Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?

Ruční řazení vám jako dává svobodu řadit si jakkoli chcete a pár rychlostí přeskočit. Také vám ale dává do rukou i odpovědnost za veškerou techniku.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?

8.6.2015 | Petr Miler

Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ruční řazení vám jako dává svobodu řadit si jakkoli chcete a pár rychlostí přeskočit. Také vám ale dává do rukou i odpovědnost za veškerou techniku.

Manuální převodovky z principu dovolují „přeskakovat kvalty”, tedy zařadit kdykoliv kterýkoliv rychlostní stupeň, jaký si zamanete. Klidně můžete z trojky zařadit pětku anebo z šestky podřadit rovnou na trojku - nic vám v tom nebrání, alespoň v drtivé většině případů. Je ale pro pohonné ústrojí bezpečné něco takového dělat?

Na tuto otázku se pokusil odpovědět náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a obecná odpověď může být jen jedna - záleží na tom, kdy a jakým způsobem. V prvé řadě se následujícím kvaltem pochopitelně musíte „vejít” do rozsahu otáček, v němž motor dokáže pracovat. Viděli jsme, co se stane, když v autě ve 150 km/h zařadíte dvojku a i když třeba pokus o zařazení šestky ve 30 km/h dopadne o něco lépe, autu se to líbit nebude a přinejmenším mu zhasne motor.

Pakliže ale další rychlost řadíte do otáček, v nichž motor dokáže bez problémů pracovat, záleží jen na způsobu provedení. A pokud jste dostatečně zruční a citliví, převodovce, motoru ani spojce se nic nestane. Jediná odlišnost od normální, postupné změny převodů je v tom, že při odřazování musíte déle počkat, než otáčky klesnou, a při podřazování zase ideálně použít meziplyn.

Rozdíl otáček mezi motorem a převodovkou je totiž odpovídajícím způsobem větší a pokud byste nedali ústrojí čas otáčky srovnat, auto by sebou při uvolnění spojky škublo, docházelo by k většímu opotřebení spojky a ono škubnutí by také znamenalo větší nároky na silentbloky motoru a převodovky - a příp. dalších součástí pohonného ústrojí.

Přeskočit můžete rychlostí, kolik chcete - klidně lze podřadit z pětky na dvojku, pokud situace něco takového vyžaduje, pokud máte správnou rychlost a pokud tento manévr zvládnete. Zvýšenou opatrnost je potřeba dbát při podřazovaní do vysokých otáček, třeba na okruhu. Zmíněné škubnutí může buď rozhodit rovnováhu auta a nebo se dokonce mohou zablokovat hnaná kola. To vás při ostré jízdě může dostat do velkých problémů, hlavně u vozů se zadním pohonem.

Pokud něco takového děláte, patrně víte, proč. A pokud ne, sluší se uvést pár důvodů. Při běžné jízdě tak lze třeba šetřit palivo, zejména pak moderní turbomotory s kratším zpřevodováním vám snadno dovolí i při poklidné jízdě řadit třeba 1-3-5 a motor držet v nižších otáčkách, kde pracuje o něco efektivněji. A nebo si tím prostě ušetřit práci, zejména silnějším motorům by leckdy stačily tři převody, aby fungoval uživatelsky příjemně i dostatečně dynamicky.

Při ostré jízdě si tím pak lze zejména ušetřit práci při deceleraci. Zvládnout postupné řazení při brzdění s meziplyny je velmi obtížná věc, musíte být opravdu rychlí. Je to ideální postup, ale ne nutně jediný možný - když například pojedete na okruhu blízko maximální rychlosti (třeba na Nordschleife před Schwedenkreuzem) na šestý rychlostní stupeň a najednou musíte ostře zpomalit na rychlost jetou na trojku, u některých aut i na dvojku, můžete během celého brzdění vykonat jen jednou podřazení s meziplynem z 6 na 3, samozřejmě až ve chvíli, kdy onu trojku můžete zvolit. Dělají to i někteří závodníci, rozdíl oproti postupnému podřazování totiž není podstatný a pokud postupné řazení nezvládají dokonale, rychlejší pro ně bude jednorázové podřazení.

Za zmínku také stojí, že existují převodovky, které k přeskakování rychlostí řidiče přímo nutí. Jason na videu zmiňuje Chevrolet Camaro SS, který při malém sešlápnutí plynového pedálu nedovolí z jedničky zařadit dvojku, převodovka páku nasměruje rovnou na čtyřku. Není to ale jediné auto, to samé dříve dělala třeba i Corvette. Důvod pro toto řešení je prostý - snaha o nižší normovanou spotřebu v testu a způsob dosažení pak logicky musí být přenesen i do produkční verze. Že si takové „udělátko” majitelé později obvykle vymontovali, je jiná věc, ukazuje to ale na prospěšnost řazení ob několik stupňů při snaze o úspornou jízdu.

Správně prováděná je tato technika opravdu obvykle jen ku prospěchu věci. Nakonec pošetříte i spojku a převodovku, které by jinak cestou z jedničky na čtyřku musely přijít ke slovu násobně častěji...


Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to? - 1 - 5 veci co nedelat v aute s manualni prevodovkou PerexJe v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to? - 2 - Test Skoda Octavia III RS 2013 TSI liftback 078Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to? - 3 - nevispatne spojka 01a
Přeskakovat při řazení s manuálem rychlosti je v pořádku. Pokud to děláte ve správný čas a správným způsobem, můžete spojce a převodovce i ulevit

Zdroj: Engineering Explained@YouTube

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.