Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí

K dokonalosti má život řidiče v České republice nepochybně daleko, v rámci Evropy je ale těžké si stěžovat. Tedy alespoň z pohledu toho, jak draho nás zdejší „automobilový život” vyjde.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí

21.7.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

K dokonalosti má život řidiče v České republice nepochybně daleko, v rámci Evropy je ale těžké si stěžovat. Tedy alespoň z pohledu toho, jak draho nás zdejší „automobilový život” vyjde.

Holandská společnost LeasePlan zveřejnila obvyklý roční rejstřík nákladů na provoz automobilu zvaný Car Cost Index. Ten komplexně analyzuje zatížení peněženky řidiče vlastnícího malý až středně velký automobil ve 21 evropských zemích. Index se týká všech nákladů, které v každé zemi motoristům vzniknou během prvních tří let užívání a nájezdu minimálně 20 000 kilometrů. Analytici započítávají pohonné hmoty, poplatky, daně, pojištění, údržbu, zkrátka všechno, co k životu s autem patří.

Nejnovější výsledky ukazují, že v několika evropských zemích se vyplatí jezdit elektromobily. Opravdu výhodné jsou v Norsku a Nizozemsku, zatímco v Belgii a Velké Británii se rozdíl v celkových nákladech na vlastnictví rychle snižuje. Tex Gunning, generální ředitel společnosti LeasePlan, uvedl: „Elektrické vozy jsou nyní nákladově konkurenceschopnou volbou pro řidiče v několika evropských zemích. Ovšem nikoli všude.“ Pochopitelně se vyplatí pouze tam, kde jsou extrémně zvýhodňovány oproti konvenčním autům. To je zejména případ Norska, kde člověk musí trpět opravdu hodně velkým odporem k elektřině, aby po některém z elektromobilů nesáhl. Zvýhodněny jsou všemi myslitelnými způsoby.

Z výzkumu dále vyšlo najevo, že:

● Průměrné náklady na měsíční vlastnictví automobilu se v Evropě výrazně liší. V Polsku činí 448 Eur (11 700 Kč), zatímco v Itálii jsou na 761 Eur (19 800 Kč). Evropský průměr 616 Eur (16 000 Kč) za měsíc.

● V Itálii, Finsku a Belgii mají lidé nejvyšší celkové náklady na vlastnictví vůči HDP, zatímco v Irsku, Polsku a Švýcarsku je zátěž nejnižší.

● finanční zátěž majitelů elektromobilů se v Evropě značně liší. Nejnižší je v Maďarsku, kde průměrné měsíční náklady činí 597 Eur (15 500 Kč). V Itálii je naopak průměrně měsíčně na provoz elektromobilu potřeba 986 Eur (25 700 Kč).

● Norsko je jediná země, kde celkové průměrné náklady na vlastnictví elektrického vozidla (670 Eur měsíčně = 17 400 Kč) jsou nižší než náklady na benzinový automobil (731 Eur = 19 000 Kč) a na dieselový pohon (722 Eur = 18 800 Kč).

● V Nizozemsku jsou elektrická auta levnější než ta se vznětovými motory, znovu dílem zdanění. Měsíční provozní suma činí 829 Eur (21 600 Kč) za elektřinu oproti 861 Eur (22 400 Kč) za naftu. Benzín je ale s 785 Eur (20 400 Kč) měsíčně stále nejlevnější.

● Norsko je nejdražší země pro tradičně poháněná vozidla. Průměrné náklady na vlastnictví benzinového auta dosahují 731 Eur (19 000 Kč) za měsíc, u motorové nafty je to 722 Eur (18 800 Kč). V obou případech se úroveň pohybuje cca 100 Eur (2 600 Kč) nad evropským průměrem. Rozdíl je způsoben především vyššími silničními daněmi a DPH. Svoji roli hrají i další vyšší životní náklady.

● Auta na baterie ušetří velké množství peněz palivo, opět dílem rozdílného zdanění. Majitelé elektroaut utrácejí měsíčně 39 Eur (1 000 Kč) za elektřinu proti 110 Eur (2 900 Kč) měsíčně za benzin a 78 Eur (2 000 Kč) každý měsíc u nafty.

● Rumunsko je nejlevnějším místem pro vlastnictví benzínového vozu. Celkové měsíční náklady jsou v průměru jen 353 Ezr (9 200 Kč). Daně jsou obzvláště nízké - rumunští majitelé osobních vozů platí DPH pouze 50 Eur (1 300 Kč) za měsíc a silniční daň v průměru 48 % evropského standardu.

Česká republika ekonomicky roste, životní úroveň stoupá, přesto se lidé necítí spokojeni. Ano, vždy může být lépe, ale grafické výstupy společnost LeasePlan znovu ukazují na to, že jako řidiči na tom nejsme zle. Češi měsíčně vynaloží průměrně 529 Eur (13 800 Kč) za vlastní vůz bez ohledu na palivo. V tomto se řadíme mezi čtveřici nejlevnějších zemí z celého výzkumu. Slovenští sousedé jsou o sedm míst horší z 21 analyzovaných států (618 Eur = 16 100 Kč).

Benzínový motor pro našince znamená utrácet 12x ročně průměrně 416 Eur (10 800 Kč), bývalí spoluobčané ze společného státu jsou o jeden post horší (442 Eur = 11 500 Kč). Slovensko dokonce má druhé nejdražší prostředí na provoz elektromobilu, v takovém případě měsíčně půjde mimo rozpočet průměrně 955 Eur (24 600 Kč), horší je jen Itálie. My se umístili zase v té lepší polovině s hodnotou rovných 800 Eur (20 800 Kč). Pro Slováky je nejlepší koupit klasický diesel, náklady na měsíc průměrně šplhají na 416 Eur (10 800 Kč). V tomto bodě Slováci porazili Čechy, ale nutno říci, že tuzemsko se podle Car Cost Indexu ukázalo jako velmi vhodné místo pro soukromé vlastnictví osobního automobilu.


Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 1 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 01Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 2 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 02Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 3 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 03Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 4 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 04Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 5 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 05Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 6 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 06Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 7 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 07Kde se řidičům žije nejlépe? Pozice České republiky v Evropě vás asi překvapí - 8 - Financni naklady na vlastnictvi auta 2018 08
Car Cost Index barevně ukazuje celkové měsíční náklady na provoz auta bez ohledu na palivo, dále hodnotu vůči HDP, cenu EV, také jednotlivé složení konečných poplatků a jejich výši v případě benzínu, nafty a elektřiny. ČR si v něm vede opravdu dobře, alespoň z absolutníh hlediska - po zohlednění průměrných příjmů bude vše pochopitelně vypadat jinak

Zdroj: Lease Plan

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.