Reklama

Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty

Koupíte-li si nový auto, finančně nejvíce pocítíte ztrátu jeho hodnoty, ačkoliv to není na první pohled vidět. Ostatní náklady jsou citelně menší.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty

28.3.2014 | Marek Bednář | 19 příspěvků

Koupíte-li si nový auto, finančně nejvíce pocítíte ztrátu jeho hodnoty, ačkoliv to není na první pohled vidět. Ostatní náklady jsou citelně menší.

Americký autoklub AAA (tedy American Automobile Association, nikoliv český autobazar) zkoumal, na jakou sumu ročně přijde vlastnictví automobilu. Data jsou samozřejmě přesná pro Spojené státy, skladba nákladů se však v závislosti na zemi bude měnit jen částečně, třebaže podíly se lišit budou.

Průměrný Američan podle AAA najezdí svým středně velkým sedanem ročně 24 000 kilometrů. U nás se to může zdát hodně, vzdálenosti na severoamerickém kontinentu jsou však oproti Evropě a zejména ČR násobně větší. Český průměr se pohybuje okolo 15 tisíc kilometrů.

Studie zahrnuje všechno, od ztráty hodnoty přes palivo, údržbu, správní poplatky, pojištění, občasné pokuty až po zdánlivé drobnosti jako například návštěvu myčky. V případě nového středně velkého sedanu, například Hondy Accord, to ročně se vším všudy znamená 9 150 dolarů, tedy přes 178 tisíc korun. V případě vlastnictví SUV, kterých je ve Státech také hodně, se suma nákladů vyhoupne na 11 600 dolarů (226 tisíc korun) ročně.

Pochopitelně takovou částku nevytáhnou vlastníci postupně z peněženky celou, 39 % z ní činí ztráta hodnoty, kterou majitel pocítí až při dalším prodeji auta. Michael Calkins, manažer technických služeb autoklubu AAA, označuje právě ztrátu hodnoty za nejvíce přehlíženou část nákladů na vlastnictví automobilu. Nikdo však snad ani ve snu nepočítá s tím, že by svůj vůz prodal za stejnou částku, za jakou jej koupil.

Pochopitelně, různá auta budou na ceně klesat různě, u nás bychom si dovedli představit nejmarkantnější rozdíly mezi auty s tří- a více-litrovými benzínovými motory oproti turbodieselům s objemy mezi 1,5 a dvěma litry. Další významné části však již peněženku zasahují bezprostředněji, například pojištění nebo náklady na opravy, které často jsou právě u zasloužilých turbodieselů dražší než u stejně starých atmosférických motorů.

V tomto světle se tak jeví snaha ušetřit čtyřicet haléřů na litru nafty jako méně významná, třebaže je jasné, že právě ceny paliv jsou na krátkodobém stavu bankovního konta znát nejmarkantněji.

Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 1 - naklady na vlastnictvi aaa us 01
Americký autoklub AAA spočítal náklady na vlastnictví nového auta, 39 % činí ztráta hodnoty

Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 2 - 2014 honda accord plug-in hybrid 04Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 3 - 2014 honda accord plug-in hybrid 05Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 4 - 2014 honda accord plug-in hybrid 06Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 5 - 2014 honda accord plug-in hybrid 07Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 6 - 2014 honda accord plug-in hybrid 08Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 7 - 2014 honda accord plug-in hybrid 09Náklady na vlastnictví auta: nejdražší je ztráta hodnoty - 8 - 2014 honda accord plug-in hybrid 14
Honda Accord je vůz, pro který platí uvedená čísla. Na snímcích je plug-in hybridní verze

Zdroj: The Wall Street Journal

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 19 příspěvků

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše