Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kdy s autem řadit, aby mělo co nejnižší spotřebu paliva? A proč?
20.8.2018 | Mirek Mazal
I když se výrobci v posledních letech snaží dostat do aut co nejúspornější techniku, efektivita jízdy pořád záleží hlavně na tom, jak se s ní zachází. Správné řazení na tom má velký podíl.
Spousta lidí ráda říká, že je jim spotřeba paliva jejich auta ukradená, věřit to můžete jen minimu z nich. Je jasné, že pro spoustu řidičů není důležité, jestli jedou za 6, 7 nebo 8 litrů benzinu na 100 km, ale aby jim byla úplně ukradená? To by museli používat auto jen naprosto minimálně, protože pak opravdu není podstatné, jestli ujedete 100 km měsíčně se spotřebou 10 nebo 30 litrů. Jinak i relativně bohatí lidé spotřebu „řeší”, protože ani oni nechtějí vyhazovat zbytečně peníze za něco, co mohou pořídit levněji. Nakonec, přetrvávající obliba dieselových motorů v luxusních autech vyšších tříd je toho nejlepším důkazem.
Právě na jízdu s co nejnižší spotřebou nebo co nejvyšší efektivitou se zaměřil náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Tentokrát se ale nezabýval ani tak technikou, ale spotřebou závislosti na chování řidiče. Přesněji řečeno na způsob, jakým řadí rychlosti především manuální, ale klidně i automatické převodovky v manuálním módu. Pokládá si tedy základní otázku: Kdy je nejvhodnější doba k přeřazení rychlosti pro maximální snížení reálné spotřeby?
Kdykoliv vozidlo zrychluje a dojde ke změně rychlostního stupně, je důležité udržet motor v oblasti optimální účinnosti, kde agregát pracuje nejefektivněji. Tato oblast motoru je určena měrnou spotřebou paliva (též BSFC podle anglického Brake Specific Fuel Consumption). Tato veličina udává, kolik hmotnostního množství paliva je potřebného k vyprodukování jednotky mechanické práce, jinak řečeno jaká je spotřeba v určité rychlosti. Čím je měrná spotřeba nižší, tím je palivo lépe využito pro konaní mechanické práce.
Obecně řečeno je měrná spotřeba nejnižší v oblastech, kdy jsou otáčky motoru nižší a jeho zatížení (tedy to, jak moc jej vybízíte k aktivitě plynovým pedálem) vyšší. Tohle místo názorně ukazuje graf níže, na němž můžete nejefektivnější oblast fungování motoru znázorněnou červenou barvou a jde opravdu o relativně nízké otáčky s více zmáčknutým plynem. Důvodem, proč je efektivita vyšší právě zde, jsou hlavně nižší ztráty. Nižší otáčky znamenají nižší tření, vyšší zátěž zase více otevřenou klapku sání a tím i nižší pneumatické ztráty.
Aby závěry plynoucí z grafu potvrdil, Jason provedl zajímavý experiment. Vybraný úsek silnice postupně projel při rychlosti 60 mph (97 km/h) na druhý, třetí, čtvrtý a pátý převod. Zařazená dvojka znamenala nejvyšší otáčky, nejnižší zatížení motoru a spotřebu od 13,7 do 16,8 litru na 100 kilometrů. Přeřazením na pětku otáčky spadly níž, zvýšilo se zatížení a spotřeba padla od 3,1 do 6,8 litru.
Změřená čísla graf jednoznačně potvrzují i v praxi. Chcete-li tedy zrychlovat při co nejnižší spotřebě, dělejte tak na co nejvyšší stupeň s co nejvíce otevřeným plynem. Ovšem pozor na podtáčení motoru - jakmile překročíte určitou mez a dostanete se na příliš nízké otáčky, motor se naopak stane méně efektivním a vede to k jeho nadměrnému opotřebení, kterým jej můžete i zcela zničit.
Jason rozebírá tuto problematiku stručně, aby byla srozumitelná pro každého. Dopouští se tedy nutně jistých nepřesností, neboť graf měrné spotřeby paliva je pro každý motor trochu jiný a nelze tedy jednoznačně říci, jaký bod fungování motoru je obecně nejefektivnější. Zmíněné obecné závěry ale platí a pokud byste si o této problematice chtěli přečíst více, náš starší a podrobnější článek o vztahu otáček motoru a spotřeby paliva je vám stále k dispozici.
Nejúspornější je používat motor v nižších otáčkách s více zmáčknutým plynem a zároveň se s otáčkami nedostat příliš nízko
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 7 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 8 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 10 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 11 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva