Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší

Kdejaký kluk si nad postel lepil plakáty s nejlepšími sporťáky a snil o tom, že některých z nich vlastní. Časy těch aut už pominuly, kolik by ale stály dnes?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší

26.5.2018 | Mirek Mazal

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Kdejaký kluk si nad postel lepil plakáty s nejlepšími sporťáky a snil o tom, že některých z nich vlastní. Časy těch aut už pominuly, kolik by ale stály dnes?

Pokud vám v žilách od dětství koluje alespoň trocha benzinu, je dost pravděpodobné, že jste už v mládí měli své auto snů. Možná jste si jeho plakát vylepili nad postel, ještě spíše jste si jej ale ani ve chvíli, kdy jste si v osmnácti udělali řidičák, nekoupili. A nalijme si čistého vína - pokud vaším snem nebyla Škoda Rapid či cokoli podobného a máte pěticiferný měsíční příjem v korunách, nic podobného jste si s největší pravděpodobností jako nové nepořídili dodnes.

To ale neznamená, že by nás touha po těchto autech musela opustit a ještě méně to, že by ona auta našich dětských snů musela být nedostupná dodnes. Napadlo nás tak podívat se po inzerci, jak si auta, která jsme měli na plakátech na zdi či jako modely v poličkách, cenově stojí dnes. Ferrari, Lamborghini, Porsche, ale i Imprezy či Eva jsou častými stroji, o kterých lidé sní. Jiní zas obdivují BMW či americká auta. Vozů, po kterých lze z jakéhokoliv důvodu toužit, je spousta.

Dali jsme dohromady deset takových strojů (pochopitelně, každý bude milovat něco jiného, ale troufáme si odhadnout, že vám z našeho výběru alespoň jedno auto v mládí nebylo cizí) a prozkoumali jejich dnešní ceny. Nejsou to nikdy ty nejnižší nabízené, snažili jsme se najít oku lahodící kus odpovídající výhodné nabídce, protože když kupujete ojetá auta, ta nejlevnější bývají pasti a ta nejdražší mohou mít cenu přestřelenou.

Jak sami uvidíte, některé snové vozy dnes nejsou ničím nedostupným. U jiných ovšem platí, že kdybyste si na ně v 18 letech vzali úvěr a dodnes s nimi jezdili, ještě je prodáte se ziskem...

1. BMW M3 E30

Kdo by neznal první BMW M3, generaci E30, která měla pod kapotou sice čtyřválec, ale zato vynikající. Existovalo víc verzí, nejžádanější jsou Evolutiony - pozdější a silnější verze. A podle toho se ale také odvíjí ceny dostupných strojů.

Spokojí-li se člověk s „běžnou” M3 E30, za 36 tisíc Eur (925 tisíc korun) pořídí hezký kousek ve víceméně originálním stavu. Pokud budete chtít vzácnější a většinou zachovalejší Evolutiony, chce to miliony - v případě dodnes zánovních strojů klidně i čtyři. Tenhle sen si tedy lze splnit jen hodně draho, na druhou stranu - budete-li váhat, každý další den si jej splníte ještě obtížněji. M3 E30 na ceně těžko kdy klesnou...


Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 1 - Ceny deseti aut nasich snu 01Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 2 - Ceny deseti aut nasich snu 02Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 3 - Ceny deseti aut nasich snu 03

2. Dodge Viper GTS

Zatímco v případě M3 E30 je pořád z čeho vybírat, v případě tohoto amerického sporťáku je to trochu horší, Viperů GTS první generace v Evropě k mání tolik není. Kdybyste hledali RT/10, výběr je větší, jenže proč nejít rovnou k vrcholu nabídky. Ovšem, i s GTS budete muset udělat hromadu kompromisů, to auto skutečně není pro každého, ať už pro svůj trochu zvláštní vzhled nebo někdy dost divoké jízdní vlastnosti.

Pod kapotou je ale motor tak velký, že větší aby člověk pohledal - má osm litrů objemu, deset válců a ve verzi GTS výkon 450 koní. Slušné kusy jsou k dostání od 29 900 Eur (768 tisíc Kč) v červené barvě. Viper už vás tedy dnes nezruinuje, i když svou hadí kůži pořád levně nedá.

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 4 - Ceny deseti aut nasich snu 04Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 5 - Ceny deseti aut nasich snu 05Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 6 - Ceny deseti aut nasich snu 06

3. Ferrari 308 Quattrovalvole

Pokud jste jako malí hltali seriál o detektivu Magnumovi, někde na vašem seznamu aut snů dost pravděpodobně je Ferrari 308. Ano, není to dvanáctiválec, ale má motor uprostřed a bonusem může být vzhledová podobnost úžasnému 288 GTO.

V nabídce je jich dost a ideálem je vlastnit Quattrovalvole, která má čtyři ventily na válec a 240 koní. Hezkých kousků opravdu není málo, ale je potřeba si připravit minimálně 63 tisíc Eur (1,6 milionu Kč). Na Ferrari jsou to slušné peníze, ze starších modelů této značky patří 308 k těm levnějším.

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 7 - Ceny deseti aut nasich snu 07Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 8 - Ceny deseti aut nasich snu 08Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 9 - Ceny deseti aut nasich snu 09

4. Honda NSX

Japonci chtěli postavit auto, které by bylo lepší než Ferrari. On to také nebyl v první půlce 90. let zas tak velký problém, protože Ferrari tehdy prodávalo model 348, který se tak úplně nepovedl. Naopak stroj Hondy s vidlicovým šestiválcem uprostřed, který nabízel ve třílitrové verzi 274 koní, ve 3,2litrové 294 koní, a to samozřejmě bez přeplňování, se povedl více než dost.

Dnes je to velmi ceněný sporťák, v Evropě (alespoň finančně) ještě víc než jinde. Na hezké kousky to tedy bude chtít dobrých 49 tisíc Eur (1,3 milionu Kč) a moc jich k mání není. S poklesem ceny ovšem do budoucna nelze příliš počítat, právě naopak.

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 10 - Ceny deseti aut nasich snu 10Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 11 - Ceny deseti aut nasich snu 11Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 12 - Ceny deseti aut nasich snu 12

5. Chevrolet Corvette C5 Z06

Jste-li fanouškem Corvette, jistě nemusíme připomínat zakulacenou verzi C5, která měla jako poslední generace vyklápěcí světla. I tahle generace se vyráběla ve verzi Z06, jenže dnes jich je jako šafránu - zatímco mezi inzeráty na prodej „normální” Corvette C5 se můžete skoro přehrabovat, u verze Z06 skýtá inzerce výrazně menší výběr.

Možnosti tedy nejsou velké, ale i tak se dají kusy od 26 500 Eur (681 tisíc Kč) schválit, s přivřenýma očima. Pokud jste čekali trochu nižší ceny, nejste sami, taková je ale zkrátka realita.

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 13 - Ceny deseti aut nasich snu 13Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 14 - Ceny deseti aut nasich snu 14Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 15 - Ceny deseti aut nasich snu 15

6. Lamborghini Diablo

Bavíme-li se o autech snů našeho mládí, nemůžeme vynechat ikonu italských supersportů 90. let, Lamborghini Diablo. Občas se na prodej objeví supervzácná Jota či původní kousek před veškerými facelifty s nájezdem dvou měsíců běžného provozu, ale ty bývají dost drahé.

I v běžné nabídce se ale dá najít krásný kousek. Jen je potřeba si připravit dobrých 110 tisíc Eur (2,8 milionu Kč). Lambo asi „levná sranda” nebude nikdy, bohužel.

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 16 - Ceny deseti aut nasich snu 16Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 17 - Ceny deseti aut nasich snu 17Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 18 - Ceny deseti aut nasich snu 18

7. Lancia Delta HF Integrale

I když má tohle auto na křížku už spoustu let, nabídka Delty Integrale, ikony rallye přelomu 80. a 90. let, která ale byla tak trochu z nouze ctností, je stále dost široká.

Pokud je vaší touhou verze Evolution, ideálně bílá s polepy Martini Racing, chce si to připravit 42 tisíc Eur (1,1 milionu Kč) na pěkný kus. Ani v tomto případě tedy žádná láce.

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 19 - Ceny deseti aut nasich snu 19Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 20 - Ceny deseti aut nasich snu 20Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 21 - Ceny deseti aut nasich snu 21

8. Mitsubishi Lancer Evolution VII

Jste-li fanoušky rallye, tak nejenže vám netřeba připomínat výše zmíněnou Deltu Integrale, ale jistě ani Lancer Evolution. Tenhle stroj se zrodil na erzetách světových soutěží, jeho rallye-verze jezdila třídu WRC, královskou disciplínu. Je to první Lancer Evo s modernějším designem, je oproti Evu VI těžší, ale také má lepší samosvory a poprvé tu je aktivní středový diferenciál. A třeba řízení je hodně divoké. Dvoulitr pod kapotou má 280 koní a 385 Nm a jak je u Eva zvykem, je spřažen s pětikvaltem.

Sedmá generace, vyráběná mezi roky 2001 a 2003, se dělala i s automatickou převodovkou a byla nazvaná GT-A. Údajně se měla řídící elektronika převodovky od řidiče učit a umět řadit tak, jak by to dělal on sám. Poznáte ji podle čiré optiky zadních světel, standardní Evo VII má červené krycí plasty. A také podle toho, že v inzerátech většinou nebývá fotka interiéru, protože kdo by chtěl Evo s automatem, že. Dají se najít i neupravované verze, třebaže jich je málo. Na verzi s volantem vlevo a manuálem bude stačit 21 tisíc Eur (542 tisíc korun), což nezní nezajímavě.

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 22 - Ceny deseti aut nasich snu 22Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 23 - Ceny deseti aut nasich snu 23Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 24 - Ceny deseti aut nasich snu 24

9. Porsche 911 993 Turbo

Generaci 993 mnozí fanoušci Porsche považují za poslední pravověrnou devětsetjedenáctku, protože má jako poslední vzduchem chlazené motory a designem se drží např. kulatých světel vpředu a červeného pásu přes celou záď. Zároveň je ale dost nová na to, aby se dala považovat za relativně moderní auto. Turbo-verze tohoto stroje je ovšem první, která má standardně pohon všech kol.

V základní verzi vymáčkla dvě turbodmychadla z 3,6 litru objemu tohoto stroje 408 koní, ve verzi S to bylo 450 koní. Samozřejmě, že je žádoucí jezdit ve vrcholové verzi S, ale těch údajně nevznikly ani dvě stovky, takže si dovedete představit, kam se šplhají jejich ceny. I „standardní” 993 Turbo ale patří k velmi ceněným autům a hezké kousky je potřeba si připravit miliony. Trochu ušetřit lze volbou otevřené verze, v takovém případě na slušný kus stačí asi 80 tisíc Eur (2 miliony Kč).

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 25 - Ceny deseti aut nasich snu 25Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 26 - Ceny deseti aut nasich snu 26Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 27 - Ceny deseti aut nasich snu 27

10. Subaru Impreza WRX STI

Byl-li vaším idolem Petter Solberg nebo Richard Burns, s Deltou Integrale ani Lancerem Evo se nejspíš nespokojíte. Chce to něco, co je modré, má to zlatá kola a zvenčí to v pohybu vidíte vždycky jen chvilku - Impreza WRX STI. Plochý motor znamená nižší těžiště než u Eva a Symmetrical AWD funguje dobře v každém Subaru. V poslední dvoulitrové variantě, zhruba odpovídající Evu VII a VIII, navíc má 265 koní z přeplňovaného dvoulitru, adekvátní počet.

Samozřejmě by bylo ideální pořídit speciálku WR1 nebo 22B, ale WR1 měla volant vpravo a 22B je buď neuvěřitelně drahá, když už je nějaká k mání, nebo to není originální 22B. V prvním desetiletí 21. století pak dost záleží na osobních preferencích, jestli se vám líbí „Scooby” s kulatými světly, nebo jestli potřebujete verzi po faceliftu v roce 2004. Do 9 tisíc Eur (232 tisíc korun) se při troše štěstí vejdete - levněji žádné jiné auto z tohoto seznamu nepořídíte...

Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 28 - Ceny deseti aut nasich snu 28Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 29 - Ceny deseti aut nasich snu 29Kolik dnes stojí auta snů našeho mládí? Některá si už můžete dovolit, jiná jsou ještě dražší - 30 - Ceny deseti aut nasich snu 30

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.