Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kam jdou vaše peníze, když natankujete auto? A jak moc jiné to je v USA?
27.6.2018 | Petr Miler
Jeden z amerických prodejců benzinu do detailu rozkryl, co se skrývá v ceně každého litru benzinu. Česká realita je ve srovnání s tím doslova tristní.
Možná jste se setkali s argumentem, že v USA můžou mít auta velké a žíznivé motory, protože tam je benzín levný. Jistě to bude jeden z důvodů, třebaže ony motory nejsou zase tak žíznivé, jak se zdá. Průměrná cena benzínu za rok 2017 byla v USA 2,42 dolaru na galon, tj. 56,58 Kč (budeme-li brát v potaz průměrný kurz dolaru za rok 2016) na 3,785 litru benzínu. Na litr to je 14,95 Kč.
Aktuální průměrná cena benzínu, tedy Naturalu 95 je nyní v České republice 31,64 Kč na litr. Pomiňme nyní časový nesoulad, rozdíl oproti USA je propastný dlouhodobě. Že by u nás byla ropa o tolik dražší než v Americe? Kdeže, hlavní rozdíl ve srovnání nedělá cena surové ropy, nýbrž daně. Zdanění paliva je v USA podstatně nižší ve srovnání s Českou republikou a dá se říci, že většinu ceny benzínu u pumpy tam tvoří skutečně cena paliva, nikoliv bezedná státní kasa.
Následující čísla pocházejí od amerického prodejce benzinu Auteria, který do detailu rozkryl, co se v ceně každé kapky paliva skrývá. A potvrzují je i data Statistického úřadu energetiky (Energy Information Administration, EIA). Z nich vidíme, že 45 % z ceny benzínu v USA tvoří dobývání ropy, 18 % rafinace a 9 % přepravní náklady. Celkem tedy 72 % z oněch 2,42 USD jsou skutečně náklady na to, aby mohla z tankovací pistole u benzinky téct životodárná kapalina naprosté většiny aut. 7 % je zisk čerpací stanice a 21 % je suma daní. Pokud tedy natankujete třeba 12 galonů (45,42 l), do státní kasy jde 6,1 USD (142,6 Kč).
U nás to je poněkud odlišné. Jakou část si při nákupu benzínu v ČR vezme z vašich vydělaných peněz stát, jsme detailně zkoumali před několika léty. Od té doby se to moc nezměnilo, pořád, jste-li zaměstnancem, dostanete vyplaceno reálně jen cca 57 % z toho, co jste skutečně museli nejméně vydělat. Zbytek je záloha na daň z příjmu a sociální a zdravotní pojištění, říká se tomu superhrubá mzda.
Protože se ale onen americký výpočet nebere v potaz zdanění práce, nebudeme ho tentokrát brát v potaz ani my. Začneme s průměrnou cenou benzínu v ČR, s již zmíněnými 31,64 Kč/l. To je výsledná cena po zdanění a u toho se odpíchneme od spotřební daně na benzín, která je ve výši 12,84 Kč na jeden litr. Tato částka se připočítává k ceně samotného benzínu a z této sumy se počítá DPH 21 %.
Platíme tedy daň z daně. Na tento nehorázný způsob výběru daní z paliva jsme upozorňovali minimálně v onom detailním článku o skutečném zdanění. Jediná věc, která se od té doby změnila, je DPH z 20 na 21 %, zbytek je pořád stejný.
Při průměrné ceně benzínu 31,64 Kč/l a spotřební dani 12,84 Kč/l činí DPH 5,49 Kč/l, celková suma daní tedy je rovných 18,33 Kč/l, tedy 58 % z toho, co zaplatíme u pumpy. Benzín skutečně stojí 13,30 Kč/l, tedy 42 %. Z každých natankovaných 55 litrů tedy jde státu 1 008,15 Kč na daních, zatímco „skutečné hodnoty” máte v nádrži jen 731,50 Kč. V případě nafty, na kterou je uvalena spotřební daň 10,95 Kč/l, jsou poměry o něco lepší, ale pořád dost smutná.
Spotřební daň je fixní, není závislá na ceně benzínu, takže podíl peněz, které jdou při tankování státu, se snižuje s rostoucí cenou paliva samotného. Poměru 50:50 dosahujeme ve chvíli, kdy je cena benzínu u pumpy 39,33 Kč za litr, tj. 19,66 Kč za benzin samotný. Tankujete-li diesel, dosáhne cena paliva a daně poměru 50:50 při ceně u pumpy 33,54 Kč/l, což znamená 16,77 Kč za naftu samotnou.
Rozdíly jsou tedy opravdu velké, v USA si za většinu peněz skutečně kupujete benzín, v České republice dáváte většinu peněz státu. Rádi bychom napsali, že si za ně kupujete třeba špičkovou kvalitu silnic, ale jak to je ve skutečnosti, víte sami. A vyhnout se tomu bohužel nejde - pokud nezačnete jezdit třeba na plyn. Nebo nepřestanete jezdit úplně...
V USA skutečně většinu ceny benzínu u pumpy tvoří náklady na palivo, jeho těžbu, dopravu, rafinaci a prodej. U nás jsou to daně
Zdroj: Auteria
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 5 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 8 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 22:11 - Eda
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Onboard videa 04.25. 19:03 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 14:29 - mattonecz
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB