Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
8 věcí, které byste měli vědět o měření rychlosti v Německu. Ušetří vám peníze i starosti
30.3.2024 | Petr Miler
V Německu nemají jen jiné rychlostní limity, ale i pravidla týkající se jejich vymáhání. Znát ty nejzásadnější věci, může přijít vhod nejen o dovolené.
Německo je po stránce silnic proslavené zejména dálnicemi, na kterých neplatí žádný rychlostní limit. Jenže to neznamená, že by se v Německu obecně jezdilo nějak rychle, nebo dokonce, že by se se dodržování rychlostních omezení na jiných místech nekontrolovalo.
Dopravní policie rychlost hlídá podobně jako u nás, a stejně tak v Německu existují automatizované stacionární radary, které nepotřebují přímou obsluhu a můžou fungovat nonstop. Informací o měření rychlosti v Německu přesto český motorista nemá tolik, protože to zkrátka není jeho domovina. A tak se snadno šíří nejrůznější mýty a polopravdy, které s realitou nemají mnoho společného.
Proto jsme se rozhodli dát dohromady v 8 bodech to nejdůležitější, co je dobré vědět, než se do Německa vypravíte autem. Jejich znalost vám může ušetřit řadu potíží.
1. V Německu používají sloupové radary. A umí toho vážně dost
V posledních letech se v Německu čím dál častěji u silnic objevují automatické laserové měřiče rychlosti, a to ve formě šedých sloupů s černými pruhy. Právě oněmi černými pruhy se technika „dívá ven”. Jeden takovýto sloup dokáže hlídat až čtyři jízdní pruhy, takže je opravdu schopný.
Ovšem, ne vždycky tomu tak je. Vidíte-li radar-sloup se čtyřmi černými pruhy, měří rychlost v obou směrech. Pokud jsou černé pruhy tři nebo jich je méně, radar měří jen jeden směr jízdy podle toho, na jaké straně vozovky je instalován. Dodejme, že podle toho, jak tyhle sloupové radary vypadají, je docela snadné je přehlédnout.
Sloupové radary umí měřit rychlost v obou směrech jízdy, ale ne pokaždé
2. V Německu nemůže majitel dostat pokutu bez ohledu na to, kdo vůz řídil
V Německu to není jako u nás či mnoha jiných evropských zemích. Aby policie mohla kohokoli pokutovat za překročení rychlostního limitu, na fotografii z automatického radaru musí být identifikovatelný řidič, musí být vidět jeho tvář. A když identifikovatelný není, policie nerezignuje a snaží se jeho totožnost prokázat jinými způsoby. Pokud se ani to nepodaří, řidič vyvázne majitel vozu bez trestu, provozovatel nemůže být pokutován „jen tak”. Hrozí mu ale, že bude muset začít vést knihu jízd, ze které by v budoucnu bylo patrno, kdo řídil.
Policie v Německu na rozdíl od ČR nemůže pokutovat provozovatele vozidla, musí zjistit řidiče. Pokud není na fotografii z radaru vidět, musí to zjistit jinak - na základě této asi pokutu nevydá...
3. Radarové detektory i databáze radarů jsou nelegální
Podle § 23 německého zákona o silničním provozu je zakázáno používat technická zařízení, které dokážou řidiče měření rychlosti detekovat nebo do měření rychlosti zasahovat, tj. je rušit. Platí to nejen pro klasické radarové detektory, ale i pro přístroje, které pouze hlásí umístění stacionárních radarů a jejichž databáze je nebo může být pravidelně aktualizována.
Řada navigačních aplikací pro smartphony či přímo dedikovaných přenosných navigačních přístrojů ovšem má databázi stacionárních radarů s lokacemi. A řada těchto aplikací či přístrojů má také pro tuto databázi pravidelné aktualizace. Na jejich použití při jízdě mají různí právníci různé názory, podle většiny se pohybují v „šedé zóně”, protože tato zařízení nejsou primárně určena ke zmíněnému účelu. Teoreticky policie může i za jejich použití uložit pokutu 75 Eur nebo zabavit přístroj a jsou známy případy, kdy to učinila.
Německé zákony omezují využívání jakýchkoli informací o umístění radarů. Názory na legálnost používání aplikací ve smartphonech a navigacích, které něco takového též dovolují, se ovšem liší
4. Tolerance naměřené rychlosti radary je stejná jako u nás
Mezi lidmi koluje mýtus, že se v Německu z naměřené rychlosti odečítá 10 %, realita je ale jiná. V Německu se tedy stejně jako u nás při rychlosti nad 100 km/h odečítají 3 %, pod 100 km/h to jsou 3 km/h. ne víc. Měří-li policie radarem nainstalovaným ve vozidle, používá vyšší tolerance, nikdy ne však 10 %.
Tolerance německé policie není v rámci Evropy nikterak nestandardní. 110 km/h na německé „okreskové stovce” vám projít nemusí
5. Upozorňování ostatních řidičů na radar je zakázáno
Patří ke zvyku dobrých řidičů upozornit ostatní na policejní hlídku či radar, ke které se blíží, probliknutím dálkovými světly. Jenže v Německu tzv. světelného výstražného znamení k tomuto účelu není povoleno. Pokuta za porušení tohoto zákazu je ovšem nízká - 10 Eur. Jiné cesty upozorňování ale zakázány nejsou, takže můžete mávat či jinak gestikulovat.
Upozorňování ostatních řidičů na přítomnost radaru dálkovými světly není dovoleno, jiné způsoby zákon neomezuje
6. Policie v Německu nesmí měřit hned za dopravní značkou
I u nás si řidiči stěžují, že policie často a ráda měří hned za značkou začátku obce či snížení rychlosti a nebývají to neoprávněné námitky. Z právního hlediska u nás s nimi uspějete stěží, v Německu ano, třebaže rychlostní limit platí vždy od značky, ne až 100 metrů za ní. Existují totiž pravidla, v jaké vzdálenosti od značky může radar stát. V závislosti na regionu to je 75 - 200 metrů, výjimkou jsou krátká omezení kvůli stavebním pracím a oblasti u škol.
Německé spolkové země skutečně omezují, jak daleko za značkou začátek či konec obce lze rychlost měřit, má to však výjimky
7. Při jaké naměřené rychlosti vám Němci zakážou řízení?
V Německu můžete být potrestáni zákazem řízení na jeden měsíc (+ 2 body a pokuta 160 Eur), pokud překročíte rychlost o 41 km/h a více. Platí také hranice 26 km/h, to pokud takto překročíte rychlost dvakrát či více v rámci jednoho roku - pak vás též čeká zákaz řízení na jeden měsíc.
Toto je hraniční překročení povolené rychlosti, za které vám hrozí „jen” pokuta
8. Od kdy platí vydaný zákaz řízení?
V Německu se zákazy řízení udělují na 1 - 3 měsíce (srovnejte s ČR, kde lze udělit zákaz řízení i na několik let), ale začátek tohoto trestu neplatí hned poté, co vám od úřadu přijde dopis s takovým trestem. Začátek zákazu řízení může být stanoven kdykoliv ve lhůtě čtyř měsíců od přestupku, a protože se proti němu můžete odvolávat, můžete prodloužit tuto lhůtu až na šest měsíců. Zákaz řízení tak není likvidační, lze se na něj připravit. Pokud je navíc řízení nutné pro výkon povolání, lze požádat o prominutí, v případě úspěchu však zásadně roste pokuta (160 - 680 Eur, tedy až skoro 18 tisíc Kč) za spáchaný přestupek. Dodejme, že v Německu vydaný zákaz řízení se týká jen Německa, v České republice, na Slovensku či kdekoli jinde můžete řídit dál.
Policie vám řízení nezakáže hned po zjištění adekvátního přestupku. A ani oznámení od úřadu nemá okamžitou platnost
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejčtenější články
- Nizozemská elektrická síť už kolabuje, operátor nařídí vypnutí dobíjecích stanic elektromobilů pro miliony lidí od 16 do 21 hod.
27.2.2024 - Zakázaná reklama na ostrý VW T-Roc vás donutí dlouze přemýšlet nad soudností těch, kteří nám dnes vládnou
27.2.2024 - Nový offroad britského miliardáře postrádá špetku invence. Kdyby si říkal Fosilier, byla by s ním aspoň legrace
27.2.2024 - Nový čínský konkurent Škody Fabia pro Evropu vypadá jako promeškaná šance, i když cenově pořád může překvapit
27.2.2024 - Novinář popsal rok ježdění s ojetou Alfou Romeo a proč problematický vůz dál toleruje ve svém životě
27.2.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva