Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdy letos přezout na zimní pneu? Nenechte se zmást klamnými signály
30.10.2019 | Petr Prokopec
I když prodejci pneu by byli nejraději, kdybyste přezuli už v srpnu a počasí předchozích dnů mohlo motivovat k témuž, faktem je, že ten správný čas pro většinu z nás ještě nenastal.
V posledních týdnech jsme se několikrát věnovali zimním pneumatikám, respektive výměně těch letních za zimní, když jsme vám přiblížili výsledky německých i českých testů. 1. listopad je již za humny, což dle §40a zákona 361/2000 Sb. znamená, že řidiči mají povinnost použít právě zimní pneumatiky. Nicméně legislativa není až tak striktní, jak by se na první pohled mohlo zdát, neboť zákonodárci kupodivu v tomto případě měli všech pět pohromadě a pamatovali i na výkyvy počasí.
Co přesně to tedy znamená? Především tolik, že zimní pneumatiky musíte mít na svém voze nasazeny v případě, kdy je na silnici souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námraza. Případně ve chvílích, kdy lze vzhledem k povětrnostním podmínkám něco takového předpokládat. Tyto body jsou velmi důležité, neboť pokud do dané rovnice zařadíme i aktuální meteorologickou předpověď, můžete návštěvu pneuservisu ještě na dlouho odložit a vyhnout se zbytečným problémům.
Český hydrometeorologický ústav totiž předpokládá, že ačkoli dnes, zítra a částečně ještě v pátek bude opravdu a zima, v dalších dnech máme očekávat stabilně přes 10 stupňů - již v sobotu má být 14 stupňů. A i první listopadové týdny má být relativně teplo, pod oněch 10 stupňů teplota klesne spíše zřídka.
Zimní pneumatiky jsou ovšem koncipovány tak, aby dobře fungovaly při teplotách do 7 stupňů Celsia a i za nich fungují hůře než letní, pakliže nesněží. Kdysi jsme vám ukazovali test, který dokládal, že na suchu a mokru fungují letní lépe za jakékoli teploty, tedy i pod nulou. Řeči o průměrné denní teplotě nižší než 8 stupňů coby vhodných podmínkách pro přezutí jsou jen ničím nepodloženým mýtem - zimní pneu jsou lepší jen na sněhu a ledu, musely by panovat teploty v řádu desítek stupňů pod nulou, aby byly lepší i na suchu. Nakonec, před brzkým přezouváním nedávno varovalo i BMW - na suché i mokré silnici jsou letní pneumatiky lepší bez ohledu na teplotu.
Ani mírnější zimní počasí ovšem v dohledné době nelze očekávat, a tak s použitím zimního obutí lze počítat jak s vyšší spotřebou, tak především s horšími jízdními vlastnostmi - například brzdná dráha se prodlužuje až o desítky procent, jak znovu ukázalo zmíněné srovnání BMW. A v neposlední řadě budou „zimáky” trpět také větším opotřebením a můžete si je při vyšším nájezdu snadno zničit dříve, než je poprvé budete skutečně potřebovat. Přezutí z letních pneumatik v tuto chvíli nedává velký smysl, pokud nemíříte do hor, nebo tam nežijete.
Tímto vás rozhodně nechceme vyzývat k tomu, abyste na zimní pneumatiky zcela zanevřeli, o jejich přínosu za adekvátních podmínek nemá smysl diskutovat, nakonec i to výše zmíněné srovnání jasně ukázalo. Jen je zkrátka třeba používat hlavu více než kdy jindy a sledovat předpověď počasí. Že bude listopad, neznamená fakticky nic - může být a podle všeho bude tepleji než v posledních říjnových dnech.
Vyjma horských oblastí tedy návštěvu pneuservisu skutečně ještě odložte, a pokud ji máte již za sebou, možná popřemýšlejte, zda na zimních opravdu setrvat. Zvláště pokud máte velký nájezd a používáte dvě sady kol, jejichž výměna je jednoduchá a levná. Mít na zimní přezuto moc brzy není nic chytrého nebo opatrného - i špičkové zimní pneu v teple obvykle fungují hůře než mizerné letní...



Zimní pneumatiky jsou koncipované tak, aby to nejlepší odváděly při teplotách maximálně do 7 stupňů Celsia. V první listopadových týdnech lze ale čekat naprůměrně teplé počasí. Pokud tedy nebydlíte na horách či v oblasti, kde je zimní obutí vyžadováno dopravními značkami, s přezouváním ještě vydržte
Foto: ADAC
Bleskovky
- Kamion plný aut dostal smyk na dálnici, po proražení svodidel se zasekl na hraně srázu
před 6 hodinami - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
včera - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 16:09 - vonkreuz
- Detektory policejních radarů 15:16 - řidičBOB
- Benzínová čtyřkolka do milionu 15:10 - Stepan
- Politický koutek 15:10 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 11:47 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10:45 - Stepan
- Co právě teď posloucháte? 09:17 - vonkreuz
- Náhrada m135i 22:05 - Spectral
- Policejní kontroly a měření 19:23 - 406 Coupe
- Autoservis - průměrná cena 17:52 - Strejcs
Nejčtenější články
- Nová Toyota Supra vznikla jen díky šéfovi VW, Japonci mu za to teď otevřeně děkují
14.11.2019 - Poslední pokus Tatry zaujmout 613 mluvil jako KITT, stál jako Mercedes třídy S
15.11.2019 - Mercedes v problémech oznámil okamžité masivní propouštění, škrty přes 25 miliard
15.11.2019 - Rusové otevřeli 700km dálnici z Moskvy do Petrohradu, postavili ji z ničeho v pustině
15.11.2019 - Nejnovější Ford Mustang už není sporťák, ale elektrické SUV, plně ho odhalil únik
15.11.2019 - K mání je nejoblíbenější auto zločinců 90. let, zachovalé je dnes raritou za miliony
15.11.2019 - Nové Ferrari má asi nejkřiklavější klíč dneška, všem dává najevo, co majitel má
15.11.2019 - Jedna z prvních Toyot Supra skončila ve stromu, řidič ji zkoušel na hloupém místě
15.11.2019 - Tajfun zničil i skoro polovinu moderních supervlaků E7, účet šplhá do miliard Kč
15.11.2019 - Škoda Octavia bude nyní ve velkém chránit zemi, kterou si lidé často pletou s Českem
15.11.2019