Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Luxusní SUV pro každého. Vedle těchto kousků je i nová Octavia drahá
28.8.2018 | Mirek Mazal
Chtít velké, silné a dobře vybavené SUV do 400 tisíc Kč nezní nejrozumněji, uskutečnitelné to ale je. Díky rychlému poklesu hodnoty těchto aut je i z čeho vybírat.
Luxusní SUV by si jistě rádo pořídilo více lidí, než na ně reálně dosáhne. Pokud patříte mezi takové a z nových aut do rozpočtu nevtlačíte ani základní Octavii, stačí slevit z nároků právě na nový vůz a porozhlédnout se mezi ojetinami. Do čtyř set tisíc korun je mezi velkými SUV docela velký výběr a i za zlomek této částky se dá najít auto, které docela nedávno stálo miliony. Tyto vozy se jako nové prodávají velmi draho, na ceně ale ztrácejí ještě rychleji. A tak se snadno může stát, že třeba ojetý Cayenne je nejlevnější moderní Porsche a jeho verze turbo vůbec nejlevnější přeplňovaný model značky. A neplatí to zdaleka jen o Porsche.
Ovšem, má to svá úskalí. SUV jsou velká a těžká, není výjimkou hmotnost vysoko nad 2 tuny, a tak mají velká kola s drahými pneumatikami a velké brzdy. Obojí se navíc rychleji opotřebovává. K tomu připočítejte vyšší spotřebu paliva, kdy ani nejmenší a nejslabší dieselové motory nejdou výrazně pod 10 litrů na sto, a to jednak kvůli hmotnosti a jednak kvůli většímu odporu vzduchu, danému vyšší stavbou karoserie. A pochopitelně, jsme v luxusním segmentu, kde většina majitelů nějakou tu korunu neřeší, a tak je tu i cena servisu, která bude oproti novému autu za stejné peníze násobně vyšší.
Pokud všechno tohle vezmete v potaz a staré luxusní SUV vám pořád nezní jako špatný nápad, můžete začít vybírat. Navzdory aktuální oblibě SUV a crossoverů ceny těch luxusních opravdu padají rychle, ještě rychleji než u luxusních limuzín. Právě proto si můžete pořídit i auta pár let stará za zlomek jejich původních cen - tady je osm dobrých příkladů, na které stačí méně peněz než na úplně základní Octavii 1,0 TSI.
1. Audi Q7 4L (2005 - 2015)
Pokud u vás Audi platí za luxusní značku a pokud se vám líbí Q7, máme dobré zprávy - do 400 tisíc korun je jich dnes na Mobile.de jakožto největším evropském tržišti skoro 380 a ceny funkčních kusů startují na částce okolo 180 tisíc Kč. Q7 přišla na svět jako poslední z tria Cayenne - Touareg - Q7, takže spoustu much, které trápí VW a Porsche, tu nepotkáte. Přesto, pokud nutně nepotřebujete některý sofistikovaný prvek výbavy, bude bezpečnější najít auto bez něj.
2. BMW X5 E70 (2006 - 2013)
Mnichovský bojovník se do našeho výběru vejde v předposlední generaci E70, která pořád vypadá docela k světu. Do 400 tisíc je výběr z více jak 440 aut a ceny začínají znovu okolo 180 tisíc Kč. Nezřídka trpí obtížně řešitelnými úniky oleje, ale když nebudete zanedbávat údržbu, velká selhání se vozu vyhýbají, snad až na rozvodový řetěz šestiválcového dieselu, který může selhat už při 150 tisících kilometrech. Ale nemusí - jsou známy kusy, které bez výměny zvládly více než 250 tisíc km. Preventivní výměna je velmi drahá, hledali bychom jiný motor.
3. Cadillac SRX (2004 - 2009)
První ze dvou Američanů na tomto seznamu je aktuálně k mání ve 29 exemplářích s cenami startujícími na 80 tisících, ovšem to jsou pochopitelně slabší šestiválce. Výbavy je tu spousta a sedačky jsou pohodlné, jen některé díly palubní desky můžou působit lacině. SRX také není příliš dobré v terénu, je to spíš silniční křižník. K mínusům patří slabší brzdy a vysoké provozní náklady. Diesel se do SRX nemontoval, motory V6 i V8 spalují benzín.
4. Jeep Grand Cherokee WK (2005 - 2010)
Grand Cherokee generace WK je u nás k mání nejčastěji s třílitrovým dieselem OM642 od Mercedesu, ovšem pořídíte i benzínové šesti- a osmiválce. Vyráběla se i verze SRT8 s 6,1 Hemi V8, ale ta se do čtyřsettisícového limitu nevejde. Devizou je velmi dobrý systém 4x4, nazvaný Quadra-Drive II, který ve standardních situacích upřednostňuje zadní kola. Do 400 tisíc korun je jich k mání možná až překvapivě mnoho, přes 230 aut a jejich ceny začínají na 90 tisících korunách.
5. Range Rover L322 (2002 - 2012)
Toužíte-li po britském luxusu a vynikající průchodností terénem, Range Rover je skoro jistá volba. Generace L322 je nicméně opravdu těžké auto, pohotovostní hmotnost je 2,5 tuny, a základnímu dieselu to trvá na stovku 14 vteřin. Potýká se s úniky chladicí kapaliny a problémy s kompresorem vzduchového podvozku a opravy jsou pochopitelně drahé. Do 400 tisíc korun je aktuálně v nabídce 174 exemplářů a ceny začínají na kdysi tak drahé auto dost nízko, asi na 110 tisících Kč.
6. Porsche Cayenne (2002 - 2010)
O „sporťáku mezi SUV” jsme se loni zmiňovali jako o zajímavém nápadu, chcete-li velké a luxusní auto pro rodinu za slušné peníze. Používal ho tak jeden Američan a říkal, že „nechat provést údržbu může být dražší, ale náhodné závady nejsou. To auto prostě funguje.” Pravda, jeho kousek byl trochu dražší, než máme dnes limit, ale i do 400 tisíc je v nabídce 430 aut a ceny začínají pod 130 tisíci Kč. Doporučujeme vyhnout se vzduchovému podvozku, naopak po stránce spotřeby na tom V8 nejsou znatelně hůře než V6, s autem nemají tolik práce. Diesel je dost drahý a nemusí se vyplatit. Atmosférická V8 ve skromnější specifikaci by mohla být únosnou volbou.
7. Volkswagen Touareg (2002 - 2010)
Touareg je z aut na tomhle seznamu nejběžnější, čemuž také odpovídá šíře nabídky - do 400 tisíc korun je k mání 1 111 aut s cenami od 72 tisíc. Slabé benzíny mají vysokou spotřebu, protože Touareg je těžký. Základní diesel 2,5 R5 TDI je sice slabý, ale prý relativně úsporný a má snadnou údržbu. V každém případě je lepší připlatit za kus po faceliftu v roce 2007 a chcete-li V10 TDI, nenechte se zlákat nejlevnějšími kusy, je to potenciální stroj na problémy - třílitrový dieselový šestiválec, bezpečně nejčastější motorizace, bude nejzajímavější kandidát.
8. Volvo XC90 (2002 - 2014)
U XC90 neuděláte chybu s proslulými dieselovými pětiválci, ale nejslabší verze jsou pomalé. Chcete-li benzínový motor, hledejte silnější přeplňované jednotky nebo V8, která oproti T6 nemá o tolik větší spotřebu. XC90 může trpět na rychleji opotřebované díly odpružení a závady topení, ale jinak to je spolehlivý a hlavně bezpečný vůz. V nabídce je aktuálně 272 aut do cenového limitu a nejdostupnější z nich začínají na 85 tisících korunách, tohle auto si na trhu užilo své...
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 5 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 6 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 8 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 9 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.23. 22:10 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 04.23. 21:45 - Lachende Bestien
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.22. 16:20 - pavproch
- Audi TT 1999 - koupit, nebo ne? 04.21. 20:09 - tecos999