Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jediný český test zimních pneu srovnal několik typů obutí pro Octavii a spol.
22.10.2019 | Mirek Mazal
České testy pneumatik příliš často nevznikají, o to vítanější může být srovnání zimních vzorků od českého Autoklubu. Zkušební komisaři potrápili hned šest značek v typickém rozměru.
Letos už jsme vám přiblížili dva velké testy pneumatik pro nadcházející zimní období. Po léta jsme si museli vystačit hlavně se závěry německého ADACu a tamního Auto Bildu, v posledních letech vám ale můžeme přiblížit i pohled tuzemských zkušebních komisařů z Autoklubu České Republiky (AČR).
Autoklub pro letošní prověrku zvolil obutí o rozměru 215/55 R17, tedy typickém rozměru pro modernější Škody Octavia či většinu středně velkých aut poslední dekády a půl. V klání se proti sobě postavilo šest vzorků zaběhlých výrobců. Tím referenčním se stala u nás oblíbená pneumatika Barum Polaris 5. „Čeští řidiči jsou konzervativní, barumka je pro ně prostě stále symbolem tradice a kvality, a tedy první volbou“, objasnil volbu ještě před začátkem zkoumání Libor Budina, manažer Road Safety Autoklubu ČR.
Autoklub si stanovil cíl přinést řidičům souhrnné informace o kvalitách vybraných typů gum v poměru k předem vybrané referenční pneu, která je vidět na spoustě služebních i soukromých aut. Proces hodnocení nebyl nijak složitý, pokud ostatní vzorky dosáhly lepších výsledků, mají rivalové vyšší index než 100 ve srovnání s Polarisy 5. Jestliže konkurenti měli horší vlastnosti, jejich index pod 100 klesá.
Pro výběr do srovnání bylo důležité zachování obdobné cen, drahé nebo naopak výprodejové modely se v klání neobjevily. Data do konečného pořadí vznikala na suché, mokré a zasněžené silnici. Simulaci české zimy zastoupilo horské údolí ve švýcarském Ulrichenu pod Alpami, kde pneumatiky odolávaly 15 odlišným disciplínám.
Objektivní část zkoušky patřila měřicím přístrojům, druhá - subjektivní polovina testu spočívala v řízení aut zkušenými jezdci, kteří sledovali daná kritéria bez toho, aby znali značku obutých pneumatik. Změřené informace například z akcelerace do 20 km/h nebo brzdění z 50 km/h byly odečteny po absolvování dvou vymezených okruhů a v závěru seřazeny do přehledných tabulek s pořadím jednotlivých pneumatik v různých disciplínách, jak si je projdeme dále.
Výsledky na suchém povrchu
AČR zvolil do čela nejlepšího pro suché zimní cesty pneumatiky Toyo Snowprox S954. Japonské překvapení mělo nejlepší brzdné schopnosti i nejčitelnější jízdní vlastnosti. Druhé místo obsadila pneumatika Firestone Winterhawk 3, až třetí je referenční Barum Polaris 5.
Výsledky na mokrém povrchu
Zkoušky brzdění, odolnosti proti aquaplaningu a ovladatelnosti na vodou kropeném asfaltu nejlépe zvládl produkt české firmy. Zejména držení zvolené stopy a průjezdy hlubokými kalužemi zaujaly. Respekt jistě patří i Toyo Snowprox S954 a Firestone Winterhawk 3, zbylí uchazeči zase jen paběrkovali.
Výsledky na sněhu
Důležité pro blížící se zimu je i toto pořadí s premiérovým vítězstvím Laufenn i Fit LW31. Divize korejského Hankooku tak Čechům nadzvedla obočí díky skvělému chování při akceleraci i brzdění. Na asijské obutí nestačil druhý Barum ani třetí Kormoran s verzí Snow.
Celkové výsledky
Celkové pořadí závěrečně rekapituluje snažení AČR. Za Barum Polaris 5 se postupně vešly Kumho WinterCraft WP71, Kormoran Snow, Toyo Snowprox S954, Firestone Winterhawk 3, respektive Laufenn i Fit LW31. Nutno vnímat přednosti jednotlivých typů na různých silnicích, neboť trochu jiný mix vlastností oceníte v Praze a jiný v Peci pod Sněžkou. Rozdíly ve výkonu s měnícím se povrchem jsou jasně čitelné v přiložené tabulce s celkovým shrnutím.
Zdroj: Autoklub ČR
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva