Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Krádeží aut prudce přibývá, oproti loňsku i o třetinu. Jak je možné, že zrovna teď?
30.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Krádeže aut se v posledních dekádách stávaly stále méně častými, hlavně kvůli zlepšujícímu se zabezpečení nových aut. Trend se ale nyní otočil, velmi výrazně.
V poslední době se hned z několika míst světa dozvídáme o růstu počtu ukradených aut, který přichází po létech postupného poklesu. A nejnovější čísla z Velké Británie hovoří o tomtéž. V této zemi bylo ještě v roce 2002 ukradeno přes 300 tisíc automobilů, předloni to bylo „jen” 65 783 vozů. To je pozoruhodný pokles, pokud by jej ovšem nenásledoval podobně pozoruhodný růst.
Loni totiž bylo na britských ostrovech odcizeno 85 688 vozů, skoro o třetinu více. A tento trend pokračuje podle statistik i v letošním roce - za první dva kvartály eviduje policie nárůst jak krádeží aut (+29 %), tak počet vloupání do nich (+ 8%). A je třeba se ptát, proč se něco takového děje.
Jak jsme již zmínili, tento zvrat přichází po dlouhém období poklesu, ještě zkraje roku 2016 byl počet krádeží i vykradení aut na historickém minimu, pokud jde o „paměť” tamních statistik. Teď ale ale nabral přesně opačný vývoj. John Flatley z britského Národního statistického úřadu (Office for National Statistics, ONS) uvádí, že onen pětinový vzestup je „největším ročním nárůstem trestných činů zaznamenaných policií za posledních deset let”, žádné jiné kriminality v Británii takto rychle nepřibývá.
Pokles je přitom na první pohled to jediné, co by dávalo smysl - však si vzpomeňte, jak vypadalo zabezpečení aut před 20 či 30 léty a jak vypadá dnes. Něco jako spojení pár kabelů po překonání zámku dveří ocelovým měřítkem je dnes u naprosté většiny aut nemyslitelné. Jak je tedy možné, že ukradených aut najednou tak rychle přibývá?
Policie pochopitelně říká, že za to může málo policistů, to bychom ale zrovna ve Velké Británii příliš vážně nebrali. Čím je daný nárůst krádeží způsoben, bezpečně nevíme, hlavní podezřelý je ale veskrze obvyklý - rozmach systémů bezklíčového přístupu. Ty jsou sice uživatelsky velmi pohodlné, ale také představují velmi snadnou cestu, jak se zloděj může do auta vloupat či jej rovnou ukrást.
Princip spočívá v tom, že zařízení za pár korun zesílí vyhledávací signál, kterým auto hledá klíč, a tak je klíč nalezen i na vzdálenost v řádu stovek metrů. Auto si prostě myslí, že klíč je v blízkosti, a tak se odemkne a umožní nastartování, i když za volant naskočil zloděj a nikoliv majitel s klíčem v kapse. Způsob je to rychlý, nenápadný a velmi efektivní, jak se přesvědčil i úřad, který ho zkoumal. Zloděj nepotřebuje vůbec nic dalšího, žádnou novou řídící jednotku, u auta či v něm nestráví víc než pár sekund a pokud se v odrbané mikině takto nesnaží dostat do Rolls-Roycu, nevzbudí ani podezření okolí.
Je to totiž u zároveň i způsob téměř nezjistitelný, pokud přímo na bezpečnostní kameře není zloděj vidět s malou krabičkou v ruce.. Auto prostě zmizí bez známek násilného vniknutí. K domněnce o tom, že za růstem počtu krádeží nejen v Británii stojí právě bezklíčový vstup, nakonec nasvědčuje i fakt, že tato země je prolezlá bezpečnostními kamerami. Když ale někdo přijde k autu, vezme za kliku, nasedne, nastartuje a odjede, těžko kohokoli napadne, že jde o krádež.
Snažíme se zjistit, zda policie eviduje, kolik z ukradených aut bylo vybaveno systémem bezklíčového přístupu, což by naši domněnku potvrdilo. Nedovedeme si ale představit, že by důvodem mohlo být cokoli jiného. Je to jistý zvrat ve vývoji zabezpečení aut - to bylo stále lepší a lepší a najednou existuje způsob, jak vůz nenápadně ukrást s relativně velmi malou investicí do techniky. Auty s „keyless” systémy přibývá, systémy na jejich přelstění dnes koupíte na internetu - rozmach těchto krádeží dává smysl.
I česká policie se o tomto způsobu krádeží zmiňuje jako o rozšířeném, takže i u nás má smysl obezřetnost. Jediné účinné řešení je ovšem bezklíčový vstup nemít nebo zejména doma zavírat klíče od auta do něčeho, jako je hrnec, alobal a podobné věci, které zlodějům nedovolí jeho signál „dotáhnout” až k vašemu vozu. A nebo vsadit i na jiné způsoby zabezpečení - alarm oddělený od standardního zamykání a odemykání vozu, mechanické zabezpečení, cokoli na ten způsob - i o možnostech prevence jsme nedávno psali...
Moderní auta jsou dnes vůči snahám zlodějům odolná paradoxně méně než kdy dříve. Za bujícími krádežemi stojí nejspíše „tradiční” zesilování signálu bezklíčového vstupu a startu a znalost fungování palubního systému vozu
Takto většina aut (zde Tesla Model S) obvykle končí - rozebrané na náhradní díly, odvážené bůhvíkam
Jak se takovému riziku jednoduše bránit, ukazují naši němečtí kolegové. Klíč doma uložený v kovovém hrnci, alobalu či čemkoli podobném bude pro zloděje nedostupný
Zdroje: Autocar, ONS
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 5 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Změna jezdce: Acosta místo Millera zatím dle KTM nepřipadá v úvahu 14:27
- Jarní cena Brna otevře tuzemskou motocyklovou sezónu. 10:00
- MČR Flat Track: 20. dubna 2024 plochodrážní stadion ve Slaném včera 11:57
- Harley on Tour 2024: vyzkoušejte nové modely včera 10:45
- Pre Assen - na čele jsou Bulega, Montella a Mahendra včera 10:00
Nejnovější články
- První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před hodinou - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 3 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 4 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 5 hodinami - Kontroverzním Mercedesům-AMG s víc jak 400koňovými dvoulitry odchází motory, přesto jsou velmi drahé
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 13:04 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.18. 09:17 - Snowman000
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB