Reklama

Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor?

Problémy okolo rozvodů motorů TSI se mohou zdát dávno vyřešené, starších typů se ale stále týkají. VW se tváří, že jde dnes o okrajovou potíž, jenže není to tak úplně pravda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor?

10.9.2018 | Mirek Mazal

Problémy okolo rozvodů motorů TSI se mohou zdát dávno vyřešené, starších typů se ale stále týkají. VW se tváří, že jde dnes o okrajovou potíž, jenže není to tak úplně pravda.

Machinace při měření emisí motorů TDI nejsou jediným průšvihem Volkswagenu z posledních let. Firmě se jako bumerang dokola vrací potíže s motory TSI interně označenými kódem EA111, které trápí poruchy způsobené nekvalitními rozvodovými řetězy.

Nejsou banální. Nesrovnalosti v motorovém prostoru člověk pozná podle chrastivého zvuku po nastartování. Uvolněný řetěz je slyšet, než ho systém dopne. Právě během napnutí ale dochází k přeskočení řetězu mimo původní zuby uložení, což může mít pro motor zcela fatální následky. V nejhorším případě se „potkají” písty s ventily a nastává náhlá smrt motoru.

V následujícím přehledu najdete, jakých modelů jednotlivých značek koncernu VW se problém týká. Málo jich opravdu není.

Postižené modely aut s motory TSI, které trápí problematické rozvodové řetězy

Vozy s motorem 1,2 TSI

Audi A1, A3 (TFSI)
Seat Ibiza, Leon II, Altea
Škoda Roomster, Fabia II, Octavia II, Yeti
Volkswagen Caddy, Polo V, Golf V, Golf VI, Golf VI Cabrio, Golf Plus, Beetle, Jetta VI, Touran

Vozy s motorem 1,4 TSI

Audi A1, A3 (TFSI)
Seat Ibiza, Leon II, Altea, Alhambra II
Škoda Fabia II, Octavia II, Yeti, Superb II
Volkswagen Polo V, Golf V, Golf VI, Golf VI Cabrio, Golf Plus, Beetle, Jetta VI, Touran, Tiguan, Scirocco III, Eos, Passat B6 / B7, Sharan II

Volkswagen už v minulosti přiznal chybu na své straně a vše zdůvodňoval nekvalitní výrobou subdodavatele, který nedodržel domluvené standardy. Automobilka jako akt dobré vůle slíbila přispívat z vlastní kapsy na řešení závad. Plnou podporu, tedy řešení případných problémů v režii automobilky, měli mít k dispozici majitelé maximálně tříletých vozidel s nájezdem do 100 tisíc kilometrů. Úhrada poloviny nákladů se týkala starších aut do šesti let stáří a 200 tisíci najetými km. Úplnou smůlu měly mít ještě starší nebo více ojeté vozy, třebaže i u nich se až v tu chvíli mohl projevit problém, který byl způsobem výrobcem.

Potíží ale není jen poněkud liknavý přístup koncernu VW k řešení následků vlastních chyb. Výše popsaný mechanismus se dobře vyjímá na papíře, v praxi ale firma ani takto velkorysá není. Manželský pár z jihoněmeckého Crailsheimu ale říká, že jejich VW Jetta TSI s nájezdem 78 tisíc kilometrů má již podruhé špatný řetěz. Od první výměny a opravy vačkové hřídele uplynuly další tři roky a řetěz je potřeba zhruba za 1 600 Eur (41 300 Kč) vyměnit znovu. Je to znovu ten samý špatný komponent, automobilka ale v tomto případě dává od řešení ruce pryč a přispět nechce ani haléřem. Požadovaná úhrada je pro manželé absurdní - logicky si myslí, že rozhodující není věk vozidla, ale samotného dílu.

Magazín Auto Bild registruje od začátku letošního roku dalších 435 nových případů podobných potíží jen na území Německa. Optimistická prohlášení vedení koncernu o „nízkém třímístném“ počtu zasažených vozidel je tedy násobně překonán jen v letošním roce evidencí jediného magazínu v jediné zemi. Také interní dokumenty údajně hovoří o tom, že problém stále trvá a zasahuje další a další starší automobily.

Spoleh není v tomto případě v podstatě na nikoho. I autorizované servisy provádí test odolnosti proti nevítanému průšvihu jen v případech, kdy si zákazník stěžuje na neobvyklé zvuky z motoru, ačkoliv by jinak mohl závadu odhalit včas. Pokud tedy máte nebo kupujete jeden ze starších vozů zmíněných výše, na tuto oblast se rozhodně zaměřte.

V případě vlastnictví bychom doporučovali nechat řetěz zkontrolovat v servisu - chrastivý zvuk můžete přeslechnout a když se problém projeví naplno, může být už pozdě. V případě zájmu o ojetý vůz bychom doporučovali v dokumentaci prověřit, jestli byl řetěz měněn a pokud nikoli, zaměřili se na jeho stav nebo jej nechali opět zkontrolovat v autorizovaném servisu. Dojde-li k přeskočení řetězu, může to být potíž, kterou vyřeší jen výměna nebo velká velká oprava celého motoru. Ani jedno nebude levné.

Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor? - 1 - Motory TSI stale trapi rozvody 02Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor? - 2 - Motory TSI stale trapi rozvody 03Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor? - 3 - Motory TSI stale trapi rozvody 04Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor? - 4 - Motory TSI stale trapi rozvody 05Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor? - 5 - Motory TSI stale trapi rozvody 06Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor? - 6 - Motory TSI stale trapi rozvody 07Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody. Na jaké dát největší pozor? - 7 - Motory TSI stale trapi rozvody 08
V případě koupě auta se starším motorem TSI řady EA111 je stále být velmi obezřetný. Problémy s jejich rozvodovými řetězy je u spousty z nich stále nedořešen a na podporu Volkswagenu nelze spoléhat

Zdroj: Auto Bild

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše