Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdo způsobuje dopravní zácpy? Možná právě vy a ani o tom nevíte
19.12.2017 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Máme tendenci svádět to na hustý provoz, nedobře postavené silnice nebo jiné okolnosti. To všechno hraje roli, někdy by ale stačilo změnit své chování.
Málokdo je ochoten si připustit, že by jeho chování na silnicích mohlo způsobovat jakékoliv problémy. Procento řidičů, kteří na své zvyky koukají kriticky, je daleko menší, proti suverénním Schumacherům za volantem. Zkuste se sami sebe zeptat, jestli můžete svým chováním někomu vadit a spíše dojdete k subjektivnímu pohledu, že ne. Nejsme profesionální psychologové, ale zkušenosti nám říkají, že realita nebude o mnoho jiná.
I na silnici je každý svého štěstí strůjcem, a tak se najdou případy přemotivovaných jedinců, kteří nezvládají krotit svůj temperament a nedodržují dostatečnou vzdálenost od ostatních. Tlak na jiné řidiče, kličkování z pruhu do pruhu a jiné divoké manévry se jim zdají být nejsnazší cestou k úniku z přeplněné magistrály, ale podle nového výzkumu je to přesně naopak. Zrychlování střídavě se zpomalováním a nátlak na ostatní řidiče ve výsledku zbrzdí úplně všechny, jak jsme loni detailněji probírali.
Vědci z laboratoře počítačových věd v Cambridge tvrdí, že udržování stejné vzdálenosti vůči okolním řidičům pomůže všem dostat se rychleji tam, kam potřebují. Své výsledky prezentovali po dlouhém zkoumání zvířecí říše, kde se nechali inspirovat migrací hnízdících ptáků, kteří dlouhé vzdálenosti překonávají v tandemu ve víceméně konstantní formaci. Takto se lidé nechovají a podle autorů studie to má své důvody.
„My lidé máme tendenci vnímat svět z hlediska toho, co je před námi, a to jak doslova, tak konceptuálně, takže se zdá neopatrné ohlížet se zpět,“ říká profesor Berthold Horn a dodává, že změna takového chování by mohla ušetřit mnoho paliva a hlavně času stráveném v kolonách bez nutnosti provádět změny v infrastruktuře.
Samozřejmě není lehké překonat přirozené instinkty, nedat ostatním najevo svůj spěch a raději myslet na nějaký vyšší princip, který ve výsledku může pomoci i nám. Nakonec, situaci mohou ovlivnit i jiné faktory. Vědci proto navrhují, aby automobilky vylepšily své adaptivní tempomaty předními, a také zadními senzory. Zatím používají zejména přední snímače, které nejsou dostatečné. Inovovaný systém začala před lety vyvíjet Toyota a profesor plánuje navázat spolupráci s Japonci, aby si mohl ověřit, zda tato metoda může pomoci zmírnit zácpy na cestách.
Neříkáme, že to nemůže být cesta, udržování stabilnější vzdálenosti vzdálenosti mezi vozidly s pomocí softwaru by dopravu jistě mohlo zefektivnit. Nejsme si ale jisti, jestli to není drbání se pravou rukou na levém uchu. Metodu navrhovanou vědci z Cambridge lze snadno obejít, o plynulost dopravy se může snadno postarat každý z nás - stačí se více koukat kolem sebe, více přemýšlet a vystříhat se zbrklých akcí či zmatených reakcí. Kouzlo plynulé dopravy je mj. v předvídavosti, kterou počítače nikdy mít nebudou. Tu ale jako by někteří řidiči před vyjetím na silnice zapomněli doma..
V extrémních případech nabírají zácpy na silnicích i takovýchto podob. Nezřídka za ně přitom nemůže nic než chování samotných řidičů v kombinaci s hustým - ne však neřešitelně hustým - provozem
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- Číňané po dlouhá léta od VW „opisovali“, nově mu mají pomoci znovu vyrábět lidové vozy
před 2 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 19:07 - řidičBOB
- Pneu koutek 04.18. 18:43 - Snowman000
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB