Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
8 věcí, které byste měli vědět o měření rychlosti v Německu. Ušetří vám peníze i starosti
30.4.2024 | Petr Miler
V Německu nemají jen jiné rychlostní limity, ale i pravidla týkající se jejich vymáhání. Znát ty nejzásadnější věci, může přijít vhod nejen o dovolené.
Německo je po stránce silnic proslavené zejména dálnicemi, na kterých neplatí žádný rychlostní limit. Jenže to neznamená, že by se v Německu obecně jezdilo nějak rychle, nebo dokonce, že by se se dodržování rychlostních omezení na jiných místech nekontrolovalo.
Dopravní policie rychlost hlídá podobně jako u nás, a stejně tak v Německu existují automatizované stacionární radary, které nepotřebují přímou obsluhu a můžou fungovat nonstop. Informací o měření rychlosti v Německu přesto český motorista nemá tolik, protože to zkrátka není jeho domovina. A tak se snadno šíří nejrůznější mýty a polopravdy, které s realitou nemají mnoho společného.
Proto jsme se rozhodli dát dohromady v 8 bodech to nejdůležitější, co je dobré vědět, než se do Německa vypravíte autem. Jejich znalost vám může ušetřit řadu potíží.
1. V Německu používají sloupové radary. A umí toho vážně dost
V posledních letech se v Německu čím dál častěji u silnic objevují automatické laserové měřiče rychlosti, a to ve formě šedých sloupů s černými pruhy. Právě oněmi černými pruhy se technika „dívá ven”. Jeden takovýto sloup dokáže hlídat až čtyři jízdní pruhy, takže je opravdu schopný.
Ovšem, ne vždycky tomu tak je. Vidíte-li radar-sloup se čtyřmi černými pruhy, měří rychlost v obou směrech. Pokud jsou černé pruhy tři nebo jich je méně, radar měří jen jeden směr jízdy podle toho, na jaké straně vozovky je instalován. Dodejme, že podle toho, jak tyhle sloupové radary vypadají, je docela snadné je přehlédnout.
Sloupové radary umí měřit rychlost v obou směrech jízdy, ale ne pokaždé
2. V Německu nemůže majitel dostat pokutu bez ohledu na to, kdo vůz řídil
V Německu to není jako u nás či mnoha jiných evropských zemích. Aby policie mohla kohokoli pokutovat za překročení rychlostního limitu, na fotografii z automatického radaru musí být identifikovatelný řidič, musí být vidět jeho tvář. A když identifikovatelný není, policie nerezignuje a snaží se jeho totožnost prokázat jinými způsoby. Pokud se ani to nepodaří, řidič vyvázne majitel vozu bez trestu, provozovatel nemůže být pokutován „jen tak”. Hrozí mu ale, že bude muset začít vést knihu jízd, ze které by v budoucnu bylo patrno, kdo řídil.
Policie v Německu na rozdíl od ČR nemůže pokutovat provozovatele vozidla, musí zjistit řidiče. Pokud není na fotografii z radaru vidět, musí to zjistit jinak - na základě této asi pokutu nevydá...
3. Radarové detektory i databáze radarů jsou nelegální
Podle § 23 německého zákona o silničním provozu je zakázáno používat technická zařízení, které dokážou řidiče měření rychlosti detekovat nebo do měření rychlosti zasahovat, tj. je rušit. Platí to nejen pro klasické radarové detektory, ale i pro přístroje, které pouze hlásí umístění stacionárních radarů a jejichž databáze je nebo může být pravidelně aktualizována.
Řada navigačních aplikací pro smartphony či přímo dedikovaných přenosných navigačních přístrojů ovšem má databázi stacionárních radarů s lokacemi. A řada těchto aplikací či přístrojů má také pro tuto databázi pravidelné aktualizace. Na jejich použití při jízdě mají různí právníci různé názory, podle většiny se pohybují v „šedé zóně”, protože tato zařízení nejsou primárně určena ke zmíněnému účelu. Teoreticky policie může i za jejich použití uložit pokutu 75 Eur nebo zabavit přístroj a jsou známy případy, kdy to učinila.
Německé zákony omezují využívání jakýchkoli informací o umístění radarů. Názory na legálnost používání aplikací ve smartphonech a navigacích, které něco takového též dovolují, se ovšem liší
4. Tolerance naměřené rychlosti radary je stejná jako u nás
Mezi lidmi koluje mýtus, že se v Německu z naměřené rychlosti odečítá 10 %, realita je ale jiná. V Německu se tedy stejně jako u nás při rychlosti nad 100 km/h odečítají 3 %, pod 100 km/h to jsou 3 km/h. ne víc. Měří-li policie radarem nainstalovaným ve vozidle, používá vyšší tolerance, nikdy ne však 10 %.
Tolerance německé policie není v rámci Evropy nikterak nestandardní. 110 km/h na německé „okreskové stovce” vám projít nemusí
5. Upozorňování ostatních řidičů na radar je zakázáno
Patří ke zvyku dobrých řidičů upozornit ostatní na policejní hlídku či radar, ke které se blíží, probliknutím dálkovými světly. Jenže v Německu tzv. světelného výstražného znamení k tomuto účelu není povoleno. Pokuta za porušení tohoto zákazu je ovšem nízká - 10 Eur. Jiné cesty upozorňování ale zakázány nejsou, takže můžete mávat či jinak gestikulovat.
Upozorňování ostatních řidičů na přítomnost radaru dálkovými světly není dovoleno, jiné způsoby zákon neomezuje
6. Policie v Německu nesmí měřit hned za dopravní značkou
I u nás si řidiči stěžují, že policie často a ráda měří hned za značkou začátku obce či snížení rychlosti a nebývají to neoprávněné námitky. Z právního hlediska u nás s nimi uspějete stěží, v Německu ano, třebaže rychlostní limit platí vždy od značky, ne až 100 metrů za ní. Existují totiž pravidla, v jaké vzdálenosti od značky může radar stát. V závislosti na regionu to je 75 - 200 metrů, výjimkou jsou krátká omezení kvůli stavebním pracím a oblasti u škol.
Německé spolkové země skutečně omezují, jak daleko za značkou začátek či konec obce lze rychlost měřit, má to však výjimky
7. Při jaké naměřené rychlosti vám Němci zakážou řízení?
V Německu můžete být potrestáni zákazem řízení na jeden měsíc (+ 2 body a pokuta 160 Eur), pokud překročíte rychlost o 41 km/h a více. Platí také hranice 26 km/h, to pokud takto překročíte rychlost dvakrát či více v rámci jednoho roku - pak vás též čeká zákaz řízení na jeden měsíc.
Toto je hraniční překročení povolené rychlosti, za které vám hrozí „jen” pokuta
8. Od kdy platí vydaný zákaz řízení?
V Německu se zákazy řízení udělují na 1 - 3 měsíce (srovnejte s ČR, kde lze udělit zákaz řízení i na několik let), ale začátek tohoto trestu neplatí hned poté, co vám od úřadu přijde dopis s takovým trestem. Začátek zákazu řízení může být stanoven kdykoliv ve lhůtě čtyř měsíců od přestupku, a protože se proti němu můžete odvolávat, můžete prodloužit tuto lhůtu až na šest měsíců. Zákaz řízení tak není likvidační, lze se na něj připravit. Pokud je navíc řízení nutné pro výkon povolání, lze požádat o prominutí, v případě úspěchu však zásadně roste pokuta (160 - 680 Eur, tedy až skoro 18 tisíc Kč) za spáchaný přestupek. Dodejme, že v Německu vydaný zákaz řízení se týká jen Německa, v České republice, na Slovensku či kdekoli jinde můžete řídit dál.
Policie vám řízení nezakáže hned po zjištění adekvátního přestupku. A ani oznámení od úřadu nemá okamžitou platnost
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před hodinou - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 3 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 4 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 6 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.24. 20:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.24. 12:51 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis