Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kultovní auta do 500 tisíc Kč: Jezdit ikonou na kolech nemusí stát majlant
13.6.2019 | Petr Miler
Pět set tisíc korun není málo peněz, koupíte za ně ale jen docela obyčejné nové auto nižší střední třídy. A nebo některý z těchto neobyčejných kultovních strojů.
Chcete-li se vydat do světa starších aut a jejich nezaměnitelného kouzla, nejlepší cestou je pořídit něco relativně běžného a jednoduchého. Pokud už ale tuto fázi máte za sebou, máte i našetřené nějaké peníze a chtěli byste za ně něco zajímavějšího, je z čeho vybírat. A to i když si nemůžete dovolit do pořízení investovat miliony, na které dnes vyjde většina výjimečných aut dávné i nedávné minulosti.
Schválně píšeme do pořízení, protože auta, o kterých si přečtete níže, jsou ze 70. a 80. let minulého století a velmi pravděpodobně budou vyžadovat i další investice. Úplně pro každého tedy tyto stroje určitě nejsou, zajímavé jsou ale každopádně. Vybrali jsme auta, která jsou v jistém slova smyslu kultovní. A přesto je všechna koupíte do půl milionu korun, budete-li mít aspoň trochu štěstí. Tady jsou.
Audi 200 5T
Tohle auto je tím, které stálo na prahu moderní existence Audi a fakticky odstartovalo jeho přerod v prémiovou značku. Nikoli náhodou bylo také prvním projektem, na kterém se u této automobilky podílel Ferdinand Piëch, pozdější šéf Audi a nakonec i celého koncernu Volkswagen - strůjce dnešní image čtyř kruhů i gigantické podoby koncernu VW.
Už označení tohoto modelu říká vše důležité - 5 jako pět válců, T jako turbo. Tato verze přibyla do nabídky zkraje roku 1980 a nabídla 170 koní z 2,1litrového řadového pětiválce. Motor byl zpočátku nabízen pouze do modelu 200, akorát v USA měla tatáž verze o dost sebevědomější jméno - Audi 5000 S Turbo.
Audi 200 generace C2 se vyrábělo v letech 1979 - 1982 a oproti generaci C3 je tedy podstatně vzácnější. Také ale významnější, přesto trochu přehlížené, proto je také relativně dostupné.
BMW 630 CS
Řada 6 E24 je dnes legendární zejména svým designem, ale také pojetím - pokud jste v 80. letech chtěli komfort, prostornost a výkon, a zároveň jste měli to štěstí a žili jste na svobodné straně železné opony, chtěli jste BMW řady 6. Nikdy neexistovala verze M6 (tedy alespoň ne v Evropě), takže vrcholem je M635CSi - a ta je dnes také patřičně ceněná.
Verze 630 CS tvořila v letech 1976-1979 základ nabídky a absence „i” ukazovala, že motor nemá vstřikování paliva, ale karburátory Solex. Motor s označením M30B30 byl třílitrový řadový šestiválec a nabídl 185 koní a 255 Nm, což vozu stačilo na maximálku 210 km/h. Dnes to je možná normální, ale tehdy to byly víc než slušné hodnoty a tato trochu opomíjená varianta se dnes dá ve velmi dobrém stavu sehnat za rozumné peníze. Dynamiku CSi mít nebude, parádu s ní ale naděláte velmi podobnou.
Citroën CX 2200
Tušíte správně, číslo 2200 tu označovalo objem motoru, který ale nebyl 2 200 ccm, nýbrž přesně 2 175 ccm. Tento zážehový atmosférický motor měl karburátor Weber a dával 112 koní a 167 Nm a poměrně velké CX rozpohyboval až na 179 km/h, což v roce 1975 nebylo málo. Tenhle motor pochází z tzv. série M, jejíž historie se dá vysledovat až k Citroënu Traction Avant.
Pokud byste nechtěli motor s archaickým základem, lze vybrat CX s technologií tehdy zbrusu novou - vznětovým motorem. V září 1975 se v CX objevil atmosférický diesel o totožném objemu 2 175 ccm, který měl mechanické palivové čerpadlo a vstřikovače značky Bosch. Dával 66 koní a byl to první skutečně sériový Citroën s dieselovým motorem. Je to kultovní stroj svého druhu, už kvůli Schimanskimu a všem dalším, kdo s ním jezdili, přesto se dá v dobrém stavu sehnat za ještě přijatelné ceny.
Maserati Biturbo
Biturbo se vyrábělo v letech 1981 - 1994, takže starší kousky už dnes bezpečně dostanete na veteránské značky, pokud budou ve stavu věrném originálu. Budete-li ale budete chtít některý z Gandiniho faceliftů, možná budete na historickou registraci muset ještě chvíli čekat - první přišel v roce 1988, ten se vejde též, druhý v roce 1991.
Pod kapotou bude ve všech případech V6 se dvěma turbodmychadly, jejíž historie sahá k osmiválci Maserati ve Formuli 1, který postavil Giulio Alfieri. Existoval ve třech verzích - o objemech 2,0, 2,5 a 2,8 litru. Ten první byl určen pro domácí trh - měl 1 995 ccm objemu a existoval, protože na auta s objemem nad 2 000 ccm byla tehdy v Itálii uvalena dvojnásobná, 38% DPH. Přesto ani jemu nechybí výkon (až 240 koní) a ostatním variantám ještě méně (až 280 koní) - na svou dobu to bylo skutečně rychlé cestovní kupé. Spolehlivostí neproslulo, ale kvůli té si Maserati nekupuje nikdo.
Tatra 613
Československou „papaláškáru” asi nemusíme příliš představovat. Nástupce modelu 603, označený 613, se začal vyrábět v roce 1973. Charakteristické hranaté tvary, které si 613 udržela více než 20 let jen s drobnými úpravami, navrhla italská karosárna Vignale. Koncepce vzduchem chlazeného osmiválce za zadní nápravou je ovšem československá, Tatra ji používala od 30. let minulého století až do konce svých dnů ve světě osobních aut.
Některým verzím jsme se věnovali v minulosti, např. kousku vyrobenému pro KGB, což k 613 celkem sedí. Charakteristické pro tento vůz v dobách komunismu bylo, že si ji nemohl koupit jen tak někdo - šestsettřináctky dostávali jen členové vlád a ředitelé státních podniků. Proto také označení „papaláškára”, i kdybyste na ni potřebné statisíce Kčs měli, pokud jste nebyli z těch, kteří si byli rovnější, nikdo vám ji neprodal.
O to kultovnějšího statutu dnes 613 požívá a její ceny jsou stále vyšší. Přesto za cenu do půl milionu Kč při troše štěstí hezkou 613 pořídíte. Hodně jeté, ale zachovalé stroje stojí i méně, naopak skoro dokonalé, méně jeté exempláře zase o něco více. Parády ale s 613 naděláte pořád spoustu, však si sami vzpomeňte, kdy jste naposledy z nějaké viděli někoho vystupovat...
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejnovější články
- Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
před hodinou - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před 3 hodinami - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 4 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 6 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 03.29. 12:31 - abgx1
- Zapojení rádia s reversing kabelem. 03.29. 12:15 - Čičo
- Onboard videa 03.29. 09:49 - abgx1
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.29. 01:42 - brnenska.odchytova
- Dříve M135i, nyní ///M2 03.28. 22:53 - Předseda
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 19:02 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 16:36 - abgx1
- BMW Divize 03.28. 16:16 - pavproch