Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Jsou spolehlivější nová, nebo starší auta? Pohled většiny kupujících je prý mylný
27.7.2018 | Petr Miler
Je to vděčné téma hospodských debat - jestli jsou spolehlivější nová auta coby vrchol evoluce, nebo ta starší bez některých zbytných vymožeností. Rozuzlení má.
Pokud pro vás auta znamenají více než jen řiditelnou alternativu autobusu, do takové debaty jste se museli zapojit. Obvykle se v ní „utkávají” zastánci koupě úplně nových aut coby výplodu nejmodernějších vývojových a výrobních postupů a příznivci volby ojetých vozů coby obrazu jednodušší konstrukce a osvědčenějších metod. Téma je jedno: spolehlivost. A výsledek má tato diskuze obvykle také jen jeden: žádný.
Oba tyto pohledy totiž mají svou logiku. Zkušení konstruktéři automobilek vám na jednu stranu řeknou, že na straně vývoje a výroby aut se za poslední léta odehrál takový vývoj, že je dnes možné vyrobit prakticky cokoli se skoro neomezenou životností. A za příklad vytáhnou kupříkladu motory Formule 1, které z objemu 1,6 litru nebudou dávat o mnoho méně než 1 000 koní a přesto se málokdy porouchají.
Poněkud skeptičtější lidé z okruhu třeba autoopravářů ale namítnou, že něco takového stojí peníze, které dnes zákazníci nezaplatí, však auta jsou relativně stále levnější. Prim na úkor trvanlivosti tak hrají úplně nové výrobní postupy pracující s nejmodernější technikou a elektronikou, která má tendenci k jedinému - kazit se. A že třeba už pět let vyráběný vůz takové potíže zkrátka nemá.
Jaká je realita? Na to se zaměřila nám dobře známá organizace Consumer Reports, která na jednu stranu sama testuje auta a na tu druhou se ptá svých přispěvatelů na zkušenosti s novými i ojetými vozy a další jejich názory. Tentokrát se ptala kupců nových vozů, proč si vůbec úplně nové auto pořídili a dostala překvapivé odpovědi. Tím úplně hlavním motivem je totiž spolehlivost resp. obavy z nespolehlivosti starších modelů. Jejich víra v to, že „nové je lepší” zachází až tak daleko, že má v rozhodování o koupi nového či staršího vozu větší váhu než možnost využívat nejnovější technologie nebo se těšit z bezpečnějšího auta.
To je vskutku zajímavý pohled na věc, neboť právě poslední dva zmíněné faktory bychom očekávali jako ty hlavní. Starší auto může být cokoli, nikdy vám ale nenabídne integraci Apple CarPlay nebo takovou bezpečnost, jako nejnovější modely. Kupující z 51 procent dále říkají, že chtějí záruku, 46 procent nechce být zatěžováno opravami a údržbou ojetého automobilu a 44 procent se bojí nákladů spojených s provozem ojetiny. Jsou to zdánlivě racionální obavy, jenže podle Consumer Reports nejsou zcela relevantní.
Ojeté auto nutně neznamená jen rozpadající se Škodu Favorit, kterou opraví akorát Jencek ze servisu Na rozcestí. Ojeté auto může být také pár let starý vůz v záruce a právě tady statistiky Consumer Reports říkají, že jde z hlediska spolehlivosti o lepší volbu. Ideální se z tohoto úhlu pohledu jeví být koupě pár let starého modelu, který zájemce tak jako tak chce.
Organizace dává jako příklad Subaru Impreza, které pouhou modernizací „přišlo” k potížím, kterými dříve netrpělo. A ještě markantnější je to úplně nových modelů - za všechny jsou jmenovány Tesly nebo Jaguary. Šéf tester organizace Jake Fisher k tomu říká, že „Je jednoduše mylné předpokládat, že koupí nového auta se zbavíte potíží se spolehlivostí,” a radí nekupovat úplně nové či faceliftované modely, ale spíše se podívat po pár let starších vozech ještě v tovární záruce.
Pochopitelně, někteří chtějí nové auto třeba proto, že jej nikdo dříve nepoužíval, nebo proto, že si jej mohou specifikovat podle sebe. Tyhle argumenty nikdo nepřebije, ale jde-li o spolehlivost, Consumer Reports říká, že starší znamená více než úplně nové.
Zejména v době příchodu nějakého modelu na trh...
...je podle Consumer Reports z hlediska spolehlivosti lepší sáhnout po ojetém než úplně novém voze. A to přesto, že zákazníci hledí na věc úplně opačně
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
před 10 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Češi ve velkém odmítají tankovat benzin s vyšším podílem etanolu, raději si připlatí za ten bez něj
19.3.2024 - Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva