Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Je v pořádku při řazení „přeskakovat rychlosti”? A pokud ano, jak na to?
8.6.2015 | Petr Miler
Ruční řazení vám jako dává svobodu řadit si jakkoli chcete a pár rychlostí přeskočit. Také vám ale dává do rukou i odpovědnost za veškerou techniku.
Manuální převodovky z principu dovolují „přeskakovat kvalty”, tedy zařadit kdykoliv kterýkoliv rychlostní stupeň, jaký si zamanete. Klidně můžete z trojky zařadit pětku anebo z šestky podřadit rovnou na trojku - nic vám v tom nebrání, alespoň v drtivé většině případů. Je ale pro pohonné ústrojí bezpečné něco takového dělat?
Na tuto otázku se pokusil odpovědět náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained a obecná odpověď může být jen jedna - záleží na tom, kdy a jakým způsobem. V prvé řadě se následujícím kvaltem pochopitelně musíte „vejít” do rozsahu otáček, v němž motor dokáže pracovat. Viděli jsme, co se stane, když v autě ve 150 km/h zařadíte dvojku a i když třeba pokus o zařazení šestky ve 30 km/h dopadne o něco lépe, autu se to líbit nebude a přinejmenším mu zhasne motor.
Pakliže ale další rychlost řadíte do otáček, v nichž motor dokáže bez problémů pracovat, záleží jen na způsobu provedení. A pokud jste dostatečně zruční a citliví, převodovce, motoru ani spojce se nic nestane. Jediná odlišnost od normální, postupné změny převodů je v tom, že při odřazování musíte déle počkat, než otáčky klesnou, a při podřazování zase ideálně použít meziplyn.
Rozdíl otáček mezi motorem a převodovkou je totiž odpovídajícím způsobem větší a pokud byste nedali ústrojí čas otáčky srovnat, auto by sebou při uvolnění spojky škublo, docházelo by k většímu opotřebení spojky a ono škubnutí by také znamenalo větší nároky na silentbloky motoru a převodovky - a příp. dalších součástí pohonného ústrojí.
Přeskočit můžete rychlostí, kolik chcete - klidně lze podřadit z pětky na dvojku, pokud situace něco takového vyžaduje, pokud máte správnou rychlost a pokud tento manévr zvládnete. Zvýšenou opatrnost je potřeba dbát při podřazovaní do vysokých otáček, třeba na okruhu. Zmíněné škubnutí může buď rozhodit rovnováhu auta a nebo se dokonce mohou zablokovat hnaná kola. To vás při ostré jízdě může dostat do velkých problémů, hlavně u vozů se zadním pohonem.
Pokud něco takového děláte, patrně víte, proč. A pokud ne, sluší se uvést pár důvodů. Při běžné jízdě tak lze třeba šetřit palivo, zejména pak moderní turbomotory s kratším zpřevodováním vám snadno dovolí i při poklidné jízdě řadit třeba 1-3-5 a motor držet v nižších otáčkách, kde pracuje o něco efektivněji. A nebo si tím prostě ušetřit práci, zejména silnějším motorům by leckdy stačily tři převody, aby fungoval uživatelsky příjemně i dostatečně dynamicky.
Při ostré jízdě si tím pak lze zejména ušetřit práci při deceleraci. Zvládnout postupné řazení při brzdění s meziplyny je velmi obtížná věc, musíte být opravdu rychlí. Je to ideální postup, ale ne nutně jediný možný - když například pojedete na okruhu blízko maximální rychlosti (třeba na Nordschleife před Schwedenkreuzem) na šestý rychlostní stupeň a najednou musíte ostře zpomalit na rychlost jetou na trojku, u některých aut i na dvojku, můžete během celého brzdění vykonat jen jednou podřazení s meziplynem z 6 na 3, samozřejmě až ve chvíli, kdy onu trojku můžete zvolit. Dělají to i někteří závodníci, rozdíl oproti postupnému podřazování totiž není podstatný a pokud postupné řazení nezvládají dokonale, rychlejší pro ně bude jednorázové podřazení.
Za zmínku také stojí, že existují převodovky, které k přeskakování rychlostí řidiče přímo nutí. Jason na videu zmiňuje Chevrolet Camaro SS, který při malém sešlápnutí plynového pedálu nedovolí z jedničky zařadit dvojku, převodovka páku nasměruje rovnou na čtyřku. Není to ale jediné auto, to samé dříve dělala třeba i Corvette. Důvod pro toto řešení je prostý - snaha o nižší normovanou spotřebu v testu a způsob dosažení pak logicky musí být přenesen i do produkční verze. Že si takové „udělátko” majitelé později obvykle vymontovali, je jiná věc, ukazuje to ale na prospěšnost řazení ob několik stupňů při snaze o úspornou jízdu.
Správně prováděná je tato technika opravdu obvykle jen ku prospěchu věci. Nakonec pošetříte i spojku a převodovku, které by jinak cestou z jedničky na čtyřku musely přijít ke slovu násobně častěji...
Přeskakovat při řazení s manuálem rychlosti je v pořádku. Pokud to děláte ve správný čas a správným způsobem, můžete spojce a převodovce i ulevit
Zdroj: Engineering Explained@YouTube
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 11:03 - řidičBOB
- BMW Divize 03.28. 10:58 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda