Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kde všude se na D1 úsekově měří rychlost? A kým? Policie musela dát odpovědi
12.10.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Kolem úsekového měření rychlosti na D1 spousta mýtů. Kde se tedy všude měří, kdo měří a jak to bylo s údajným hackerským útokem?
Úsekové měření rychlosti na dálnici D1, konkrétně ve zrovna rekonstruovaných místech, není novinkou. Vloni bylo ve zkušebním provozu a letos v lednu jsme psali o tom, že začne provoz ostrý, při kterém přestupcům bude hrozit pokuta. Ten byl skutečně spuštěn, postupem času ale přestalo být jasné, kde všude má být rychlost měřena, původně vybrané úseky byly totiž tři. A tak kolem míst měření začaly kolovat všemožné pověry.
Ty ani trochu neuklidnila srpnová zpráva o nabourání těchto systémů a pozměnění dokumentace části zaznamenaných dat. Někteří se radovali a brali to jako hotovou věc, jiní upozorňovali, že to nemusí být pravda a úřady tyto informace popíraly. A tak bychom toho maximum rádi uvedli na pravou míru.
Měření rychlosti může provádět jen policie, a tak právě k ní byly směřovány upřesňující otázky položené v souladu se zákonem č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím. Policie bohužel neodpověděla na všechny, i tak si ale z odpovědí můžeme udělat podstatně jasnější obrázek o tom, jak to s úsekovým měřením na D1, jeho provozem a zabezpečením je.
Tedy předně, měření je prováděno stále na jednom jediném úseku, a to od 178,4 do 181,9 km dálnice D1. Nikde jinde není a pokud vám někdo tvrdí něco jiného, pouze straší, alespoň v tuto chvíli. Toto měření, jak známo, bylo spuštěno 1. června roku 2016 a provádí se v obou směrech jízdy.
Zajímavé je i to, že provozovatelem celého systému měření je Ředitelství silnic a dálnic, tedy nikoli soukromá firma, jak se též někdy mylně tvrdí. Samotné měření ale de iure pochopitelně provádí Policie ČR, konkrétně služební obvod Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje, s pomocí pronajatého zařízení od ŘSD.
Záznamy jsou odesílány zabezpečeným datovým přenosem do centrálního úložiště dat, které je provozováno Policejním prezidiem ČR, a dále městu Rosice, jehož úřad je pověřen výkonem správního řízení. Podle policie jsou také veškerá data opatřená digitálním podpisem, což ověřuje jejich pravost.
To je také jediný způsob, kterým Policie ČR reaguje na informace o možném „nabourání” systémů, což je pochopitelně nepotvrzuje ani nevyvrací. Ředitelství silnic a dálnic tedy vše opakovaně popřelo, vyjádření z jeho strany, ani ze strany policie, ale nelze brát jako jednoznačný závěr - obě instituce by v opačném případě měly slušnou hroudu másla na hlavě.
Pakliže ale budeme brát onen digitální podpis jako nenarušitelné řešení zabezpečení, je pochopitelně otázkou, zdá informace o měření nemohly být narušeny dříve. Z toho důvodu byla policie dále tázána, jak je technicky zajištěno, aby fotografie pořízená zařízením pro samotné úsekové měření byla toutéž, která je později použita jako důkaz ve správním řízení. Tady se ale PČR odpovědi vyhýbá a odkazuje na Městský úřad v Rosicích, přitom otázka se vztahuje spíše k samotnému systému měření, který si sama pronajímá.
Policie tak byla dále požádána o zaslání technické dokumentace k celému řešení, ze kterého bychom si o možných „dírách” v zabezpečení udělali jasno sami, v tomto případě ale rozhodla o částečném odmítnutí žádosti.
Stále tedy nevíme, zda systém byl opravdu napadnut či jak moc je napadnutelný. Jasné ale je aspoň to, kdo, kde a jak rychlost na D1 měří. Po dalších informacích se budeme pídit...
Úsekové měření rychlosti je jen jedno jediné, přesně toto
Zatím stále nemáme jednoznačně potvrzeno, zda systém „řešící” zaznamenaná překročení rychlosti byl nabourán hackery nebo nikoli
Takto vypadá obsílka domáhající se zaplacení... výkupného, o pokutu za rychlost v pravém slova smyslu tu nejde
Zdroj: Policie ČR
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 5 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 7 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 8 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 9 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva