Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kupte si nejnovější auto určité třídy, na které máte. Tady je důvod
30.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Starší auta mají své kouzlo a existuje spousta důvodů, proč jim dát přednost. Jenže v jedné věci těm novějším nestačí a stačit nikdy nemohou.
Nevěříte-li v pokrok ve vývoji automobilů za poslední dvě, tři dekády, video níže vás přesvědčí alespoň o jedné věci, která se za poslední roky pohybovala kupředu sedmimílovými botami. Je jí pasivní bezpečnost automobilů v případě nehody, a to jak co se airbagů týče, tak i strukturální pevnosti karoserie.
Video předkládá čistě rozdíl mezi autem s airbagy a bez nich, ovšem to není přesné označení - ANCAP (australská verze EuroNCAPu) v něm proti sobě poslal dvě auta odlišného věku. Samozřejmě, to starší airbagy nemá a to novější ano, ale také vidíme podstatné rozdíly v deformaci karoserie.
Na videu není jen jeden test dvou aut, byť to tak na první pohled může vypadat. Za starší auta bez airbagů tu je mj. Proton Jumbuck z let 2002 - 2010 a Toyota Corolla z roku 1998. To jsou 15 - 20 let stará auta. Na druhé straně barikády jsou už od pohledu relativně moderní vozy, pochopitelně vybavené airbagy.
Jak moc by ve starších autech řidiči airbag pomohl jen airbag, je otázkou - deformace A-sloupku a posunutí palubní desky je obrovské a řidič je zmáčknut mezi sedadlo a volant. Naopak v moderních autech vidíme, že se A-sloupek téměř nehnul, k deformaci prostoru pro posádku téměř nedochází.
Neznáme parametry testů, jako např. rychlosti nebo nic podobného, byť video bylo zveřejněné přímo na kanálu novozélandské automobilové asociace, která se o uspořádání testů zasadila a je jednou z organizací stojící za celým ANCAP. Snímek tedy není informačně příliš bohatý, až na to, že zcela správně říká, že si máte koupit „nejbezpečnější auto, které si můžete dovolit. Vždycky.”
To lze snadno přeložit jako nejnovější auto určité třídy, neboť mezigeneračně se vozy méně bezpečnými nestávají. Pouze může platit, že starší Audi Q7 obstojí při nárazu lépe než nová Škoda Fabia, ale tohle se testuje jen málokdy. Na rozdíl od videa je ale nutné podotknout, že nejen přítomnost či absence airbagů je podstatná, jakkoli tato věc pasivní bezpečnosti nesporně hodně pomohla. Klíčová je i konstrukce auta, s níž teprve dokážou airbagy konat skoro zázraky. Obojí ruku v ruce činí pasivní bezpečnost i 20 let starých aut tristní vedle těch o dekádu či více let novějších...
Takhle vypadá crash test v autě bez airbagu...
Zdroj: AANewZealand@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars! 08:00
- Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump» včera 23:18
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? 27.3.2024
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time 27.3.2024
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
Nejčtenější články
- Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024 - Asi nejpovedenější čínský soupeř Škody Octavia se ukázal v novém, při cenách od 350 tisíc Kč to bude megahit
27.2.2024 - Skoro polovina majitelů elektromobilů zvažuje návrat ke spalovacím autům, říká studie, spokojenost s nabíjením dál klesá
28.2.2024 - Auto roku 1988, legendární Peugeot 405 definitivně končí. Do poslední chvíle prodejně válel i díky pohádkovým cenám
28.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva