Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Letní kolony na silnicích vznikají často úplně zbytečně, může za ně jediná chyba
28.7.2018 | Mirek Mazal
V těchto dnech není problém narazit na silnicích a dálnicích na kolony, které nejsou způsobeni uzavírkami ani nehodami. Prostě moc aut? Ne tak docela, i tak jim lze zabránit.
Od stolu se těžko popisuje zoufalost řidičů, kteří v tuto chvíli smutně stojí na některé z ucpaných silnic. Bezradnost je nekonečná a člověku nezbude nic jiného, než hypnotizovat auta před sebou, aby se konečně pohnula z místa. Po nedobrovolném parkování se konečně kolona rozjede, ale frustrace úplně nezmizí. Nikde totiž nebyla žádná překážka, který by kolonu mohla způsobit. Jak je to možné?
Na silnicích vznikají zácpy bez nehod či uzavírek kvůli řidičům, kteří neumí odhadnout okolní provoz. Začíná to u nedodržení rozumného odstupu, aby člověk nemusel zbrkle reagovat na každou změnu rychlosti. Hned v závěsu navazuje neschopnost plynule jet konstantní rychlostí. Tato chyba tvoří umělé zácpy na volných silnicích, protože řidiči nejsou schopni jet stálým tempem a na jakékoliv přibrzdění před nimi reagují o trochu intenzivnějším brzděním. Takto každý další řidič zpomalí trochu více, až ten poslední je nucen zastavit na místě a nenáviděná situace je na světě.
Zbytečné zdržení obtěžovalo i lidi z Fordu a snažili se najít jeho řešení. Shodli se, že tento problém je způsoben hlavně řidiči, kteří často brzdí, aby udrželi rafičku raději pod rychlostním limitem. Bezdůvodné zpomalování je způsobeno špatnými jízdními návyky, kam jednoznačně patří špatné odměření vzdálenosti a nesprávný odhad dopravní situace.
Celý problém tak dokáže vyřešit už jedna věc - ACC a jeho používání. Nejde o tabletku proti kašli, ale adaptivní tempomat. Systém pomocí radaru v přední části vozu automaticky udržuje zvolenou vzdálenost a samostatně reguluje rychlost vozidla, čímž eliminuje náhlé brzdění. Známá věc, která se pomalu dostává i do nižších výbav nejen Forů. Odborníci si myslí, že kdyby všechny automobily jezdily s aktivovaným adaptivním tempomatem, umělé dopravní zácpy by se staly věcí minulosti.
Tvrzení se opírá o praktický test. Společnost provedla testy na uzavřené trati s 36 řidiči s použitím ACC a bez aktivace této technologie. I když jen jeden z trojice řidičů využil moderní systém, provoz byl podstatně plynulejší. Ford k tomu říká: „Během demonstrací byly testovány 3 pruhy po 12 vozidlech na uzavřeném vysokorychlostním oválu, který simuloval silnici. Vodicí vozidla v každém pruhu zpomalovala z 97 km/h na 64 km/h a tím napodobovala dopravní problémy. Bez ACC řidiči brzdili stále více, což vedlo k brzdné vlně s pozitivní zpětnou vazbou.“
Ne každý se může nechat vést za pomoci samočinného zařízení, ale z výše popsaného je zjevné, že stačí mít dostatečný přehled o dění před vozidlem, jet plynule a rozumné chování nahradí jakoukoliv přídavnou funkci. Zrovna v současně rozkopaném Česku se každá ušetřená minuta v koloně hodí, takže... zkusme jezdit aspoň tak plynule jako počítače a bude lépe.
Ford v reklamním videu ukazuje, jak ACC umí držet stejnou rychlost a zbytečné nebrzdí. Tím se minimalizuje vznik bezdůvodných štrúdlů aut
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 6 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 8 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
před 10 hodinami - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB