty, ovšem bavíme se pořád o normovaných číslech - ve skutečném světě lidé jezdí s jinou spotřebou a také může dojít k jiné změně.
Spotřeba paliva resp. emise CO2 (přímo úměrné veličiny) motoru 1,2 TDI před úpravou a po ní
Je nutné dodat, že před sebou máme výsledky laboratorního měření, z uživatelského hlediska to minule zase taková sláva nebyla, jak stojí i výše. Jestli to u 1,2 TDI bude podobné, zůstává otázkou, tato měření ale dopadla pro 1,2 TDI dobře - výkon se v podstatě nezměnil, spotřeba paliva stoupla neznatelně a emise NOx výrazně klesly. Takže pokud vám zrovna na tomto záleží...
Testované VW Polo vykázalo nižší emise NOx o 22,9 %
Zdroj: ADAC
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 11 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
včera - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda