Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jaký typ nářadí nejen do auta vydrží nejvíce? Srovnání pod lisem ukáže pravdu
7.11.2018 | Mirek Mazal
Někteří dávají přednost klasice, jiní zase preferují modernější montáží klíče, se kterými se lépe pracuje. Pokud jde o odolnost, mezi těmi běžně dostupnými jasně kraluji jednodušší řešení.
Předpoklad úspěšného provedení jakékoli práce na autě je kvalitní nářadí. Mezi základní vybavení podle nás patří zvedák na auto a montážní klíče a podobný názor zjevně sdílí i lidé z kanálu Hydraulic Press na Youtube. Ti zkouší odolnost věcí s pomocí hydraulického lisu schopného vyvinout tlak až 40 tun a v posledních dnech se podívali na zoubek obojímu zmíněnému.
Zátěžový test čtyř druhů automobilových heverů jsme tu měli nedávno, dnes se můžeme podívat na výdrž montážních klíčů. Kdo se někdy pokoušel uvolnit zarezlý šroub třeba na brzdiči, ví, že není nic horšího, než klíče pochybného původu, které se ohnou nebo „ožvýkají” při prvním pořádném záběru. Svoji pevnost před kamerou tak představí očkoplochý klíč, nastavitelný klíč, klíč s ráčnou a jednodušší nástrčný klíč.
První klasický klíč známý snad z každé sady nářadí nebo garáže odolával zatížení překvapivě dlouho, po zkroucení materiál povolil a polovina se rozletěla do okolí. V momentě poškození měřič tlaku ukázal zhruba 300 kilogramů, ale sám autor videa říká, že by tipoval ještě o něco víc kvůli nepřesnosti měření v tak nízkých hodnotách. Prasklina vedla přímo číslicí 24 označující velikost nástroje.
Nastavitelný, nebo také francouzský klíč není u profíků dvakrát oblíbený, ale doma ho pro jistotu máme všichni. Jeho zničení nebylo změřeno, protože uchycení pod lisem nedokázalo klíč správně udržet, což je také důvod jeho nepopularity. Nástroj zůstal neporušen včetně nastavovacího mechanismu velikosti klíče.
Třetí v řadě čekala na svoji chvíli slávy ráčna. Zde se slabým místem ukázala páka s jednosměrným záběrem, kritické tedy bylo spojení mezi nástavcem a samotnou ráčnou. I když materiál jinak vypadal nezdolně, spojení dvou klíčových částí vydrželo ze všech nejméně.
Naopak nejdéle odolával nástrčný klíč bez možnosti pouze jednosměrného záběru. Ani v jeho případě není možné zcela jednoznačně říci, kolik vydržel, jde ale o vysoké stovky kilogramů. Kdo by čekal tuny, mýlil by se, stále se bavíme o amatérském, „garážovém” nářadí, autoservisy používají odolnější a také dražší.
Z testu každopádně vyplývá, že pokud chcete opravdu odolné nářadí, ideálem je buď očkoplochá klasika, nebo nástrčný klíč bez složitých a tedy zranitelných mechanismů. Takové, pochopitelně náležitě kvalitní nářadí zřejmě při domácích opravách auta nemáte šanci utahat.
V testu pevnosti dopadly dobře ty nejklasičtější klíče s minimem flexibilních prvků
Zdroj: Hydraulic Press Channel@Youtube
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
před 3 hodinami - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 5 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 6 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 8 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 20:21 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 20:18 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda