Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Kupte si nejnovější auto určité třídy, na které máte. Tady je důvod
30.6.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Starší auta mají své kouzlo a existuje spousta důvodů, proč jim dát přednost. Jenže v jedné věci těm novějším nestačí a stačit nikdy nemohou.
Nevěříte-li v pokrok ve vývoji automobilů za poslední dvě, tři dekády, video níže vás přesvědčí alespoň o jedné věci, která se za poslední roky pohybovala kupředu sedmimílovými botami. Je jí pasivní bezpečnost automobilů v případě nehody, a to jak co se airbagů týče, tak i strukturální pevnosti karoserie.
Video předkládá čistě rozdíl mezi autem s airbagy a bez nich, ovšem to není přesné označení - ANCAP (australská verze EuroNCAPu) v něm proti sobě poslal dvě auta odlišného věku. Samozřejmě, to starší airbagy nemá a to novější ano, ale také vidíme podstatné rozdíly v deformaci karoserie.
Na videu není jen jeden test dvou aut, byť to tak na první pohled může vypadat. Za starší auta bez airbagů tu je mj. Proton Jumbuck z let 2002 - 2010 a Toyota Corolla z roku 1998. To jsou 15 - 20 let stará auta. Na druhé straně barikády jsou už od pohledu relativně moderní vozy, pochopitelně vybavené airbagy.
Jak moc by ve starších autech řidiči airbag pomohl jen airbag, je otázkou - deformace A-sloupku a posunutí palubní desky je obrovské a řidič je zmáčknut mezi sedadlo a volant. Naopak v moderních autech vidíme, že se A-sloupek téměř nehnul, k deformaci prostoru pro posádku téměř nedochází.
Neznáme parametry testů, jako např. rychlosti nebo nic podobného, byť video bylo zveřejněné přímo na kanálu novozélandské automobilové asociace, která se o uspořádání testů zasadila a je jednou z organizací stojící za celým ANCAP. Snímek tedy není informačně příliš bohatý, až na to, že zcela správně říká, že si máte koupit „nejbezpečnější auto, které si můžete dovolit. Vždycky.”
To lze snadno přeložit jako nejnovější auto určité třídy, neboť mezigeneračně se vozy méně bezpečnými nestávají. Pouze může platit, že starší Audi Q7 obstojí při nárazu lépe než nová Škoda Fabia, ale tohle se testuje jen málokdy. Na rozdíl od videa je ale nutné podotknout, že nejen přítomnost či absence airbagů je podstatná, jakkoli tato věc pasivní bezpečnosti nesporně hodně pomohla. Klíčová je i konstrukce auta, s níž teprve dokážou airbagy konat skoro zázraky. Obojí ruku v ruce činí pasivní bezpečnost i 20 let starých aut tristní vedle těch o dekádu či více let novějších...
Takhle vypadá crash test v autě bez airbagu...
Zdroj: AANewZealand@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejčtenější články
- Jeden z četných propadáků Hondy dostal facelift. Víc úspěchu by mu nepřinesl, i kdyby byl vidět
19.3.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia zná své první ceny. I se 192 koňmi je levnější než skutečná Fabia v základu
19.3.2024 - Bentley našlo nový diplomatický výraz pro odpor zákazníků k vnucovaným autům, odložilo elektrické plány
20.3.2024 - BMW unikly ještě lepší záběry jeho nového X, nejlépe ukazují, proč budou mít SUV značky znovu navrch
20.3.2024 - Nový Mercedes-AMG GT se čtyřválcovým motorem je další odpovědí na otázku, kterou nikdo nepoložil
20.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva