Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kde je rozdíl mezi českou a německou kolonou na dálnici? Ještě se máme co učit
15.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rozdílů v chování řidičů českých a německých bychom jistě našli více, jedním z těch markantních je ale chování v kolonách na dálnicích.
Články na téma, co dělá a nedělá dobrý řidič, na našem webu občas potkáte, ovšem jeden aspekt jsme nezmínili - chování v koloně na čtyř- a víceproudové silnici. Kolonu může způsobit „jen“ kriticky špatný design, třeba když dálnici D7 přetíná obyčejný přechod pro chodce, ale nezřídka ji vytvoří dopravní nehoda.
Auta v koloně na čtyřproudové silnici u nás stojí prostě ve svých pruzích. Někdo víc ke kraji, jiný zase ke středu, protože se chce podívat, jak daleko ještě kolona vede, takže to vypadá trochu jako chaos. Jenže k nehodě většinou pojede policie, příp. hasiči nebo záchranka. Je samozřejmé, že těmto vozidlům člověk uhne, ale proč uhýbá až ve chvíli, kdy nějaké vozidlo integrovaného záchranného systému (IZS) skutečně projíždí?
Nechci sklouznout k běžné paušalizaci ve stylu „Češi neumí“, ale je pravdou, že zrovna stání v koloně je oblastí, kde by se - pardon, kde bychom se - mohli učit od Němců. Kolona v Německu obvykle mívá uprostřed místo pro průjezd hasičského náklaďáku, protože řidiči uhýbají ke kraji už preventivně, aby záchranáři mohli projet rychleji a nemuseli čekat, než se třeba kamion poskládá do odstavného pruhu.
Lze namítnout, že záchranáři můžou projet odstavným pruhem. Jistě, pokud je dost široký jako třeba na zrekonstruovaných částech D1. Jenže jinde se i běžná sanitka, která bývá větší než normální auto, má problém vejít a pro hasičský vůz jsou odstavné pruhy na některých „dálnicích druhé kategorie“, nebo jak se někdejším „erkům“ říká, stěží použitelné. A když jimi někdo bude chtít jet na 300 metrů vzdálený sjezd, najde se nějaký „vychovávač“, který se mu postaví do cesty, a oba budou sanitce překážet.
Když jsem v koloně v levém pruhu, jedu co nejvíc k levému kraji. Když jsem v pravém, do odstavného nevjíždím, protože bych tam byl sám. Nechci říkat „dělejte to jako já“, ale rozdíl mezi průjezdem sanitky německou a českou kolonou je znatelný.
Samozřejmě, německá disciplína má svoje limity, některé poznal celý svět. Také nelze říci, že co německá registrační značka, to slušný řidič. Ono vytvoření pruhu pro záchranáře je ale u nás i v Německu vynuceno zákonem.
U našich západních sousedů se hovoří o vytvoření tzv. nouzového pruhu (německy Rettungsgasse), u nás je už od 1. července 2006 v Zákonu o silničním provozu zakotvena povinnost vytvářet na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla mezi auty pruh široký alespoň 3 metry určený pro průjezd vozidel s právem přednostní jízdy. Němci to dělají, téměř bez výjimky, Češi nikoli, téměř bez výjimky.
Češi se patrně „bojí”, aby takto vytvořeným pruhem začali projíždět „chvátající piráti v černých Audi”, což by se jistě tu a tam dělo (tedy někdo by oněmi pruhy projížděl, zbytek si odmyslete). Ale je neurvalé chování jedněch dostatečným důvodem k tomu, abychom se sami chovali neurvale k jiným? Nemám ten pocit...
Německá kolona na dálnici vypadá o poznání organizovaněji. Onen pruh, tzv. Rettungsgasse, je v Německu zakotven v zákoně
Také české zákony stanovují povinnost vytvářet ve stejných situacích takový pruh, třebaže trochu jinak nazvaný a trochu jiným způsobem. Přesto česká kolona připomíná chaos
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
včera - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
včera - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
včera - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
včera - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 02:01 - Lachende Bestien
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999