Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaký motor vybrat do ojeté Škody Octavia II RS TDI? Jeden je past, druhý vás přežije
15.12.2018 | Mirek Mazal
Na první pohled jde o úplně stejná auta, mají dokonce i skoro totožné technické parametry. V útrobách ale ukrývají dva různé motory a jednomu z nich je lepší se vyhnout.
Jistě nemusíme připomínat, že Škoda Octavia RS je sportovním provedením nejpopulárnějšího českého auta posledních dekád. Dnes, ve své třetí generaci, je to opravdu povedený vůz, v těch dvou předchozích se ale trochu hledal a charakterově měl nejblíže k silnější Octavii ověšené atraktivnějšími nárazníky. Možná i proto se druhá generace označená 1Z stala vyhledávanou v naftovém provedení s motorem 2,0 TDI, kterému se dnes podíváme na zoubek.
Ani benzinová Octavia II RS nebyla zrovna ostrý stroj, s dieselem pod kapotou ale ještě více platila hlavně za praktický, rychlý vůz. Jako takový je žádaná i na trhu ojetin, kde ovšem na zájemce chystá menší chyták právě v případě pohonné jednotky. K dispozici jsou totiž dva zcela odlišné motory, z nichž za spolehlivý platí jen jeden.
Naftové modely vyráběné mezi léty 2006 až 2008 dostaly pod kapotu dvoulitrový turbodiesel PD. Jedná se o motory s přímým vstřikováním nafty typu čerpadlo-tryska (pumpe-düse). Na každém válci je tak blízko sacího ventilu jednotka, která se skládá z čerpadla a trysky. Od roku 2008 do 2013 Škoda přešla na modernější dvoulitrový naftový motor s turbem označený jako TDI CR (common-rail, pochopitelně). Tento agregát se vyznačuje nižším tlakem vstřikovaného paliva, které přichází z vysokotlakého zásobníku. Přesněji tlak klesl o 300 barů proti systému PD (1 700 versus 2 000 barů). Přechod k jinému typu vstřikování měl přispět hlavně k vyšší kultivovanosti motoru, neboť zvláště výkonné verze „pédéček” se vyznačovaly velmi tvrdým chodem.
Oba motory sice mají stejný maximální výkon (125 kW neboli 170 koní), podobné označení (2,0 TDI), ale docela odlišnou výdrž. Neznalí problému nepoznají, který pohon si vybrali, rozdíl se projeví až při prvních potížích, které obvykle nastanou dříve u verze 2,0 TDI PD (kód motoru BMN).
Odlišností je několik. Potíže začínají u vstřikovačů značky Siemens, zaručené nejsou ani finančně nákladné filtry pevných částic, budoucí investicí je chatrný dvouhmotový setrvačník, praskají také hlavy válců a pokud se nerespektuje včasná výměna motorového oleje, může dojít k zadření klikové hřídele. Je tedy lepší si vyhlédnout novější verzi.
Diesel 2,0 TDI CR (kód motoru CEGA) montovaný od června 2008 splňuje emisní normu Euro 5 a nemá dvouhmotový setrvačník. Vstřikování common-rail poprvé ve vozech Škoda vydrží větší porci najezděných kilometrů. Palivo je vstřikované do válce jemněji a tvoří lépe hořlavou směs, proto se motor méně namáhá a také netrpí silnými vibracemi. Dobré spalování spolu s vyváženým chodem šetří ostatní komponenty, proto si CR vybudoval v případě Octavie II RS TDI o mnoho lepší pověst.
Pozor tedy na odlišení PD a CR. Druhá zkratka tedy vyjde při nákupu dráž, už kvůli tomu, že jde o novější vozy, ale investované peníze se rychle vrátí - spolehlivější motor novější série není zdaleka takový miláček autoservisů. Zkušení dokonce říkají, že 2,0 TDI CR má šanci vás přežít. Investici do 2,0 TDI PD pro změnu nemusí přežít váš bankovní účet...
Škoda Octavia II RS je slušné auto, stále má co nabídnout. Verze TDI byla poháněna dvoulitrovým turbodieselem, kde je potřeba si pohlídat verzi motoru, aby se předešlo zbytečným návštěvám opravny
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 5 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 6 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 8 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 9 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 22:10 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999