Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985

Volvo je možná pověstné bezpečností, kvalitou však z dlouhodobé perspektivy neohromí. Porsche ano, v poslední době se ale propadá směrem ke dnu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985

8.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volvo je možná pověstné bezpečností, kvalitou však z dlouhodobé perspektivy neohromí. Porsche ano, v poslední době se ale propadá směrem ke dnu.

Každá automobilka má nastavené určité standardy, podle nichž vyrábí nová auta. Ovlivněné jsou řadou faktorů, které dohromady dávají jistý kompromis mezi náklady na vývoj a výrobu, kvalitou, trvanlivostí spolehlivostí či bezpečností. Každá automobilka preferuje trochu jiné hodnoty, přesto se všechny snaží možnosti svého kompromisu vyšponovat k maximu, aby co nejlevněji vyráběly auta, která budou co nejkvalitnější, nejtrvanlivější, nejspolehlivější, nejbezpečnější...

Dokonalému mixu se jistě všichni snaží blížit, reálně jej ale není možné dosáhnout. I přes značnou automatizaci se tak v komplikovaném produkčním procesu vyskytnou „mouchy“, kvůli kterým následně výrobci musí přistoupit ke svolání určitých aut zpět do servisů. Ta v Evropě nejznámější má spojitost s koncernem VW Group a jeho dieselovým skandálem, což je „moucha” dosti specifická, v poslední době jsme ale byli svědky i typičtějších „svolávaček”.

Největších rozměrů mezi nimi dosáhla kauza airbagů společnosti Takata, jež jsou skutečnou hrozbou kvůli nahodilému výbuchu a značnému riziku smrti pasažérů. Pro média však nejde o tak vděčné téma, a tak zůstává trochu skryto pod pokličkou. Nejde však o jedinou svolávací akci, kterou se výrobci snaží před světem ututlat. Jejich kroky jsou pochopitelné - jakýkoliv nucený návrat aut do autorizovaných servisů na danou značku vrhá špatné světlo, i když se tváří, že odpovědně uznává svůj omyl.

Nad to, o čem automobilky okolí říkají a neříkají a co se v médiích probírá a neprobírá, se ale můžeme povznést a podívat se na to, kolik svolávacích akcí bylo reálně uskutečněno za posledních 30 let. Právě to totiž naznačuje, která z automobilek se snaží udělat svá auta co „nejprůstřelněji” a - logicky - s jejichž vlastnictvím bude pravděpodobně spojeno co nejméně neplánovaných návštěv servisu

Právě z těchto důvodů vznikla studie iSeeCars, jež mapuje návraty aut do servisů od ledna 1985 do září 2016. Jednatřicet let rozhodně není krátké období a my se na něj můžeme podívat z několika úhlů, aby výpovědní hodnota byla co nejvyšší. Je ale třeba počítat s jistým zkreslením, které je dáno americkým původem těchto dat. Pro Evropu ale žádná podobná statistika neexistuje, návraty aut do servisů zkrátka v USA sledují mnohem bedlivěji.

Výrobci relativně nejčastěji a nejméně často svolávaných aut

V prvé řadě tu máme četnost svolávacích akcí, ze které lze vyčíst, s jakou pravděpodobností se u vozů vyskytnou poruchy, kvůli kterým stojí za to svolat je do servisů za celé sledované období. Průmyslový průměr dosahuje hodnoty 1 115 návštěv servisu v rámci svolávacích akcí na 1 000 prodaných exemplářů. To je dáno tím, že některé automobilky objeví u těch samých vozů různé vady, kvůli kterým musí do servisů dvakrát či vícekrát. A je dnes opravdu běžné, že vás u nového auta alespoň jedna svolávací akce nemine.

Lídrem mezi značkami je Porsche, které od ledna 1985 do září 2016 dosáhlo průměrného hodnocení 531 svolávaných vozů na tisíc prodaných. Jinými slovy, za jednatřicet let muselo kvůli výrobní vadě do servisů víceméně jen každé druhé Porsche. To je působivý výsledek, druhý Mercedes (poměr 624 na 1 000 aut) a třetí Kia (788 na 1 000 aut) již poněkud ztrácí. Se čtvrtou Teslou se pak již začínáme blížit tisícovce, tedy poměru 1:1, kdy každý vyrobený vůz byl alespoň jednou povolán do servisů. Tesla ale má mnohem kratší historii než všechny ostatní značky v tomto žebříčku.

Zajímavá je nejhorší příčka, na kterou klesl Volkswagen Group včetně Audi. Tedy značky, která je podle Phong Lyho, šéfa webu iSeeCarscom, „obvykle vysoce hodnocená“. Na základě dat posbíraných u organizace NHTSA však Němci povolávají do servisů v průměru 1 805 aut na 1 000 prodaných kusů. Máme zde tedy zcela opačný výsledek než u spřízněného Porsche, majitele „lidových vozů“ totiž čekají takřka dvě svolávací akce za život. A to do výsledků nejsou započítány dopady kauzy Dieselgate.


Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 1 - Necekane navstevy servisu mira znacky tab 01

Výrobci dle procenta života ohrožujících důvodů ke svolání

Podobně zajímavé, jako četnost pobytů v servisech, jsou důvody, kvůli kterým jsou svolávací akce vyhlašovány. Kupříkladu dieselový skandál VW Group rozhodně není důvodem, proč byste zítra raději ani neměli vycházet na ulici. Problematické airbagy Takata by vám ale minimálně jisté obavy navodit měly, jejich výbuch totiž skutečně může vést až k fatálnímu poranění. Problémem však je, že se jedná o tak enormní množství zasažených vozů, že i když budete na daného výrobce a jeho servisy apelovat několikrát denně, náprava bude v nedohlednu.

To jsme ale lehce odbočili, proto rychle zpět k suchým číslům. Opět přitom platí, že čím nižší jsou, tím menší pravděpodobnost problému souvisejícího s bezpečností lze očekávat. Asi proto nepřekvapí, že na čele pelotonu najdeme Volvo, u kterého „pouze“ 71 procent všech svolávaných aut míří do servisů kvůli problémům, jež mohou mít za následek smrt, havárii, poranění nebo požár. Druhé místo opět patří Mercedesu (75,1 %), na třetí se ovšem vyhoupl Volkswagen (77,6 %). Jakkoliv se tedy svolávací akce týkají „lidových vozů“ nejčastěji, jde spíše o drobnější závady bez vážnějších následků.

Na chvostu najdeme - pro někoho možná překvapivě - Teslu. I zde ale musíme podotknout, že tato automobilka zatím neměla zdaleka tolik šancí svá auta do servisů svolat a také spoustu menších problémů řeší na dálku aktualizacemi elektronických systémů. Dá se tedy očekávat, že když už Tesla musí do servisu, půjde o něco vážnějšího.

Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 2 - Necekane navstevy servisu mira znacky tab 02

Trendy růstu či poklesu procenta svolání u jednotlivých značek

Jak jsme zmínili již výše, jednatřicet let, po které jsou svolávací akce monitorovány, je vskutku dlouho dobou. Proto byly zmapovány také „pětiletky“ dokumentující situaci od roku 2002. Ta by nás měla zajímat nejvíce, právě vozy z této éry jsou v provozu především. Průmyslový průměr 2 380 svolávaných aut na tisíc vyrobených, jenž je poplatný období 2012-2016, rozhodně není lichotivý. Vůči předchozímu období došlo ke zhoršení o 122 procent, což podle Lyho má spojitost i s již několikráte zmiňovanými airbagy Takata. Navíc i zde lze vysledovat negativní dopady stále většího množství elektronických systémů v autech.

Nadmíru působivé je opětovné prvenství Volva, jehož nové vozy se zdají být takřka neprůstřelné. Do servisů musí v průměru jen 516 aut na tisíc vyrobených, což oproti předchozímu sledovanému období (2007-2011) představuje zlepšení o 57 %. Oproti tomu z dlouhodobé perspektivy nejlepší Porsche za své dobré výsledky rozhodně již nevděčí nejnovějším modelům. Ač zde totiž na jedné straně máme stále dobrý výsledek v podobě 641 svolávaných aut na tisíc vyrobených, oproti předchozí „pětiletce“ došlo ke zhoršení o závratných 705 %.

Pokud tedy toužíte po kvalitním voze ze Zuffenhausenu, pořiďte si některý z modelů vyráběných v letech 2007 až 2011. Platí to i v případě automobilky Mazda nebo koncernů GM a FCA. Naopak u Volkswagenu jsou to možná i překvapivě právě novější auta, jež se vyznačují mnohem vyšší kvalitou. Znovu ale dodáme, že data jsou poplatná americkému trhu. A odhalují nám průměr na značku, klidně tak můžete mít kliku a jít se svým vozem proti danému proudu.

Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 3 - Necekane navstevy servisu mira znacky tab 03

Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 4 - Takata airbag 01Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 5 - Takata airbag 02Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 6 - Takata airbag 03Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 7 - Takata airbag 04Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 8 - Takata airbag 05Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 9 - Takata airbag 06
V posledních letech svolání do servisů narostly, i kvůli vadným airbagům společnosti Takata

Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 10 - VW TDI Clean Diesel 01Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 11 - VW TDI Clean Diesel 02Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 12 - VW TDI Clean Diesel 03Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 13 - VW TDI Clean Diesel 04Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 14 - VW TDI Clean Diesel 05Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 15 - VW TDI Clean Diesel 07Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 16 - VW TDI Clean Diesel 08Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 17 - VW TDI Clean Diesel 09Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 18 - VW TDI Clean Diesel 10Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 19 - VW TDI Clean Diesel 11Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 20 - VW TDI Clean Diesel 12Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 21 - VW TDI Clean Diesel 13Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 22 - VW TDI Clean Diesel 14Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 23 - VW TDI Clean Diesel 15Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 24 - VW TDI Clean Diesel 16Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 25 - VW TDI Clean Diesel 17Jaká auta musí nejčastěji neplánovaně do servisů? Máme data od roku 1985 - 26 - VW TDI Clean Diesel 18
Kauza Dieselgate se naopak v rámci svolávacích akcí ještě nestihla pořádně projevit

Zdroj: iSeeCars

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.