Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají?

Nabourat můžete na silnici s čímkoli, ať už jezdíte s Velorexem nebo s Bugatti. Zatímco ale „hadrák jen leští”, v případě ostatních vozů vzniknou škody, které je třeba opravit.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají?

25.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek

Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nabourat můžete na silnici s čímkoli, ať už jezdíte s Velorexem nebo s Bugatti. Zatímco ale „hadrák jen leští”, v případě ostatních vozů vzniknou škody, které je třeba opravit.

I když by si někteří přáli opak, dopravní nehody patří k ježdění autem stejně přirozeně jako tankování paliva. Všichni děláme maximum proto, abychom se jim vyhnuli a nápomocna jsou nám v tom dnes i sama auta. Přesto občas nastane sled událostí, kdy se nehoda stane nevyhnutelnou. Někdy může být prvotní příčinou jen něčí chyba, jindy třeba technický problém, v dalších vyšší moc. A nehlaste se s tím, že vy přece nebouráte - když vám pár metrů před auto spadne napříč silnicí strom, nenadělá s tím nikdo nic.

Auta zkrátka bourají, všechna. Ne všechna ale bourají ve stejné míře a je také rozličně nákladné dát je zase do pořádku. Jak moc? V tomto směru můžeme posloužit daty institutu IIHS, který podobně jako Euro NCAP vznikl kvůli zvýšení bezpečnosti provozu. Jeho působnost se ale postupně rozšířila a dnes umí poskytnout krom jiného informace o tom, jak často které vozy bourají a kolik je v jejich případě nutné zaplatit za opravy po autonehodě.

Že drahá a výkonná auta znamenají vyšší náklady na opravu, než ta menší a levná, byste uhodli, přesná čísla jsou ale zajímavá. A nejen ta týkající se průměrné ceny opravy škod z nehod, ale i to, jak často se některé vozy stávají účastníky karambolů. Je totiž pozoruhodné, že drahé, tedy luxusní či výkonné vozy kralují v obou ohledech - bourají častěji a dráže. A když se tato dají dohromady, je výsledkem jejich poněkud nelichotivá „nadvláda”.

Smutným králem této statistiky za rok 2017 je Bentley Continental GT, který zrovna loni dorazil ve své nové generaci. Stojí od asi 4,5 milionu Kč a podle IIHS v jeho případě připadá přes 7 nehod na „100 pojištěných autoroků”. To je ještě průměrné číslo, výše škod na jednu nehodu ale se 35 744 dolary (759 500 Kč) průměr sedminásobně překračuje. A tak je výsledkem průměrná škoda na jeden pojištěný vůz 2 536 dolarů (53 900 Kč) na rok. A pak se divte, že pojistit tahle auta snadno stojí šestimístnou částku každých 12 měsíců...

Bentley v tomto nelichotivém žebříčku obecně exceloval, když druhou pozici obsadil Bentley Continental Flying Spur s průměrnou škodou 2 338 dolarů (49 700 Kč) ročně a třetí skončil Continental GTC s výsledkem 1 923 dolarů (40 900 Kč) za rok. Angličany následují mimo jiné Maserati GranTurismo, skoro všechna eMková BMW či Audi RS7, u kterých jsou opravy nejen drahé, ale také tyto vozy dosti nadprůměrně často bourají. U takového BMW M4 už jde o 10 nehod na 100 pojištěných autoroků, a tak průměrná roční škoda není oproti Bentley o tolik nižší - 1 359 USD alias 27 750 Kč.

Pokud říkáte „budiž”, je třeba se podívat nejen na průměrná čísla, ale i na opačný konec spektra. Právě ten ukáže, jak dobré to také může být. Nejlepší je zde elektrický Smart ForTwo, který se jednak stává účastníkem nehod relativně velmi zřídka a ceny oprav nejsou nejvyšší. Výsledkem je škoda průměrná škoda pouze 162 dolarů (3 400 Kč) na 100 pojištěných aut ročně, což je oproti „vítězům” částka o dva řády jinde. A pokud byste v této části žebříčku čekali jen podobná neambiciózní auta, vězte, že je tu třeba i otevřený Chevrolet Corvette Z06 s průměrnou škodou na pojištěné auto jen 204 dolarů (4 300 Kč) za rok. Je ale třeba dodat, že jde spíše o výjimku.

Tato data nám dovolují udělat si obrázek hned o několika věcech. Jednak o tom, že vysoké provozní náklady v případě drahých aut nepředstavuje jen ztráta hodnoty, vysoká spotřeba paliva či drahý servis, ale i náklady na opravy následků případných nehod. Ať už půjdete cestou pojištění nebo jejich přímého řešení, bude to resp. může to velmi nákladná věc. Rozdíly mezi vozy z obou konců žebříčku jsou ohromující.

Zajímavý je také fakt, že řidiči luxusnějších a výkonnějších, zkrátka dražších aut bourají obecně častěji než ostatní. Tím trochu potvrzují obavy ostatních řidičů z nich a můžete sami v diskuzi říci, proč si myslíte, že to tak je. Láká jen výkon sešlápnout pedál plynu více, než je zdrávo? Nebo člověk sedící za volantem výjimečného vozu má pocit jisté neohroženosti? Či je snad takovým řidičům více lhostejné, že je něco bude stát oprava a zdraží jim pojistné? Kdo ví.

Podívejte se sami na kompletní podobu nejlepší a nejhorší desítky níže. My už jen dodáme, že zde pochopitelně nenajdeme všechna existující auta, neboť vytvoření statistiky vyžaduje určitý minimální počet pojištěných vozů. To se nepovede třeba u Bugatti, Ferrari a dalších značek vyrábějících velmi omezené množství aut - z podoby zbytku statistiky ale lze usuzovat, že bez podobného limitu by tu takových stojů nebylo málo...

Auta nejlevnější a nejdražší na opravu po nehodě vč. četnosti nehod


Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 1 - Auta nejdrazsi a nejlevnejsi na opravu po nehode tab01aKterá auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 2 - Auta nejdrazsi a nejlevnejsi na opravu po nehode tab02a

Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 3 - Cena oprav mimo pojisteni 02Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 4 - Cena oprav mimo pojisteni 01Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 5 - Cena oprav mimo pojisteni 03Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 6 - Cena oprav mimo pojisteni 04Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 7 - Cena oprav mimo pojisteni 05Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 8 - Cena oprav mimo pojisteni 06
Mezi Bentley Continental GT...

Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 9 - Cena oprav mimo pojisteni 08Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 10 - Cena oprav mimo pojisteni 07Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 11 - Cena oprav mimo pojisteni 09Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 12 - Cena oprav mimo pojisteni 10Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 13 - Cena oprav mimo pojisteni 11Která auta je nejdražší a nejlevnější opravit po nehodě? A která častěji bourají? - 14 - Cena oprav mimo pojisteni 12
...a Smartem ForTwo jsou v této statistice obří rozdíly. Absolutně a do značné míry i relativně

Zdroj: IIHS

Mirek Mazal

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.