Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaká ojetá auta kupují Češi nejvíce? Projděte si statistiku
13.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Absolutního vládce trhu byste uhádli napoprvé i po láhvi Becherovky, řada dalších detailů ale dokáže zaujmout. Takto dnes vypadá český trh s ojetinami.
Tak jako i jinde, i u nás trh s ojetými auty je v ČR velice široký. Prodávají se auta zánovní, slušně udržovaná, ale také úplné vraky. Mají však jedno společné, ve srovnání s novými auty za ně zaplatíte méně. S koupí ojetiny se pojí řada rizik, mezi kterými vedou podvody s kilometrovým proběhem. To je ovšem na jinou debatu, tohle téma jsme otevírali už víckrát a často je vážně obtížné poznat, kolik to které auto mohlo najet.
Dnes tu máme statistiku trhu s ojetými auty za právě skončivší třetí kvartál letošního roku. Pochází od firmy Cebia, která trh s ojetinami sleduje dlouhodobě. Firma nabízí také ověření stavu tachometru, ovšem jsou případy, při kterých nemůže podvod odhalit, jako např. stočení ještě před první STK. I kvůli tomu ji ale „prochází rukama” spousta ojetých aut a její statistika zahrnují podobnou spoustu dat. My si posvítíme na ta nejzajímavější.
Původ prodávaných aut a jejich stáří
Jednak si můžeme udělat představu o tom, kolik a jakých aut se do České republiky dováží. Jen letos od ledna do září to bylo 123 837 ojetých aut, meziročně o 10 % více. Je to také vůbec nejvíce ve sledovaných obdobích a logicky to znamená pokles zastoupení ojetin s českým původem v nabídce, a to ze 70 na 68 %.
Dovážené auta jsou také stále starší - nyní tvoří 51,5 % auta se stářím nad 10 let. Je ale třeba si uvědomit, co takové auto může též představovat a proč je lidé vyhledávají. A nezapomínat na to, že průměrné stáří aut v ČR je podle posledních údajů 14,9 roku a 10letý vůz může pro leckoho představovat citelnou vzpruhu pro jeho autopark.
Historie prodávaných vozů
Roste také počet ojetých aut, u kterých je udávaný kilometrový proběh nad 200 tisíc kilometrů, a to z 16 na 26 %. To může znamenat, že lidé častěji kupují auta s vyšším kilometrovým proběhem, snad i proto, že se začínají více dívat na konkrétní stav auta, nikoliv na číslo na displeji. V takové chvíli by se prodejcům přestávaly vyplácet podvody se stavem tachometru, a tak je také dělají méně, ale nebuďme naivní.
Tento trend může být také odrazem snahy lidí kupovat si větší a vybavenější auta, ovšem v takovém případě dosáhnou jen na starší a ojetější kusy. A také může být důvodem ekodaň, která nutí méně majetné zákazníky koupit si auto levnější o patřičnou částku, aby jim zbylo právě na onu ekodaň.
Víme ale, že celkový průměr udávaného stavu kilometrů je 161 tisíc km a pokud k tomu připočteme, že odhadem cca 40 % ojetých aut v ČR je stočeno průměrně o 100 tisíc km projděte si i německou statistiku), odhad průměrného skutečného kilometrového proběhu je 201 tisíc kilometrů. Servisní knížku má 54 % ojetých aut v nabídce, ovšem není jisté, že jsou všechny pravé, nezfalšované, pochopitelně. 53 % aut v nabídce je po prvním majiteli, to už se fixluje hůř.
Nejvíce prodávané modely a neojoblíbenější barvy
Graf nejprodávanějších ojetých aut v ČR příliš nepřekvapí - na prvním místě je Škoda Octavia. Její podíl dokonce stoupl z 9,5 % na 10,2 % a je to jediný model, který jde do dvouciferných čísel. Druhá Fabia má 6,8 % a její podíl trochu klesl. Stejně tomu bylo i u Passatu a Golfu, přesto je třeba znovu žasnout nad oblibou Passatu na trhu ojetin. Zatímco prodeje ojetých Octavií, Fabií i většiny dalších aut více či méně reflektuje situaci na trhu nových vozů, Passat se vymyká. Mezi 100 nejprodávanějšími auty v ČR je aktuálně 12., to má ke 3. pozici opravdu daleko. Vzrostly prodeje Hyundai i30 a Kie Cee'd, které naznačují rostoucí důvěru lidí v korejská auta.
Nejprodávanější barvou aut je bílá s 19 %, šedá a modrá následují. Tenhle trend opět do značné míry logicky kopíruje prodeje nových aut, kde vede bílá s 29 % před šedou s 21 % a modrou se 14 %. Příliš velký zájem není o zelená ojetá auta, stříbrné a černé se naopak stále docela daří a červená jim je v patách.
Průměrná prodejní cena a rychlost prodeje
Průměrná prodejní cena ojetého auta v ČR za poslední kvartál mírně klesla. Ke konci června to bylo 192 200 korun, ke konci září to je 191 800 korun. Autoři statistiky za tím vidí pravděpodobný vliv prázdnin, které tvoří dvě třetiny třetího čtvrtletí - tehdy jsou auta nejlevnější, lovná sezóna začíná nyní. S menším odbytem logicky souvisí i nárůst průměrné doby, kterou trvá, než auto najde nového vlastníka, na 65 dnů.
Klesl podíl ojetin s cenou do 100 tisíc korun, stoupl však v kategorii od 100 do 300 tisíc korun. Nejprodávanější auta jsou v ceně od 100 do 200 tisíc korun, je jich 39 %.
Mohlo by se tedy zdát, že pokud máte zájem o bílou Octavii od prvního majitele se servisní knížkou, bude potřeba si nejspíš připlatit. Tak to ale nutně být nemusí, hovoříme o absolutně nejprodávanějších autech, kterých se také nejvíce nabízí. Za těmi, která se v bazarech neohřejí, musíme jinam. I tak je to pozoruhodná sonda do hlubin duše českého zákazníka ojetin, alespoň v některých ohledech je to trochu jiný svět než trh s novými automobily.
Vzhledem k pozici na trhu nových aut je mezi ojetinami pozoruhodně populární VW Passat
Absolutně nejlépe prodávanou ojetinou je ale dle statistiky bílá Octavia
Zdroj: Cebia
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 6 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.28. 16:42 - Honza z Krumlova
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 13:54 - Předseda
- Onboard videa 03.28. 13:17 - GeneHawkins
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova