Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kolik stojí roční provoz moderního Ferrari jako auta pro každý den?
16.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Asi každému je jasné, že denodenní provoz supersportu není levná věc. Přesto může překvapit, o jak velké peníze se jedná i u ojetého kousku.
Kolik stojí provoz běžného auta, každý motorista alespoň zhruba ví. Jenže když přijde na zajímavější kousky, luxusní limuzíny, sporťáky či dokonce supersporty, na světě je víc otázek než odpovědí. V poslední době se přece jen něco z různých zdrojů dozvídáme. Měli jsme tu informace o tom, kolik stojí necelý rok provozu ojetého Astonu Martin V8 Vantage v USA a později také, co očekávat, když levně koupíte už dost jeté BMW M3 E36.
Nyní se můžeme podívat do jiných sfér, mezi automobilovou smetánku. Řeč bude o Ferrari FF, moderním supersportu či spíše superturismu, se kterým denně jezdí Tim Burton, veřejně vystupující spíše jako Shmee150. Na rozdíl od obou předchozích videí, Tim dává k dobru jen část přesných údajů a ve zbytku hovoří obecněji, ale s o to širším dopadem.
I v případě supersportů pochopitelně platí, že každého člověka bude auto stát trochu jiné peníze. Každý zvolí jiné financování, bude mít jinak vysoké pojistné, jiné náklady na parkování auta a bude vůz používat jiným způsobem na jiném místě světa. Toto připouští i sám Tim na videu, zajímají-li ale jeho konkrétní náklady na používání Ferrari FF jako běžného auta, se kterým jezdíte za prací, na nákupy i na výlety, dává poměrně jasnou odpověď.
Sám vůz zhruba před rokem koupil docela dobře - tehdy tři roky staré Ferrari FF, které jako nové stálo včetně příplatků okolo 370 tisíc liber (cca 11,7 milionu Kč), pořídil za 150 tisíc liber (cca 4,7 milionu Kč) a vyhnul se tak nejdramatičtějšímu poklesu hodnoty. Konstatuje, že cena už teď klesá pochopitelně méně a protože si jej koupil prostřednictvím financování, kterému my říkáme leasing a jako první splátku dal na stůl 50 tisíc liber (necelých 1,6 milionu Kč), vyjadřuje potěšením nad tím, že až auto po letech prodá (je s ním spokojen, takže to hned tak nebude), bude to přibližně za tuto cifru. Takže co do poklesu hodnoty počítá s tím, co platí nyní každý měsíc - něco přes 1 tisíc liber, asi 32 000 Kč. To tedy můžeme počítat jako amortizaci, asi 384 tisíc Kč za rok.
Co z tohoto auta ještě zajímavější koupi, je sedmiletý servisní balíček - v podstatě znamená, že 7 let se o servis tohoto auta stará Ferrari a majitel nemusí za údržbu platit. Pořídil ho první majitel, takže Tima nestojí nic. A protože kupoval tohle ojeté auto u dealera Ferrari, má i dvouletou záruku na poruchy, z nichž jednu čerstvou vidíme na videu - asi porouchaný senzor tlaku v pneumatice. Servisní balíček tedy neobsahuje pneumatiky a brzdy; gumy na FF stojí 1 000 liber (cca 31 200 Kč) za sadu a vydrží prý okolo 16 tisíc kilometrů, brzdy Tim zatím neměnil.
U jednoho ze svých předchozích aut, McLarenu MP4-12C, servisní balíček neměl. Velký roční servis přišel na zhruba 1 500 liber (cca 46 800 Kč), malý roční servis na 1 000 liber (cca 31 200 Kč). Pokud by na něj chtěl záruku od třetí strany, platil by za ni prý cca 3 000 liber (cca 93 600 Kč) ročně.
Dalším velkým nákladem je pojištění, které je pochopitelně závislé na historii pojistníka - padesátník, který jezdí léta bez nehod a žije na vsi, bude mít pojistné mnohem nižší než mladý člověk, který u pojišťovny nemá žádný bonus, protože ještě žádné auto neměl, a žije v centru velkého města. U Ferrari FF může pojistné v Británii podle Tima Burtona být od jednoho tisíce liber pro „dokonalého pojistníka”, obvyklejší ale bude sazba mezi 5 až 10 tisíci librami ročně. Taková je i sazba Tima B. a průběžně se mění, počítejme 7 500 liber ročně, tedy asi 237 tisíc Kč.
Nikdo nechce parkovat supersport na ulici, takže je potřeba řešit i parkování. Máte-li vlastní garáž na dvorku nebo můžete-li si ji tam postavit, není problém. Ale pokud bydlíte ve městě a chcete si pronajmout garáž nebo garážové stání, je potřeba počítat s desetitisíci korun ročně i u nás. Tim platí 1 500 liber, tedy něco přes 47 tisíc Kč za rok.
Spotřeba italského dvanáctiválce také není z nejnižších, ve městě prý 90litrovou nádrž vyjede během 160 km, dlouhodobý průměr je ale okolo 21 litrů na sto. A auto ujede něco přes 19 tisíc km ročně. To je necelých 4 000 litrů benzinu za rok - v Británii aktuálně vyjde benzin asi na 35 Kč za litr, takže jsme na 140 tisících Kč ročně.
Mimochodem, výše zmíněný samozřejmý pokles hodnoty u supersportů zas tak samozřejmý není. FF je trochu unikátní příklad, protože to je Ferrari pro lidi, kteří s ním chtějí jezdit každý den, a pokles hodnoty je tu obvyklejší, není to žádný sběratelský kousek. Spousta aut, jako např. McLareny nebo speciální Porsche, pokles hodnoty sotva kdy poznají a za dva roky je prodáte klidně za stejnou cenu, za jakou jste je koupili. A někdy i dráž. Ale tento případ to vážně není.
Pokud dáme Timovy roční náklady na hromadu, máme tu 384 tisíc Kč za leasingové platby, které lze považovat i za blízké aktuální amortizaci. Není tu žádný servis, protože je předplacený předchozím majitelem (jinak by aktuální cena téhož byla okolo 93 tisíc Kč, ale nepočítejme ji, když už jsme takto konkrétní). Stejné je to s opravami, ty zatím kryje záruka a u většiny novějších, i ojetých aut bude (Porsche a další značky mají podobné programy pro druhé majitele). Z provozních nákladů jsou tu tedy jen pneumatiky za 31 tisíc a benzin za 140 tisíc korun. Pak je tu pojištění za 237 tisíc, parkování za 47 tisíc a to je z podstatných věcí vše.
Celkem tedy vychází provoz stále zánovního, ale ne úplně nového Ferrari FF provozovaného denně s celkovým nájezdem do 20 tisíc km ročně asi na 840 tisíc Kč. Se servisem by to nebylo daleko od 1 milionu Kč. Levné to tedy v žádném případě není, to se jistě dalo očekávat, je ale zajímavé vidět, o jak velké peníze se jedná - pokud byste vydělávali 70 tisíc Kč čistého měsíčně, a to už chce hodně dobrou práci, budete mít jen na provoz Ferrari FF a už nic jiného. A to budete muset koupit tři roky starou ojetinu s předplaceným servisem - pokud sáhnete po novém kusu, budete mít na krku 2,3 milionu Kč za rok jen v poklesu hodnoty. To je skoro 200 tisíc měsíčně bez čehokoli dalšího - nové Ferrari je opravdu věc jen pro velmi bohaté lidi.
Mimochodem, všimněte si, že Tim Burton u svého auta nevypnul systém start-stop. Byla by to ta první věc, kterou bychom udělali po každém nastartování, zejména u vlastního auta. Startování V12 se sice hezky poslouchá, ale volili bychom spíš menší opotřebovávání a start-stop rychle vypnuli, i když věříme, že zrovna u motoru V12 bude už jen běh motoru na volnoběh spotřebu ve městě snižovat dosti citelně...
Tim Burton své FF opravdu používá každý den, klidně i při nákupech nábytku. A je to jedno z jeho mnoha aut, takže z posledních peněz si Ferrari na denní ježdění opravdu nepořídil...
Tim hovoří o nákladech na provoz svého Ferrari FF zpoza jeho volantu
Zdroj: Shmee150@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 9 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 10 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva