Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Muž upozornil na další riziko moderních aut, může šmírovat řidiče vozu, který mu nepatří
30.10.2019 | Mirek Mazal
Elektronické systémy moderních aut jsou dobrým sluhou, jakmile jim ale přestanete vládnout, stanou se rychle zlým pánem. Tento případ budiž toho dokonalým připomenutím.
Auta jako taková se v posledních letech až tak nemění, technologický pokrok v rámci podpůrných systémů je ale bleskurychlý. Ještě před pár léty bylo něco, když vám BMW dovolilo vzdáleně pustit ventilaci, zamknout auto nebo zjistit stav paliva v nádrži, dnes umí to samé Škoda Fabia. Vlastně existuje stále méně vozů, které něco takového neumí.
Podobné elektronické vymoženosti jsou dobří sluhové, ale dost nebezpeční páni. Snadno mohou narušit to nejcennější, co máme - naše soukromí. Vzdálené ovládání některých funkcí prostřednictvím spárovaného telefonu dovoluje například zjišťovat aktuální polohu vozu, sledovat poslední zdolané trasy, prohlížet jízdní data nebo dokonce startovat vůz. Parádičky jsou to jistě lákavé a spousta lidí po nich právem prahne, bohužel chybí informace o možných negativech.
Jednu z typický hrozeb na vlastní kůži osobně poznal Masamba Sinclair, když si půjčil Ford Expedition a napojil chytrý mobil na palubní program FordPass. „Líbilo se mi to a přihlásil jsem se do FordPass, abych měl přístup k funkcím vozidla z mého telefonu,“ uvedl 34letý muž. Během nájmu nic nenasvědčovalo potížím se soukromím, ale po vrácení vozu na konci května zjistil, že i dnes poté má přes aplikaci přístup k funkcím vozu, který dávno půjčený nemá.
Pro dálkové ovládání Fordu cizím člověkem stačí jen stáhnout FordPass, vložit VIN a poté potvrdit konektivitu prostřednictvím informačního systému. „Neměl jsem vůbec žádné problémy, dokonce jsem mohl odemknout dveře a nastartovat motor, i když jsem viděl, že vozidlo bylo na parkovišti letiště v Missoule.“ Sinclair pochopil úskalí moderní techniky, sám jej ale zneužít nehodlal. Američan ohlásil případ Fordu, ten ale nedbá - ještě včera bylo možné Expedition stopovat.
Pokud se tedy dostanete k vozu s podobnými funkcemi, který jste nekoupili jako nový, ověřte si, zda v jeho palubním systému není povolen podobný přístup pro někoho, kdo nemá v tu chvíli vaši jízdu co sledovat. Z pozice člověka za volantem to lze vždy. Nejde tu přitom jen o zápůjčky, jeden z kolegů byl v minulosti nucen kontaktovat nového majitele prodaného vozu od koncernu VW, který mu nechal povolený vzdálený přístup přes aplikaci Connect. Znovu slušný člověk, který sám nestojí o to něčeho podobného zneužít, někteří by ale mohli. Třeba ukrást takto prodané auto je velmi snadné...
Program FordPass zpřístupňuje dálkově info o vozidle, podobně jako spousta jiných podobných aplikací
Zákazník autopůjčovny ukázal, že mu vzdálený přístup funguje i po pěti měsících od vrácení vozu. To samé se může stát při změně majitele moderní ojetiny
Zdroj: Ars Technica
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024