Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí

Crash testy jsou dobrá věc, je to ale pořád jen šedá teorie. Statistika o počtu obětí dopravních nehod spojeném s tím či oním autem řekne víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí

2.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Crash testy jsou dobrá věc, je to ale pořád jen šedá teorie. Statistika o počtu obětí dopravních nehod spojeném s tím či oním autem řekne víc.

Obecně přijímaným faktem je, že čím novější je auto, tím lepší je jeho aktivní i pasivní bezpečnost. Říká to i dlouhodobá statistika institutu IIHS (Insurance Institute for Highway Safety), ovšem s občasnými výkyvy. A jeden takový právě nyní nastal - když IIHS hledal, jak si vedou nová auta, přišlo se na to, že oproti roku 2014 je počet mrtvých na milion registrovaných aut o dva vyšší, tedy 30.

Konkrétně IIHS mluví o tzv. „vozorocích”, tedy počtu aut registrovaném v daném časovém období. Institut v předchozím případě vytvořil takovouto statistiku v roce 2014, kdy ho zajímala auta modelového roku 2011, tedy nové vozy, které jezdily zhruba 3 roky. Počet úmrtí na 1 milion vozoroků byl 28. Letos tu máme statistiku čerstvou, zaměřenou na auta modelového roku 2014, a počet úmrtí na 1 milion vozoroků je již zmíněných 30.

Podle institutu to souvisí se dvěma věcmi. Jednak, potenciál technických cest k výraznému snížení úmrtnosti na silnicích, jakými jsou airbagy nebo třeba aktivní asistenti typu hlídači jízdních pruhů, prý začíná pomalu vysychat. V tomhle bodě nicméně bude lepší počkat na statistiku zveřejněnou za tři roky, protože v roce 2014 ještě zas tak moc aut nemělo aktivní hlídače jízdních pruhů a podobné moderní pomocníky, ale i jejich přínos bude ve srovnání třeba s airbagy či rozšířením ESP drobný.

A jednak, zvyšování počtu mrtvých na silnicích je provázáno s rostoucí ekonomikou. Na první pohled to vypadá jako nesmysl, ale rostoucí ekonomika znamená, že lidé více cestují, ať za prací či za zábavou nebo odpočinkem, a proto také více bourají.

Výstup, který nás v tomto případě zajímá nejvíce, je to, v jakých autech modelového roku 2014 je riziko úmrtí za volantem největší a v jakých nejmenší. Jistě jste zaznamenali názor, že SUV je bezpečnější než městské miniauto - ale je to skutečně pravda, i když proti sobě postavíme auta různých tříd, ale jednoho modelového roku?

Data IIHS jsme tedy poskládali do dvou tabulek. Jedna obsahuje nejbezpečnější auta, druhá ta nejméně bezpečná Je tu i pár pick-up trucků a ty jsme chtěli pro zajímavost v tabulce ponechat, takže tu jsou i všechna auta, která se prodávají na americkém trhu a u nás nikoliv. A kde je to podstatné, je rozlišen i pohon všech kol či typ karoserie.

Auta s nejmenším počtem mrtvých při nehodách


Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 1 - umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 tab 01

Deset aut na sdíleném prvním místě vykazuje samé nuly, tedy že v jejich verzích modelového roku 2014 (a ekvivalentních aut modelových let 2012 - 2015, tj. pokud bylo nějaké auto na trhu v modelovém roce 2014 stejné jako v těchto dalších letech, bylo zahrnuto za všechny roky, kdy se prodávalo) na amerických silnicích vůbec nikdo nezemřel. Vidíme tu Audi, BMW nebo Jeep - všechno relativně velká a luxusní auta. Je tu také jeden pick-up, byť jeden z nejmenších na americkém trhu. Auto nižší střední třídy tu je jedno jediné.

Auta s největším počtem mrtvých

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 2 - umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 tab 02

Naopak automobilům, ve kterých zemřelo nejvíc řidičů na milion registrovaných vozoroků, dominuje nižší a nižší střední třída. A pozoruhodně i asijská auta - v „nejlepší” desítce je jich plných sedm, stejně jako malých. Vidíme tu i evropský bestseller Volkswagen Golf, ale až na konci tabulky, a také jeden pick-up truck, dokonce v první desítce. Také je tu jeden kabriolet, u kterého je zajímavé, že množství mrtvých řidičů při nehodách, kdy se vůz převrátil na střechu, tvoří necelou desetinu z celkového počtu.

Do tabulek se nedostala úplnéě všechna auta, nutný byl minimální počet prodaných vozů, proto tu nevidíme třeba supersporty. V každém případě je to cenné vodítko k tomu, ve kterém autě nejpravděpodobněji a nejméně pravděpodobně zemřete při nehodě - tím hlavním faktorem budete pochopitelně stále hlavně vy sami, pokud se ale všechno pokazí, existují vozy, které vás ochrání lépe. Statistika jasně ukazuje, že v případě nehody je opravdu velikost, hmotnost a třída auta podstatná. I to je ostatně jeden z důvodů, proč někteří kupující dávají přednost ojetému autu vyšší kategorie než novému a menšímu...

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 3 - Audi A6 2014 facelift nova sada 01Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 4 - Audi A6 2014 facelift nova sada 02Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 5 - Audi A6 2014 facelift nova sada 06
Podle statistiky IIHS je nejbezpečnějším autem Audi A6...

Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 6 - hyundai accent umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 01Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 7 - hyundai accent umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 02Jaká auta jsou reálně bezpečná? V těchto umírá při nehodách nejvíce a nejméně lidí - 8 - hyundai accent umrti na silnicich usa na milion vozoroku 2014 03
...a nejméně bezpečným naopak Hyundai Accent

Zdroj: IIHS

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.