Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu

Volbou ojetiny můžete udělat obchod, jemuž se koupě nového vozu nemůže vyrovnat, bylo by ale naivní si myslet, že je to jediná správná cesta. Není.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu

11.10.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Volbou ojetiny můžete udělat obchod, jemuž se koupě nového vozu nemůže vyrovnat, bylo by ale naivní si myslet, že je to jediná správná cesta. Není.

Pokud už jste se rozžehnali se svým současným vozem a hledáte jiný, nemusíte nutně koupit úplně nový. Je dokonce pravděpodobnější, že to neuděláte, neboť trh s ojetými auty je u nás několikanásobně větší, než ten s novými. A tak vám byl pravděpodobně bližší výčet důvodů, proč dát při koupi vozu přednost ojetině.

Máte-li jasno v tom, že vaše příští auto koupíte už použité, patrně tento článek ani nečtete. Pokud ale aspoň trochu váháte, jestli je to ta správná cesta, máme pro vás i výčet hlavních důvodů, proč místo do bazaru vyrazit raději k dealerovi nových vozů. A docela chápeme, pokud vám tohle dilema nedá spát.

Dokola totiž řešíme stejné. Jsme nadšenci, takže máme vždy tendenci sáhnout raději po trochu lepším autě, i když není úplně nové, v hlavě ale přesto hlodá červíček pochybností, jestli je to ta správná cesta. Protože... to všechno, na co dnes přijde řeč. Nové auto totiž nemá výhody jen pro ekonomicky racionální jedince bez špetky zápalu pro věc, má i přednosti, které nejsou cizí ani nadšenému řidiči a milovníkovi aut. A je skutečně na každém, která z misek výhod a nevýhod té či oné cesty právě u něj převáží. Nebudeme dále filozofovat, tady jsou ony důvody.

1. Je prostě nové, jen podle vás a jen pro vás

Zní to banálně, ale skrývá se za tím více, než se na první pohled zdá. Když si koupíte nový vůz, převezmete si auto, které ještě nikdo pořádně neřídil, v němž nikdo nevezl jinou rodinu, ve kterém nikdo jiný nepil a nejedl, kterému nikdo neodřel nárazník, neokopal práh, nebláznil s ním, než ho zahřál, nevypnul ho nevychlazené, nepromeškal včasnou výměnu oleje, nenaboural s ním, nekouřil v něm...

Ano, je to do značné míry jen pocit, však moderní auta jsou stavěná na leccos a máloco z výše zmíněného jim nenávratně ublíží. Ale je to důležitý pocit a stejně jako by se leckomu zajídalo oblékat už použité spodní prádlo - třebaže vyprané - není každému příjemné sedlat už použité auto - třebaže vyčištěné.

Co je možná důležitější - nové auto je přesně takové, jaké jste ho chtěli mít. Lidé jsou v tomto ohledu nároční více i méně, ale ruku na srdce - koupili jste si už někdy ojetinu, která by byla přesně, do posledního detailu podle vašeho gusta? Vážně jste nechtěli trochu jinou barvu? Trochu jiné čalounění? Trochu lepší audio? Nemít střešní okno? 17" kola místo „osmnáctek”? Nebo třeba jen neadaptivní tempomat?

Je to spousta drobností, také ony ale dohromady dělají ten správný dojem. S tím i s výše zmíněným pak souvisí i pocit jakési sounáležitosti, blízkosti pramenící z toho, že auto je prostě takové právě pro vás. Protože jen vy byste koupili žlutou karoserii, černé čalounění interiéru a bílá kola. Protože to tak máte rádi a jen tak budete vůz svým způsobem milovat.


Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 1 - Skoda Octavia RS 245 test preview 01Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 2 - Skoda Octavia RS 245 test preview 04
Nové auto je... nové auto

2. Image

Můžete koupit ojetinu se Spritem v držáku na nápoje a říkat si, že image je na nic. Ale těžko to změní fakt, že pokud sáhnete po čemkoli jiném než rok dva starém autě, které není cosi jako obdivované Ferrari, znalé okolí hned pozná, že jste si pořídili ojetý vůz, který není nejžhavější novinkou. A také stál klidně i méně než polovinu jeho původní ceny.

Nic proti tomu, můžete to považovat za výhodu a znak chytrého přístupu věci, faktem ale zůstává, že s novým autem budete obvykle požívat většího respektu okolí. A je celkem jedno, jestli se jedná o Škodu nebo BMW, nové auto je prostě nové auto. Je to vyšší úroveň stejné hry a podobně, jako někdo kouká skrz prsty na lidi nakupující oblečení v second handu, koukají někteří skrz prsty na lidi nakupující v autobazarech.

Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 3 - Skoda Karoq oficialni prvni 19aKoupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 4 - Audi RS4 Avant 2018 nove prvni 04
Nový model či nejnovější provedení toho kterého vozu je pro vaši image vždy plus

3. Záruka a vyzpytatelnost provozních nákladů

Snad největší faktickou výhodou nového auta je, že je kryto tovární zárukou. Někdy jen zákonnou, někdy standardně i více než to, někdy ji lze prodloužit za příplatek. A řekli bychom, že zrovna tahle věc je k nezaplacení.

U nového auta je jednak méně pravděpodobné, že se mu nějaký technický problém vůbec přihodí. A když už k této nemilé události dojde, máte ve většině případů jistotu, že vás její řešení nebude stát ani korunu. Prostě jezdíte, praví některé reklamy a zase tak nelžou. Když si nové auto pořídíte, víte, že vás bude stát kupní cenu resp. dobře odhadnutelnou ztrátu hodnoty, předpokládatelné náklady na palivo, pojištění a servisní prohlídky a dál nic. Ojetina, sebelepší a sebeprověřenější, podobnou jistotu obvykle nedává, nejde-li znovu o zánovní vůz ještě v záruce. První kilometr po koupi se autu může stát skoro cokoli a oprava některých potíží dnes může být velmi drahá.

Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 5 - Proc dochlazovat turbo dalsi 06Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 6 - Proc dochlazovat turbo dalsi 07
Auta se stále porouchávají. Pokud jsou kryta zárukou, nemusí vás to až tak trápit

4. Moderní bezpečnostní a komfortní systémy

Ano, jsou to věci, které někdy bývají pro zlost, jako třeba nevypínatelné ESP. Jenže pořád existuje dost nových aut, které třeba tuhle „vymoženost” nemají a z dalších systémů si do nich pořídíte jen to, co přesně chcete. A to nutně špatné být nemusí.

ESP, ABS a hromada airbagů jsou dnes standardem, stejně jako relativní ohleduplnost k chodcům či strukturální pevnost. V novém moderním autě - a to zase tak nepřeháníme - je docela těžké se zabít, to už chce opravdu velmi nepříznivou shodu okolností. A k oněm standardním systémům můžete přidat i spoustu jiných, které před pár léty nabízely jen stroje jako Mercedes třídy S. I v Octavii dnes můžete mít adaptivní tempomat s aktivním udržováním jízdy v pruhu, sledování mrtvého úhlu a spoustu dalších věcí, které vám jízdu usnadní a „všimnou si” i nebezpečí, jež nevnímáte. A když s nimi budete správně zacházet, stanou se dobrými sluhy.

Můžete tohle všechno šmahem škrtnout a říci, že to nepotřebujete a odřídíte si vše sami. Navíc si auto přece nekupujete proto, abyste bourali. Budiž, ale zvažte i další moderní vymoženosti - je něco špatného na velké vestavěné navigaci s Google Earth? Palubním Wi-Fi pro připojení tabletu vašeho děcka? Možnosti spojit auto s mobilní aplikací a vidět na dálku, zda jste nezapomněli zamknout či zavřít okna, moci ho nastartovat a vytopit, zobrazit si jeho přesnou polohu? Nebo mít světla, která dokáží nasvítit co nejvíce jen tu část silnice, kde zrovna nikdo nejede, sáhnout po ventilovaných sedadlech i u vozů docela běžných značek, koupit si bezdrátové vyhřívání předního skla, mít digitální přístrojovku klidně ve VW Polo, otevírat kufr i s plnýma rukama, nemuset parkovat, vidět dozadu před parkovací kameru... a asi milion dalších plodů racionální evoluce, které se dostávají do aut stále nižších tříd?

Berte to jak chcete, ale jinak dodnes automobilově excelentní BMW řady 3 E46 se svou komfortní výbavou dnes zdaleka nevyrovná ani Škodě Octavia. Ani zdaleka. Však v onom právem uctívaném BMW jste nemohli mít ani dvouzónovou klimatizaci...

Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 7 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 076Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 8 - Skoda Octavia 2017 facelift test prvni 089
Nová auta nabízí z hlediska bezpečnosti i komfortu spoustu pěkných věcí, které ještě nedávno nebyly v autech vůbec. A pokud ano, tak jen v nesrovnatelně dražších

5. Rychlost

Novější auta nutně nemusí být lépe ovladatelná či jinak řidičsky záživnější, ale jednu věc jim až na drobné výjimky musíte přiznat vždy - jsou rychlejší. Psali jsme o tom mnohokrát, ale zejména v poslední dekádě došlo s rozmachem moderních turbomotorů k až k extrémnímu zrychlení zejména obyčejných aut.

Kupte si (dnes už bohužel nevyráběnou) Fabii 1,2 TSI a už s ní budete mít auto rychlejší, než většina lidí kdy upotřebí. Sáhněte po Octavii 1,4 TSI a máte auto daleko rychlejší než někdejší dvoulitry. Kupte si verzi 1,8 TSI a už máte opravdu rychlý vůz a sáhnete-li po RS s 2,0 TSI, ukážete záda i pár let starým třílitrům. A to jsme pořád u Škody, dynamické nicce. Onen 2,0 TSI dnes může mít přes 300 koní v Golfu, 2,5 TSI rovných 400 koní v RS3 a s 2,9 V6 TSI o 450 koních v RS5 rozdrtíte iluze nejednoho majitele staršího supersportu. A to jsme stále nízko. Jsou tu i přeplňované supersporty jako McLaren 720S, kterému dnes nestačí skoro nic. Ale zpátky na zem.

Ani u nejběžnějších aut navíc nejde jen o výkon, je tu i značná elektronizace jeho přenosu a řízení podvozku. Můžete si vypnout na autě co chcete jak chcete, ale taková Octavia neustále pracuje s brzdami, aby vám pomohla s co nejrychlejším průjezdem zatáčky. A má-li třeba adaptivní řízení, dělá to tím spíš.

Výsledek se vám nemusí líbit z hlediska toho, jak auto působí, faktem ale je, že je velmi rychlý. Zkušenější kolega říká, že uvažuje o srovnávacím testu Octavie RS 230 a 10 let starého Porsche 911 Carrera S. A není si vůbec jistý, jak to dynamicky dopadne, alespoň na pomalejší trati, kde Porsche neprodá svou mimořádnost v rychlostech přes 200 km/h. A to je sporťák par excellence, s motorem 3,8 V8 a více jak 350 koňmi na zadní ose a zpřevodováním z říše dokonalosti. Přesto tu panují pochyby, jestli takové auto bude na pomalejší trati rychlé jako 230koňová turbopředokolka s převody dělanými do jisté míry na spotřebu. Takový pokrok se za 10 let odehrál a užívat si ho můžete jen s novým autem. Protože kráčí velmi rychle dál...

Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 9 - Skoda Octavia RS 245 test preview 06Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 10 - Skoda Octavia RS 245 test preview Perex
Moderní turbomotory dolují i z docela obyčejných aut dynamiku, která byla před pár léty vyhrazena vozům docela jiných tříd a cenových sfér

6. Menší náročnost na řízení

Toto částečně souvisí s bodem předchozím, ale jen částečně. Tak, jako moderní auta rychlosti více nabízejí, činí ji i dostupnější. Je zkrátka mnohem jednodušší vymáčknout plný potenciál z Golfu VII GTI než z pár let starého Méganu RS. A to jsou skoro současníci, ve srovnání třeba s oním Porsche je tu ještě větší propast. Nové auto nebude tak zábavné řídit, ale jdete-li na to zdravým rozumem, více rychlosti vám odevzdá s menším úsilím. A to také něco znamená.

Nejde tu ovšem jen o rychlost, proto také ta „nesouvislost” s bodem výše. Nové auto bude snazší řídit i pomalu, kvůli všem moderním vymoženostem od elektrického posilovače řízení až po zmiňované asistenční systémy. Jedete-li s novým vozem 90 po okresce nebo 130 po dálnici, nemusíte dělat skoro nic a přesto auto pojede právě tam, kam chcete. I na tomto poli je pokrok ohromný a už takových pět let je něco jako věčnost. A dá se očekávat, že za dalších pět let to bude zase jinak...

Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 11 - Audi AI Traffic Jam Pilot 2017 nova sada 21Koupit nový vůz nebo ojetinu? Toto jsou důvody, proč dát přednost novému autu - 12 - Audi AI Traffic Jam Pilot 2017 nova sada 26
Moderní auta se řídí snáze, vyžaduje to méně úsilí, ať už jedete rychle nebo pomalu. A některá už nemusíte řídit skoro vlbec

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.