Mýtné brány mají měřit rychlost, zní z ministerstva. Dělat to nebudou, znělo dříve

V místech omezení na dálnici D1 jezdí řidiči více než 80 km/h a měřením mýtnými branami se má začít právě tam. Detaily zatím nejsou upřesněny.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Mýtné brány mají měřit rychlost, zní z ministerstva. Dělat to nebudou, znělo dříve

28.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mýtné brány mají měřit rychlost, zní z ministerstva. Dělat to nebudou, znělo dříve

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

V místech omezení na dálnici D1 jezdí řidiči více než 80 km/h a měřením mýtnými branami se má začít právě tam. Detaily zatím nejsou upřesněny.

Mýtné brány by v brzké budoucnosti mohly být nejen nástroji k vybírání poplatků za použití dálnice přímo, ale také nepřímo - mají se stát nástrojem k vynucování nejvyšší dovolené rychlosti. Plánuje to Dan Ťok, ministr dopravy za ANO 2011. Plán zatím nemá přesné obrysy, hovoří se o různých věcech, například o určité toleranci. A napřed má být rychlost těmito prostředky měřena v místech omezení na dálnici D1.

Aby člověk přišel na prezentovaný důvod takového opatření, nemusí dlouho přemýšlet. Je jím, jako obvykle, bezpečnost, a sice bezpečnost dělníků pracujících na stavbách. Za poslední tři roky údajně zemřeli dva právě vinou překročení dovolené osmdesátikilometrové rychlosti v místech omezení, jak uvádělo Ředitelství silnic a dálnic.

Dva lidé za tři roky jsou nicméně nejsou zrovna děsivá bilance. Za poslední tři roky, tedy 2012, 2013 a 2014, na českých silnicích zemřelo 1 881 lidí, konkrétně 671, resp. 581 a 629, rozdělíme-li si čísla do jednotlivých let. Třebaže nechceme zlehčovat ani jedinou oběť, čistě statisticky vzato znamenají dva lidé z 1 881 0,1 %. Desítky tisíc dalších lidí projedou místy s omezeními či na těchto místech pracují a stále jsou živi a zdrávi a žádné měření rychlosti k tomu nepotřebují.

Naopak investice do takového „vylepšení” mýtných bran by jistě nebyla nijak malá, neboť by je bylo potřeba dovybavit kamerami. V současnosti totiž jsou kamerami vybaveny jen některé brány, protože se s měřením rychlosti osobních automobilů nepočítalo, dokonce se údajně explicitně hovořilo o tom, že brány rychlost měřit nebudou. Konzistenci ale v tomto ohledu očekávat nešlo, pokušení je pro takový účel použít je příliš velké. A zmiňujeme speciálně osobní automobily, protože rychlost vozidel, které platí mýto, je již dnes zjistitelná relativně snadno z časů, kdy mýtnými branami projíždějí. Nicméně ani tato data dnes takto nikdo nevyhodnocuje.

Dovybavit všechny mýtné brány kamerami také jasně naznačuje, kterým směrem se ministerstvo plánuje ubírat - k úsekovému měření rychlosti. „Velmi důležité je, jaká bude použita technologie, aby to mělo smysl dálkový a ne jen lokální. Další věcí bude samozřejmě otázka nastavení určitých tolerancí,” uvedl Leoš Tržil, bývalý šéf dopravní policie a současný ředitel policie v Jihomoravském kraji.

Vláda dle akčního plánu z poloviny dubna plánuje do roku 2020 vynaložit na řízení a kontrolu silničního provozu přes 20 miliard korun. Tento rozpočet nicméně nemá sloužit jen snaze o lepší výběr peněz na pokutách, ale i pro instalaci inteligentních dopravních značek, které by měly pomoci předcházet tvorbě kolon apod. A konečně, ony kamery na mýtných branách by prý mohly sloužit také pro vysokorychlostní vážení kamionů.

Bavíme-li se nicméně o bezpečnosti provozu, efektivnější by pravděpodobně bylo opravit silnice a upravit jejich bezprostřední okolí takovým způsobem, aby byla jízda po nich bezpečnější. Na fakt, že se na tomto poli stav nezlepšuje, upozornila i analýza bezpečnosti českých silnic z podzimu 2014. Také ukázala, že dálnice a směrově oddělené silnice patří k nejbezpečnějším komunikacím u nás.

Na opravy silnic nejsou peníze, uslyšíte ze všech stran. Zajímavé nicméně je, že na vylepšování způsobů měření rychlosti, ideálně skrytého, se vždycky finance najdou. Jen z poslední doby zmiňme dvě pardubické Octavie, flotilu stíhacích Superbů nebo 88 nových neoznačených aut s radary.


Mýtné brány mají měřit rychlost, zní z ministerstva. Dělat to nebudou, znělo dříve - 1 - mytne brany maji merit rychlost 01Mýtné brány mají měřit rychlost, zní z ministerstva. Dělat to nebudou, znělo dříve - 2 - mytne brany maji merit rychlost 02
Další funkcí mýtných bran by mohlo být měření rychlosti (ilustrační foto)

Zdroj: Aktuálně

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.