Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jakou výbavu do auta vybrat, aby na ceně tratilo co nejméně? A jaká udělá opak?
14.11.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zvolená specifikace auta má poměrně významný vliv na to, jak a za kolik se auto později prodá jako ojetina. A platí to hlavně pro extrémní případy.
Otázka zůstatkové hodnoty auta při následném prodeji není jednoduchá už proto, že člověk nemůže nikdy s jistotou říci, co budou zákazníci ojetých vozů za pár let vyhledávat. Chutě této klientely se někdy mění zcela nezávisle na předvídatelných faktorech, jindy třeba reagují na ceny paliv, které se nedají tak dlouho dopředu předvídat. A pochopitelně, jsme na trhu, takže roli zde nehraje jen poptávka, ale i nabídka - a je někdy podobně těžké předvídat, co automobilky budou a nebudou za pár let nabízet.
Těžko mohl někdo např. zkraje této dekády tušit, že Porsche brzy u 911 skončí s manuálními převodovkami u ostrých modelů a nedlouho poté téměř zcela skončí s atmosféricky plněnými motory, nemluvě o dalších detailech. Poptávka po těchto věcech ale trvá dál a na trhu ojetiny je znát - kdo kdysi koupil atmosféru s manuálem, prodá dnes své auto lépe a dráže než ten, kdo zvolil verzi s automatickou převodovkou. A to za ni musel připlatit.
Ne všechno lze tedy odhadnout, většina faktorů ale naštěstí zase tak tajemná není. Existují tak statistiky prodejních hodnot jednotlivých aut s dlouhodobě konzistentními výsledky, které dávají představu o tom, jak si naspecifikovat nové auto, pokud chcete, aby na ceně klesalo relativně nejpomaleji. Pochopitelně, každého to nemusí zajímat - člověk si kupuje auto pro sebe, ne pro toho, kdo jej bude chtít koupit dále, a tak si asi nekoupí třeba onu 911 s manuálem kvůli jejímu lepšímu prodeji, když neumí řadit. Ne každá volba je ale takto přímočará, a tak není od věci vědět, co zůstatkovou cenu posouvá jakým směrem a alespoň při některých volbách brát na tyto informace ohled.
Obecně platí, že čím průměrnější specifikaci zvolíte, tím obvyklejšímu zachování hodnoty se vaše auto bude těšit. Trh nových vozů a trh ojetin nejsou totéž a na některé aspekty pohlížejí ti či oni zákazníci trochu jinak, hlavní těžiště odbytu ale leží v tom samém - auto průměrné velikosti (typicky kompakt) s průměrně silným a žíznivým motorem (typicky diesel nebo benzin ze středu nabídky), s průměrnou komfortní i bezpečnostní výbavou a v evropských podmínkách s manuální převodovkou. Otázkou je, na kterou stranu převáží misky vah ta či ona zvláštnost.
Špičkově vybavené obyčejné auto, jako třeba Škoda (zde Octavia Laurin &Klement), ztratí cenu relativně nejrychleji. Prodá se dobře, ale jen za cenu docela blízkou nabídkám běžně prodávaných exemplářů - komfort navíc si draze zaplatíte
Pokud jde o příplatkové komfortní prvky, u většiny platí, že cenu ojetiny pozitivním způsobem ovlivňují jen minimálně. Pokud si v nabídce ojetých aut najdete dvě Škody Octavia obdobného stavu, stáří a najetých kilometrů, kdy jedna bude v pouze v průměrné a druhá ve špičkové specifikaci, rozdíl v jejich prodejních cenách bude obvykle v jednotkách procent, i když u nového auta se mohl pohybovat i ve vysokých desítkách. Poučení č. 1 tak zní: Špičkovou výbavu si kupujete pro sebe, na trhu ojetin ji kupující ocení minimálně a postará se tak jen o vyšší relativní pokles ceny. Na druhou stranu, bohatě vybavená auta se dle statistik prodávají rychleji - zákazníci ojetin jim za podobnou cenu dávají přednost.
Nechápejte to ale jako zjištění, že čím méně výbavy, tím menší pokles ceny. Absolutně možná, protože nevybavené auto bude jako nové levné, relativně to ale nefunguje. Mnohé námi publikované statistiky na toto téma odhalily, že „oholené” modely mají největší relativní poklesy hodnot, protože o ně na trhu ojetin málokdo stojí. Poučení č. 2 tak zní: Nešetřete na výbavě za každou cenu, své auto pak prodáte jen tak, že jej nabídnete velmi levně.
Málo vybavená auta, i obyčejných značek (na fotkách základní Škoda Kodiaq při testech, která se u nás ani neprodává), se jako ojetiny neprodávají dobře, relativní pokles ceny je vysoký. Prvotní úspora se tady dlouhodobě až tak nevyplatí
Výše zmíněné ale platí o prvcích jako kožené čalounění, nejlepší navigace, třízónová klimatizace a podobných libůstkách, po kterých klienti ojetin ve většině případů netouží, a tak si za něj zkrátka nejsou ochotni připlácet. Na co si naopak podle informací analytiků připlatí rádi, jsou vylepšení související s pohonem vozu a bezpečnostní prvky. Pod tím prvním si představte hlavně investici do úspornějšího motoru - typicky dieselů, které si přes všechny aktuální aféry drží cenu lépe než benziny (alespoň u nás, v Německu či ve Velké Británii ne až tak) - či třeba pohonu 4x4. A s tím souvisí i lepší zachování hodnoty u věcí, které mohou někomu zachránit život. Hodnotu si také vcelku zachová investice do příplatkových kol, zde ale spíše proto, že auto na větších kolech lépe vypadá, než že by lépe jelo. A pozoruhodné je, že naopak hybridy, ač jako nové docela drahé a papírově úsporné, si hodnotu drží relativně hůře, zákazníci ojetin mají obavu z dodatečných investic.
Poučení č. 3 tak zní: Investice do lepšího než základního či efektivního motoru nebo pohonu všech kol má na zůstatkovou hodnotu pozitivní vliv, ostatně sami vidíte, že třeba už zmíněné Octavie s benzinovými a naftovými motory trh vnímá docela jinak. Hybrid si ale koupíte jen pro sebe a v případě převodovky to bude záležet model od modelu - třeba takové Porsche Cayenne s manuálem se navzdory se vzácnosti dobře neprodává ani za relativně nízké ceny a trh automat ocení. Ve sportovních modelech - jsou-li nabízeny s oběma převodovkami - bude automat ve většině případů znamenat vyšší pokles hodnoty.
Investice do motoru TDI či pohonu 4x4 není z hlediska pozdějšího prodeje marná. Do hybridu ano
Pochopitelně, všechny poučky neplatí pro všechny typy aut stejně, jejich význam se mění v souvislosti s tím, jde-li o auto obyčejné, mainstreamové nebo jakkoli výjimečné, prémiové. U obyčejných vozů platí spíše poučení č. 1, tedy že příplatkovou výbavu si kupujete pro sebe, u prémiových aut pak spíše poučení č. 2, tedy že příliš málo výbavy cenu ojetiny sníží. Vychází to z toho, že zájemce o běžnou ojetinu špičkovou výbavu neočekává, a tak si za ni nepřiplatí, třebaže mu není nepříjemná. Naopak kupec luxusně pojaté ojetiny vysokou výbavu očekává a jejich absence se promítne ve snížení hodnoty vozu. Z toho vyplývá poučení č. 4: Jde-li vám o co nejnižší relativní ztrátu hodnoty, nepokoušejte se specifikací dělat z BMW Škodu ani ze Škody BMW - na obojí při prodeji doplatíte.
Z dosud řečeného vyplývá jeden pozitivní bod - ať si do nového auta objednáte téměř jakýkoliv prvek volitelné výbavy, jeho hodnotu při dalším prodeji absolutně nesníží, postará se to maximálně o rychlejší relativní pokles hodnoty. Srozumitelněji - novou Octavii 2,0 TDI ve více či méně obvyklé specifikaci s cenou okolo 600 tisíc Kč můžete jako ojetou prodat za tři roky za cca 320 tisíc Kč. Když ale budete investovat do jinak téhož auta ve verzi Laurin & Klement s dalšími prvky za 900 tisíc Kč, jako stejné stará a opotřebovaná ojetina se nejspíš prodá za cenu okolo 350 tisíc. To je pochopitelně více, ale poprvé jste za stejnou dobu vlastnictví zaplatili 280 tisíc a podruhé 550 tisíc Kč. Poprvé šlo o pokles hodnoty o necelých 47 %, podruhé o 61 %. Pak si jen sami musíte říci, jestli vám ten vyšší komfort za to stál.
„Oholené” prémiové auto (zde Audi A3 8V Attraction bez MMI) se bude prodávat složitě i při nízké ceně - kupující podobných vozů očekávají alespoň solidní výbavu
I v této matematice ale existují výjimky - najdou se příplatkové prvky, které cenu sníží i v absolutní rovině. U některých aut to může být zmiňovaná automatická převodovka či hybridní pohon, to ale bude spíše ojedinělé případy specifických aut. Typičtějším příkladem jsou křiklavé zakázkové laky - pokud chcete BMW řady 7 v zelené barvě popelářských aut anebo v tyrkysové metalíze, klidně si ho kupte, ale cena při dalším prodeji bude nižší než u standardně lakovaných exemplářů. Pokud tedy nenajdete „exota”, který o podobnou věc bude stát stejně intenzivně jako vy.
A z toho vyplývá poučení poslední: Pokud chcete mít v autě či na autě něco naprosto mimořádného, musíte si to koupit opravdu jen a jen pro sebe a zvážit, jestli pro vás třeba ony tři roky exhibicionismu mají tu cenu. Neboť čím výjimečnější věc to bude, tím méně pravděpodobným se stane, že to kdokoli z kupujících ocení.
Všechno se dá ale pochopitelně chápat i úplně opačně optikou kupujícího ojetiny - to, na čem první majitel prodělá, na tom vy můžete vydělat. Tyrkysová nemusí být vaše oblíbená barva, ale co když v ní dostanete nejlevnější ojetou sedmičku srovnatelné specifikace? Podobně možná nemusíte toužit po Octavii „v kůži”, ale nedopřejte si ji skoro zadarmo i s navigací, parkovací kamerou a vyhřívanými sedadly vzadu, když o za ni jiní kupující nedají více než pár tisíc? A nakonec ani třeba takové výkonné auto prestižní značky v extrémně nízké výbavě také nemusí být špatné, když marně pátrajíc po zákazníkovi dává kůži třeba i o 100 tisíc laciněji? Všechny tyhle a další podobné možnosti trh nezřídka skýtá...
Vybavený exemplář prémiového auta (zde A3 8V Sportback 1,8 TFSI ve skoro maximální výbavě) se prodá dobře a alespoň adekvátní specifikaci kupující zaplatí. Nečekejte ale, že vám někdo bude kompenzovat statisíce na příplatcích za všechno možné i nemožné
U řidičsky zajímavých a povětšinou s automaty prodávaných sportovních aut - typicky Porsche 911 nebo BMW M3 - je automatická převodovka poměrně drahým příplatkem. Na trhu ojetin ale pošle cenu vozu níže - zájem o ojeté kousky s manuálem je relativně vyšší než jejich velmi malá nabídka
Ne každý příplatek ale bude oceněn. Třeba tahle barva měla šestimístnou cenovku, jako ojetina ale bude tento vůz mít hodnotu menší než obyčejný černý
Zdroj dat: BF Forecasts
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 3 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 6 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva