Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Mýtné brány mají měřit rychlost, zní z ministerstva. Dělat to nebudou, znělo dříve
28.5.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V místech omezení na dálnici D1 jezdí řidiči více než 80 km/h a měřením mýtnými branami se má začít právě tam. Detaily zatím nejsou upřesněny.
Mýtné brány by v brzké budoucnosti mohly být nejen nástroji k vybírání poplatků za použití dálnice přímo, ale také nepřímo - mají se stát nástrojem k vynucování nejvyšší dovolené rychlosti. Plánuje to Dan Ťok, ministr dopravy za ANO 2011. Plán zatím nemá přesné obrysy, hovoří se o různých věcech, například o určité toleranci. A napřed má být rychlost těmito prostředky měřena v místech omezení na dálnici D1.
Aby člověk přišel na prezentovaný důvod takového opatření, nemusí dlouho přemýšlet. Je jím, jako obvykle, bezpečnost, a sice bezpečnost dělníků pracujících na stavbách. Za poslední tři roky údajně zemřeli dva právě vinou překročení dovolené osmdesátikilometrové rychlosti v místech omezení, jak uvádělo Ředitelství silnic a dálnic.
Dva lidé za tři roky jsou nicméně nejsou zrovna děsivá bilance. Za poslední tři roky, tedy 2012, 2013 a 2014, na českých silnicích zemřelo 1 881 lidí, konkrétně 671, resp. 581 a 629, rozdělíme-li si čísla do jednotlivých let. Třebaže nechceme zlehčovat ani jedinou oběť, čistě statisticky vzato znamenají dva lidé z 1 881 0,1 %. Desítky tisíc dalších lidí projedou místy s omezeními či na těchto místech pracují a stále jsou živi a zdrávi a žádné měření rychlosti k tomu nepotřebují.
Naopak investice do takového „vylepšení” mýtných bran by jistě nebyla nijak malá, neboť by je bylo potřeba dovybavit kamerami. V současnosti totiž jsou kamerami vybaveny jen některé brány, protože se s měřením rychlosti osobních automobilů nepočítalo, dokonce se údajně explicitně hovořilo o tom, že brány rychlost měřit nebudou. Konzistenci ale v tomto ohledu očekávat nešlo, pokušení je pro takový účel použít je příliš velké. A zmiňujeme speciálně osobní automobily, protože rychlost vozidel, které platí mýto, je již dnes zjistitelná relativně snadno z časů, kdy mýtnými branami projíždějí. Nicméně ani tato data dnes takto nikdo nevyhodnocuje.
Dovybavit všechny mýtné brány kamerami také jasně naznačuje, kterým směrem se ministerstvo plánuje ubírat - k úsekovému měření rychlosti. „Velmi důležité je, jaká bude použita technologie, aby to mělo smysl dálkový a ne jen lokální. Další věcí bude samozřejmě otázka nastavení určitých tolerancí,” uvedl Leoš Tržil, bývalý šéf dopravní policie a současný ředitel policie v Jihomoravském kraji.
Vláda dle akčního plánu z poloviny dubna plánuje do roku 2020 vynaložit na řízení a kontrolu silničního provozu přes 20 miliard korun. Tento rozpočet nicméně nemá sloužit jen snaze o lepší výběr peněz na pokutách, ale i pro instalaci inteligentních dopravních značek, které by měly pomoci předcházet tvorbě kolon apod. A konečně, ony kamery na mýtných branách by prý mohly sloužit také pro vysokorychlostní vážení kamionů.
Bavíme-li se nicméně o bezpečnosti provozu, efektivnější by pravděpodobně bylo opravit silnice a upravit jejich bezprostřední okolí takovým způsobem, aby byla jízda po nich bezpečnější. Na fakt, že se na tomto poli stav nezlepšuje, upozornila i analýza bezpečnosti českých silnic z podzimu 2014. Také ukázala, že dálnice a směrově oddělené silnice patří k nejbezpečnějším komunikacím u nás.
Na opravy silnic nejsou peníze, uslyšíte ze všech stran. Zajímavé nicméně je, že na vylepšování způsobů měření rychlosti, ideálně skrytého, se vždycky finance najdou. Jen z poslední doby zmiňme dvě pardubické Octavie, flotilu stíhacích Superbů nebo 88 nových neoznačených aut s radary.
Další funkcí mýtných bran by mohlo být měření rychlosti (ilustrační foto)
Zdroj: Aktuálně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 3 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 4 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 5 hodinami - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
před 6 hodinami - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva