Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Je pohon 4x4 u aut něco platný i při brzdění, nebo jen přidává kila?
1.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Že pohon všech kol dramaticky zvyšuje trakci při akceleraci na kluzkém povrchu, není nutné diskutovat, ale má vliv i na deceleraci? Američtí rallyoví profíci tvrdí, že ano.
Pohon všech kol je v České republice stále oblíbenější položka ve výbavě automobilů a také během minulého roku počet vozů s pohonem obou náprav u nás rostl. Nejde o krátkodobý trend, ale dlouhodobý však růst, jen za prvních 7 měsíců roku 2017 počet prodaných škodovek s pohonem všech kol předčil celý rok 2016. Že jsou právě Škody v ČR nejprodávanější auta s pohonem 4x4, jistě nemusíme dodávat.
Některé automobilky pohon jedné z náprav zcela opouští a u některých modelů ani nedávají zákazníkovi na výběr. Nejvýraznější ukázka tohoto kroku je poslední generace BMW M5 - generace F90 jde objednat jedině se čtyřkolkou. Jenže u ní se to dá do jisté míry pochopit, její výkon dosáhl takové úrovně, že už je problém jej přenést na silnici i za sucha, natož za mokra a v zimě. A to nejen v nízkých, ale skoro v jakýchkoli rychlostech. Problém je, že u běžných aut za jednu malou výhodu při rozjezdu během pár zimních dnů majitelé aut „platí” stále prakticky ve všech jiných situacích.
Přidat pohon druhé nápravy vždy znamená přidat zátěž a zvýšit ztráty. První vadí při brzdění a v zatáčkách, oboje „žere” výkon a zvyšuje spotřebu. Objektivně vzato, jen během zimního období je opravdu šance, že na silnici řidič systém využije trakci obou náprav, zbytek roku musí chtíc nechtíc vozit přebytečnou zátěž navíc.
Najdou se ale lidé tvrdící to, že čtyřkolky lépe brzdí. Zdravý rozum napovídá, že za určitých podmínek zvýšená hmotnost sice může pomoci zvýšením tlaku na pneumatiky a tím i adhezi, současně nám ale fyzika říká, že těžší auto současně má vyšší setrvačnost, což výhodu vyšší adheze smazává. O tom, že to není tak úplně pravda, se nás snaží přesvědčit videa z dílny rallyové školy Tima O'Neila, jednoho z respektovaných amerických závodních pilotů.
Na ukázku vedle sebe na sněhu postaví dva Jeepy Cherokee. U jednoho je jeho systém přenosu výkonu nastaví na 2H, tedy pohon zadních kol, u druhého na 4H , kdy je napevno bez středového diferenciálu připojena přední náprava. Oba rozjedou na stejnou rychlost a nechají ve stejném okamžiku zabrzdit. Vůz s nastaveným 2H vždy zastaví později. Je to důkaz, že čtyřkolka je v brzdění na silnici lepší?
Máme pocit, že přinejmenším některé čtyřkolky jsou na sněhu při brzdění lépe ovladatelné, že by ale zkracovaly samotnou brzdnou dráhu? Tomu úplně nevěříme. Povšimněte si, že u aut s 2H se na rozdíl od aut s 4H nezablokují zadní kola, logicky se jim tak prodlužuje brzdná dráha. Můžeme se tedy jen ptát, proč tomu tak je. Zablokování kol by u 2H mělo nastat dříve, jelikož je na něj přenášen plný brzdný moment motoru. Jenže se děje pravý opak. S největší pravděpodobností se tak do hry zapojuje konkrétní konstrukce použitých vozů a výsledky testu platí jen pro Jeep Cherokee se systémem Command-Trac, pro žádné jiné.
Alespoň takový je závěr plynoucí z pohledu fyzikálního. I někteří kolegové v redakci ale tvrdí, že čtyřkolky na sněhu opravdu brzdí lépe, jenže tady asi nepůjde o to, že mají pohon všech kol. S největší pravděpodobností tomu tak je jen kvůli lepšímu rozložení hmotnosti, kdy se zadní náprava tolik neodlehčuje a vůz tak jako celek může lépe brzdit. Máte-li k tomuto tématu své vlastní poznatky a zkušenosti, podělte se o ně v diskuzi
Stejné pneumatiky, stejný tlak, stejná auta, stejný řidič, jiný pohon a jiná brzdná dráha obou Jeepů na zasněženém povrchu. Prý jen pohonem 4x4 místo 4x2
Starší video od stejných tvůrců se zabývá podobnou problematikou brzdění na sněhu
Zdroj: Team O Neil Rally@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejnovější články
- Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
před 2 hodinami - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
před 3 hodinami - Absurdní elektrický nástupce nejlepší Kie zamířil k ledu, už i Korejci vnímají změnu nálad na trhu
před 5 hodinami - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 6 hodinami - Další nová Mazda dostala obří šestiválcový diesel, který prodejně válcuje všechny ostatní motory, je to soupeř Škody Kodiaq
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 17:20 - Truck Daškam
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 16:26 - abgx1
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 16:19 - honziss
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- BMW Divize 04.19. 15:12 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.19. 14:20 - řidičBOB
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda