Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr?

Řešení nasávání vzduchu do motoru má na jeho výkon v obecné rovině nesporný vliv, ale jak moc jej dokáže ovlivnit pouhý vzduchový filtr? Praktické srovnání několika variant má pozoruhodné výsledky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr?

15.11.2018 | Mirek Mazal

Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Řešení nasávání vzduchu do motoru má na jeho výkon v obecné rovině nesporný vliv, ale jak moc jej dokáže ovlivnit pouhý vzduchový filtr? Praktické srovnání několika variant má pozoruhodné výsledky.

Výkonové parametry motoru jsou pro motoristy velmi důležitým faktorem při výběru nového auta. Někdy není možné pořídit si silnější pohonnou jednotku rovnou, proto na řadu přicházejí pozdější úpravy. Existují tovární postupy kryté zárukou, nebo levnější varianty s nejistým výsledkem.

Častou volbou spořivých lidí je nákup sportovního filtru do sériového airboxu. Výrobci na obalech slibují zvýšení výkonu, možná z toho důvodu obvykle následuje maximálně placebo efekt. Skutečný přínos pouhé výměny vložky sání byl několikrát zpochybněn. Řešení celého vedení čerstvého vzduchu do motoru je složitá věc, kterou automobilky zkoumají s ohledem na všechny myslitelné faktory. Rychlá náhrada jediného dílu bude jen stěží znamenat prokazatelné zlepšení bez negativních efektů - to by takto postupoval přímo výrobce.

Někteří motoristé stále nevěří, nejen pro takové může být přínosem nový pokus našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained. Ten vzal čtyři vzduchové filtry - čistý sériový, špinavý sériový, levný a konečně drahý bavlněný s příslibem zvýšení výkonu. Všechny čtyři nainstalované kusy Jason otestoval třikrát na válcové brzdě, přesné rozdíly ve zrychlení změřil v provozu pomocí zařízení zvaném VBox. Zkušebním automobilem se stalo Subaru XV s atmosférickým motorem o udávaném továrním výkonu 110 kW (150 koní) a 197 Nm.

Snaha zjistit, zda fungují výkonnostní filtry, začala špinavým kusem provozovaným delší dobu. Odhadovaný nájezd 5-10 tisíc kilometrů je vidět na zachyceném množství nečistot. Nejlepší hodnoty ze tří měření na válcové brzdě ukázaly 118 kW (160 koní) a 186 Nm.

Pokračování testu následovalo čistým filtrem z nabídky originálního příslušenství Subaru. Absence zachyceného listí, mrtvého hmyzu, prachu a jiných nečistit způsobilo nárůst výkonu o 1 kW na 119 kW (162 koní) a točivý moment se změnil o desetiny, po zaokrouhlení můžeme hovořit opět o 186 Nm.

Větší změna nastala až u třetího zástupce levných autodílů. Laciný filtr se projevil v řeči čísel navýšením na 122 kW (165 koní) a 191 Nm. Proti původní špinavé tedy přišlo zvýšení o 4 kW a 5 Nm. Ušetřené peníze proti standardnímu příslušenství paradoxně povzbudily motor do života.

Čtvrté kolo patří filtru renomované značky z USA, firma nezapomněla na krabici natisknout lákavé informace o zvýšení výkonu a tím pádem i akcelerace. Počítač napojený na válce v laboratoři ukázal 122 kW (165 koní) a 194 Nm, což jsou nejlepší naměřená čísla.

Na řadu přišlo ověření zjištěných hodnot v reálném provozu, přesnost měření zajistil tradiční VBox napojený na GPS. Subaru zkušebně zrychlovalo ve dvou režimech, měřený úsek číslo jedna se pohyboval v rychlosti od 32 do 97 km/h, druhý sledovaný úsek probíhal v rozpětí 72 až 97 km/h. Vše na druhý převodový stupeň s venkovní teplotou 11,7 stupňů Celsia.

Vůz s dlouhodobě používaným filtrem z rychlosti 32 km/h na 97 km/h zrychloval za 8,96 sekundy. Kratší disciplína 72-97 km/h byla otázkou 3,59 sekundy. Čistý díl přímo z autorizovaného obchodu byl dokonce mírně horší (9,01 sekundy a 3,61 sekundy). Zhoršení vložením čerstvě rozbalené součástky způsobilo zpomalení o zanedbatelných 0,05, respektive o 0,02 sekundy.

Levný filtr na měřeném úseku znamenal jízdu mezi 32 km/h na 97 km/h za 8,91 sekundy. Proti tomu 72-97 km/h ujelo Subaru za 3,56 sekundy. Proti předchozímu měření s čistým airboxem vidíme 0,1 sekundy zlepšení v prvním případě a o 0,05 sekundy příhodnější zrychlení v případě druhém. Došlo k potvrzení dříve zjištěného, uspořené peníze se vážně projeví lepší dynamikou.

Závěr patří omyvatelné bavlněné vložce červené barvy. Tištěný popisek od výrobce se vyplnil, byť nemůžeme hovořit o citelném povzbuzení agregátu, které by stálo za zvážení. Rychlost 32 km/h až 97 km/h uspíší sportovní doplněk na 8,81 sekundy a sekci 72-97 km/h projede takto vybavené XV za 3,49 sekundy. Odečtem od originálního filtru přímo z krabičky můžeme sledovat zlepšení o 0,2 sekundy a 0,12 sekundy.

Čísla jsou jasná a kopírují výsledky dynamometru. V tomto případě nelze pozitivní efekt „tunignového” filtru rozporovat, na planetě ale asi není osoba, která by dokázala tak drobné zlepšení zrychlení vnímat...


Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 1 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 01Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 2 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 02Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 3 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 03Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 4 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 04Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 5 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 05Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 6 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 06Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 7 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 07Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 8 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 08Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 9 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 09Jak mění výkon motoru čistý, špinavý a nebo různě drahý vzduchový filtr? - 10 - Porovnani vzduchovych filtru Fenske 10
Jason Fenske z Engineering Explained se podrobně zajímal o vliv vzduchového filtru na výkon motoru. Došel k zajímavým závěrům

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.