Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Máte v autě odřený či jinak poškozený volant? Takto může být zase jako nový
27.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Volant je jednou z těch částí auta, které se opotřebují, i kdybyste se k němu chovali sebeuctivěji. Navíc kazí dojem i z jinak zachovalého vozu.
Trápí vás opotřebovaný volant vašeho jinak zachovalého auta? Nedivili bychom se, volant odnese zejména najeté kilometry jako první a někdy stačí i 100 tisíc kilometrů na to, aby byl zralý na odpis. Odřená a potrhaná kůže na volantu není nic hezkého ani příjemného, nakonec i proto se na benzinkách prodávají různé potahy, kterými to můžete „spravit”. Jenže uvozovky jsou tu na místě - problém tím pouze zakryjete, výrazně zvětšíte tloušťku věnce, což nebude vyhovovat každému. Navíc máme dost omezenou důvěru v zachování plné ovladatelnosti vozu při použití podobné... „fusekle” na volantu.
Touto cestou bychom se tedy rozhodně nevydávali. Krom ní se nabízí možnost sehnání jiného volantu, ale najít kousek v podstatně lepším stavu a v tom správném provedení bývá problém. Chcete-li řešení bez kompromisu, nabízí se možnost, jak i ze silně opotřebovaného kožené volantu udělat takový, který vypadá jako nový. Na svém novém videu to předvádí náš oblíbený mechanik říkající si ChrisFix, který detailně ukazuje, jak vyměnit kožený potah na volantu svého staršího Fordu Mustang s béžovým interiérem. a dělá to právě proto, že nenašel náhradní volant ve správné barvě a zároveň v dobrém stavu.
Tedy, základem je volant odmontovat. U naprosté většiny aut bude potřeba nejprve odstranit airbag, který obvykle drží pár šroubků zboku nebo zezadu středu volantu. Před touhle operací je vhodné odpojit baterii a počkat 30 minut, abyste si byli jisti, že vám nevybouchne do obličeje. Pak ho opatrně vyjmete, odpojíte kabely a odložíte stranou.
Následuje odpojení kabelů ke klaksonu a případným tlačítkům na volantu a pak můžete vyndat šroub uprostřed volantu, kterým drží na tyči řízení. Je více než vhodné si poznamenat polohu, ve které je nasazen na tisícihranu, abyste při instalaci mohli volant jednoduše nasadit ve správné poloze a nemuseli znovu hledat jeho správnou pozici vůči kolům. Některé volanty půjdou hned sundat, jiným bude třeba pomoci speciálním stahovákem, to je ale spíše výjimka.
Demontáž volantu je relativně jednoduchá a rychlá operace, i méně schopným jedincům zabere pár minut
Když máte volant sundaný, můžete se s ním přesunout na místo, kde se vám s ním bude pracovat snáze než uvnitř auta. Zde je třeba začít rozříznutím stehů staré kůže, tu sloupnout a očistit věnec od lepidla a gumy. Když se povede starou kůži zachovat v jednom kuse, můžete podle ní ustřihnout kus nové kůže nebo koženky - samozřejmě s tím, že radši víc, protože vždycky můžete zmenšovat, ale přidávat materiálu nikoliv. Dbejte také na to, jak se daný materiál dá natahovat - přes věnec volantu bude potřeba kůži při potahování trochu natáhnout.
Nyní postupně přiměřujte pás kůže či koženky k volantu a upravujte, kde je potřeba. Je nutné nechat si trochu místa na šev, takže je-li stará kůže široká např. 80 mm, je vhodné nechat třeba 85 mm a 5 mm od kraje naznačit místa, kudy povedete jehly. Musí být pochopitelně proti sobě a stejnoměrně, takže je vhodné použít pravítko.
Odstranění staré kůže je jednoduché a pokud ji nepoškodíte, můžete si podle ní snadno odměřit novou
Začněte sešitím konců pásu kůže k sobě a pak se rozhodněte, kde chcete šev mít. Zde bylo zvoleno místo v dolní části věnce, kde byla navíc vyříznuta drážka, do které se šev schoval. Pak můžete začít sešívat kraje pásu kůže k sobě na vnitřní straně věnce tak, že jehla - potřebujete dvě a nejlépe pevnější, nylonovou nit - propíchne protilehlou kůži zevnitř a vrátí se dolů. Je to podobné jako některé z nejsnazších způsobů navlékání tkaniček do bot a to umí snad každý.
U ramen volantu je nutné steh zakončit - propíchnete obě strany kůže zvnějšku dovnitř a uděláte uzly, které zastrčíte pod kůži. Obstřihněte co nejpřesněji rameno s trochou přečnívající kůže, kterou nastřihněte a zahněte zpátky. K věnci ji přilepte speciálním lepidlem na kůži, které je po zaschnutí čiré.
Nové očalounění volantu je nejsložitější částí, se správným návodem ale i to půjde snadno
Teď už stačí Pokračovat, dokud není obešit celý volant a všechna jeho ramena. Je nutné držet steh utažený, aby výsledek vypadal co nejlépe, a pokud možno se vyvarovat vrásek. Namontování volantu je stejné jako sundávání, jen opačně a pokud jste si poznamenali správnou polohu volantu, je to znovu práce na pár minut.
Jak můžete vidět na posledních dvou záběrech výsledek je opravdu působivý - z volantu zralého na poslední cestu je rázem „kormidlo” jako nové. Takové na vrakovišti opravdu nekoupíte, museli byste sáhnout po úplně novém dílu, který na starší auto buď vůbec nebude k dispozici nebo bude velmi drahý.
Autor návodu odhaduje celkovou časovou náročnost pro běžně zručného člověka na dvě až čtyři hodiny, takže to vážně není práce na víkend. Krom vlastní časové investice bylo třeba materiálu za necelý tisíc korun. Ale podívejte se, jak auto nyní vypadá a pocit člověka z jeho řízení bude též zcela nesrovnatelný - to už za chvíli práce a necelou tisícovku stojí. Až jsme si při prohlížení těchto snímků s kolegy v redakci říkali, že je trochu škoda, že zrovna v autech nemáme žádný opravdu opotřebovaný volant...
Kompletní foto a videodokumentace opravy
Zdroj: ChrisFix@YouTube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 10 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
včera - V Německu začali prodávat elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
včera - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 00:27 - abgx1
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.18. 22:02 - Eda
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch